رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: میزان تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه امسال در کل خانوار استان 8.6 درصد بود که در مقایسه با ماه قبل از آن یک دهم درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۷۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 26 February 2018

به گزارش تابناک : سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از رضا جمشیدی گزارش داد: تورم نقطه به نقطه کل خراسان رضوی نیز در این ماه 6.9 درصد بود که نسبت به ماه گذشته هفت دهم درصد کاهش داشته است. 
وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه کل کشور نیز بهمن امسال به 8.2 درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل از آن 3 دهم درصد کاهش داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: تورم شهری و روستایی استان طی 12 ماه منتهی به بهمن امسال به ترتیب 7.9 و 12.1 درصد بود. این شاخص برای کشور به ترتیب 8.2 و 9.1 درصد است.
وی افزود: تورم 12 ماه منتهی به بهمن 96 در نقاط شهری کشور در گروه خوراکیها ، آشامیدنیها و دخانیات 13 درصد، پوشاک و کفش شش درصد، مسکن 6.3 درصد و گروه بهداشت و درمان 7.3 درصد بود. این ارقام برای خراسان رضوی نیز به ترتیب 12.8 ، 5.8 ، 4.4 و 5.6 درصد است. 
جمشیدی ادامه داد: شاخص قیمت کل کالاها وخدمات مصرفی برای کل خانوارهای خراسان رضوی نیز 110.3، مناطق شهری 109.5 و روستایی 113.8 است. 
میزان تورم در خراسان رضوی ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 37.5 درصد بود. خراسان رضوی با شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت حدود هشت درصد جمعیت ایران را در خود جای داده است.
پدیده اقتصادی تورم از بر هم خوردن تعادل میان کالای موجود در جامعه با مقدار نقدینگی یا پول در گردش پدید می‌آید یعنی وقتی کالا کمیاب و پول یا قدرت خرید برای مالکیت آن زیاد باشد خلاء حاصل 'تورم' نامیده می‌شود. برای محاسبه تورم سالانه قیمت یک کالا را در یک ماه مشخص با سال پیش از آن مقایسه کرده و از این طریق تورم سالانه تعیین می شود. 'تورم نقطه به نقطه' نیز بر اساس مقایسه شاخص قیمت در یک ماه مشخص سال نسبت به شاخص قیمت در همان ماه از سال پیش محاسبه می شود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار