عضو هیات مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران:
عضو هیات مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: آخرین مطالعات نشان می دهد شیوع بیماریهای تنفسی در کودکان یزدی، نزدیک به متوسط کشوری است، پنج تا در 10 درصد کودکان زیر 12 سال، مبتلا به آسم و آلرژی و علائم تنفسی می شوند.
کد خبر: ۵۷۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 27 February 2018

دکتر محمدحسن بمانیان، افزود:شرایط خاص اقلیمی، وزش طوفان شن و استقرار شهرک صنعتی در حاشیه شهر یزد، باعث شده تا خیلی از آلاینده ها و بخصوص واحدهای تولید کاشی، فولاد، کوره های آجر و دیگر عوامل، سهم زیادی در بروز و تشدید علائم حساسیت زا و بیماری های تنفسی داشته باشند.
این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به نقش آلودگی هوا و آلاینده هایی مثل گاز دی اکسید، گوگرد یا ذرات معلق مثل فلزات سنگین، سرب و جیوه در ابتلا به این بیماری اشاره و اضافه کرد: این عوامل به مواد حساسیت زا متصل شده و اثرات منفی آن را چندین برابر می کنند ضمن آنکه بطور مستقیم هم میتوانند راههای هوایی ریه را تحریک کنند .
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیشترین مراجعه کنندگان این بیماری در استان یزد را کسانی دانست که بعلت سرفه های مزمن مراجعه می کنند که این موضوع در فصل زمستان و بازگشایی مدارس، بیشتر نمود دارد .

*** باورهای غلط را از خود دور کنیم 
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به باورهای غلطی که در مورد این بیماری و حتی سایر بیماری ها در جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: این باورها هیچ منبع علمی یا مستندی ندارد.
وی استفاده از برخی داروهایی که جایگاه علمی ندارند و اصلا در زمره دارو محسوب نمی شوند و مطالعه علمی برای اثبات اثر آنها انجام نشده را از پیامدهای این باورهای غلط دانست.
دکتر بمانیان، خوردن شیر برخی چارپایان را از دیگر نمونه های این باور غلط دانست که متاسفانه توسط برخی پزشکان تجویز می شود.
به گفته وی در صورتی می توان این دست از مواد را بعنوان دارو تجویز کرد که مستند علمی داشته باشد، در حالیکه که جایگاه علمی ندارد و این باورهای غلط در خیلی از بیماریها حاکم است. 
وی با بیان اینکه آسم و آلرژی، ارثی و قابل کنترل بوده و واگیر دار نیست تصریح کرد: نباید با سلامت مردم بازی و آنها را از درمان اصلی، دور نمود که سلامت جامعه را به خطر می اندازد. 

*** آسم چیست؟
به گفته دکتر بمانیان، آسم، بیماری التهابی مزمن ریه است که راههای هوایی در ریه را درگیر خود می کند و علل مختلفی هم دارد .
این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه از مهمترین دلایل بیماری آسم، آلرژی ها هستند افزود: این عامل در کودکان در 80 درصد موارد و در بزرگسالان تا 50 درصد، باعث التهاب راه هوایی و آسم می شود.
وی در تعریف الرژی هم اظهار داشت: آلرژی، پاسخ نامناسب سیستم ایمنی بدن است و در واقع تعادل سیستم ایمنی در افرادی که دچار آلرژی هستند از بین رفته و بطور غیر طبیعی، نسبت به عوامل حساسیت زا واکنش نشان می دهد.
عضو هیات مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران، عوامل آلرژی زا را شامل گرده های گیاهان، محصولات جانوری اعم از مواد موجود در پوست یا مو و یا بزاق حیوان و برخی پروتئین های موجود در بال حشرات یا مواد دفعی آنها ، پروتئین های موجود در برخی مواد غذایی و برخی عوامل دیگر ذکر کرد.
وی افزود: سیستم ایمنی طبیعی بدن به این عوامل، پاسخ می دهد و در فرد مبتلا به آلرژی، بطور غیر طبیعی پاسخ زیاد و بیش از اندازه نشان می دهد که موجب ایجاد علائم بالینی در بیمار می شود.
دکتر بمانیان، این علائم را خاری و قرمزی چشم، خارش بینی و آبریزش و در ریه به صورت سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه اعلام کرد که در ریه به آن آسم و آلرژی می گویند.

*** چی بخوریم و چی نخوریم؟
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، پیشگیری را بهترین عامل مبتلا نشدن به اسم و آلرژی دانست و با اشاره به اینکه باید غذاهای سالم استفاده کنیم یادآور شد: غذاهای آماده یا فست فودها بعلت آنکه مواد افزودنی دارند نباید استفاده شوند.
وی توصیه کرد: از غذاههای طبیعی، سبزیجات و میوه ها استفاده کنیم، ورزش منظم را فراموش نکنیم، حیوانات اهلی و خانگی در منازل نگهداری نکنیم و از نگهداری گل و گیاه هم تا حد امکان دوری کنیم، حشرات داخل منزل را از بین ببریم، از سیستم گرمایش و سرمایش مناسب استفاده نماییم، شومینه را از زندگی خود دور کنیم، پنکه سقفی استفاده نکنیم و آشپزخانه خود را از دیگر قسمت های منزل جدا نماییم تا بوی غذا و گازها در خانه پخش نشود.
وی دوری از دخانیات را برای مبتلا نشدن به آسم و آلرژی، مهم توصیف کرد و افزود: ابتلای به آسم و آلرژی در کودکانی که والدین سیگاری دارند بیشتر از دیگران است.

*** تفاوت شیوع آلرژی در پسرها و دخترها
به گفته وی قبل از سن بلوغ، شیوع آلرژی ها در پسرها بیشتر از دخترهاست و بعد از سن بلوغ، بخاطر تغییرات هورمونی، در خانم ها شایع تر است.
وی به نقش رسانه ها در پیشگری از آسم و آلرژی اشاره و از آنها خواست جامعه پزشکی را در این زمینه یاری و باورهای غلط را از مردم دور کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار