نویسنده «آرزوهای خسته» معتقد است: اصولا نه تنها شاعر بلکه وظیفه هیچ کس در هنر و ادبیات این نیست که به دیگران درس اخلاق بدهد ولی می‌تواند بخشی از آثار خود را در خصوص اخلاق و مسایل مربوطه به آن به شکل نصیحت به دیگران ارایه بدهد. دیگران نیز مختارند که بپذیرند یا نپذیرند که در واقع همان آزادی بیان می‌شود.
کد خبر: ۵۷۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 28 February 2018

پرویز حسینی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به هنرمند بگوییم که نصیحت نکن و پند و اندرز نگو زیرا او کار خودش را می‌کند ولی با توجه به گونه‌های مختلف شعر که هم‌اکنون در جامعه ما وجود دارد اشکالی ندارد که محتوای بعضی از شعرها نگاهی به پند و اندرز داشته باشد چون این موضوع در تاریخ شعر همواره بوده است.پرویز حسینی در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، ادامه داد: ما نمی‌توانیم به هنرمند بگوییم که نصیحت نکن و پند و اندرز نگو زیرا او کار خودش را می‌کند ولی با توجه به گونه‌های مختلف شعر که هم‌اکنون در جامعه ما وجود دارد اشکالی ندارد که محتوای بعضی از شعرها نگاهی به پند و اندرز داشته باشد چون این موضوع در تاریخ شعر همواره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مساله نصیحت و پند و اندرز در هنر و ادبیات از صدها سال پیش تا به امروز وجود داشته است. اگر دیوان‌های شعر را بررسی کنیم می‌توانیم ببینیم که پند و اندرز جایگاه خیلی مهمی داشته و در بسیاری از آثار شاعران بزرگ کلاسیک نیز بوده است. بنابراین اشکالی ندارد که در شعر این موضوع مطرح شود به شرطی که پند و اندرز به شکل شعاری بیان نشود.
شاعر «تک‌نوازی باران» تاکید کرد: هنرمند یا نویسنده آزاد است تا هر نکته‌ای را که دوست دارد و به صلاح جامعه‌ خود می‌داند با هنرش بگوید. این دیگر به عهده جامعه است که موضوع طرح شده را بپذیرد یا پس بزند.
حسینی تصریح کرد: پند و اندرز از نظر من همین است. البته اگر بخواهیم مقداری در هنر زیاده‌روی کنیم این حوزه ممکن است از شکل هنری خود خارج و به قول معروف تبدیل به بیانیه اخلاقی شود. در حالی که کار هنرمند نوشتن بیانیه اخلاقی نیست.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار