شهردار یزد با بیان اینکه دانش و فناوری و گردشگری به عنوان محورهای اصلی توسعه این شهر مدنظر است گفت: گردشگری یزد باید در مسیر دانش محور شدن حرکت کند تا توسعه را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۵۷۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 01 March 2018

مهدی جمالی نژاد، روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی «یزد میراث جهانی، فرصت ها و ایده های توسعه با رویکرد گردشگری» افزود: فعالیتها و تلاش های زیادی در حوزه گردشگری یزد انجام شده اما آنچنان که باید و شاید به موضوع دانش محوری در این بخش توجه نشده است.
وی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی نقش مهمی در دانش محور شدن فعالیت های گردشگری در یزد دارند و باید از این توانمندی به نحو مطلوبی استفاده شود.
شهردار یزد با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد و گفتمان جدید در مدیریت شهرها تصریح کرد: پیشتر فعالیت شهرداری ها در بخش خدماتی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه بود اما اکنون تولید ثروت و افزایش درامد شهروندان نیز باید مورد توجه شهرداری ها قرار گیرد.
جمالی نژاد افزود: البته در اتخاذ رویکرد جدید باید با استفاده از دانش بومی، توجه به گفتمان دانش محور، نوآوری و علم فناوری در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز با یادآوری ثبت بافت تاریخی شهر یزد در میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفت: پس از ثبت شهر میراث جهانی یزد، نام این شهر جلوه دیگری در جهان پیدا کرده و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.
فاطمه دانش یزدی با تاکید بر لزوم فراهم کردن زیرساختهای گردشگری در یزد افزود: ساکنان بافت تاریخی این شهر باید از مزیت ثبت جهانی بهره مند شوند.
نخستین همایش ملی «یزد میراث جهانی، فرصت ها و ایده های توسعه با رویکرد گردشگری»، امروز چهارشنبه به مدت 2 روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گشایش یافت.
در این گردهمایی 400 ایده و 150 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، پنج ایده و 20 مقاله به صورت شفاهی و 30 ایده و 60 مقاله به صورت پوستر ارایه و منتشر می شود.
هدف اصلی این گردهمایی توجه بیشتر به بافت تاریخی شهر یزد، ایجاد زیرساخت ها، رونق گردشگری و حمایت از ایده های مطرح برای اجرا عنوان شده است.
برگزاری مسابقه عکاسی موبایلی از شهر یزد و نمایشگاه یزد شناسی شامل کتاب های منتشر شده در باره این شهر از جمله برنامه های جنبی همایش یادشده است.
کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. 
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر فاخر آن در فهرست جهانی میراث به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند.
گذشته از گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 6ماهه نخست سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار