احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یک‌شنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل عقب ماندگی در عدالت و خطر ارتجاع، گفت: در سالهای اول انقلاب عدالتخواهی رایج بود و مسئولان عموما مردمی بودند و تعلقات دنیا طلبانه و رفاه طلبانه هنوز رایج نبود.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: دفاع مقدس زمینه را مساعد کرد که فداکاری و از خودگذشتگی یک ارزش برجسته است و مثل دوران انقلاب باید فداکاریها ادامه یابد.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه ما به سمت عادلانه شدن توزیع قدرت و ثروت حرکت می کردیم، افزود: هم قدرت و هم ثروت بهتر از گذشته با روند مثبت طی مسیر می کرد.

کاخ نشینان، کوخ نشینان را به خوی خود تربیت می کنند

توکلی با بیان اینکه از اواخر جنگ این روحیه ها عوض شد و بر خی مسئولین به فکر دنیا طلبی افتادند و کم کم ثروت اندوزی هم بین مسئولین باب شد، با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: امام ما می فرماید که اگر مسئولین به فکر جمع کردن مال باشند، مردم فقیر می شوند. اسلام توصیه می کند اگر مسئولیت مردم را به عهده گرفتید، باید برخی موارد دنیا طلبی چشم پوشی کنید. این سفارش را امام راحل هم داشت و مقام معظم رهبری هم چنین توصیه هایی دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام راحل می فرمود امان از روزی که خوی کاخ نشینی بر مسئولین ما مسلط شود و آن وقت باید فاتحه اسلام را خواند. همچنین امام راحل فرمود که اگر خوی کاخ نشینی حاکم شود، کاخ نشینان، کوخ نشینان را به خوی خود تربیت می کنند.

 

توکلی گفت: این تمایلات رفاه طلبی گسترده می شود و چون در حالت طبیعی توزیع عادلانه ثروت ملی، این سطح از رفاه که مسئولین برای خود تهیه می کنند، قابل تعمیم برای همه نیست، هزاران اشکال بوجود می آید.

وی با اشاره به مضرات این اقدام مسئولین اضافه کرد: این اقدام تاثیری منفی بر رشد سرمایه گذاری، افزایش واردات، کاهش اشتغال و تولید و همچنین بر سه نوع فقر یعنی فقر احساسی، فقر نسبی و فقر مطلق خواهد گذاشت که از عوارض همین روحیه است که از مسئولین شروع می شود.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به فرمایش پیامبر (ص) گفت: ۲ دسته هستند اگر صالح باشند جامعه سالم می شوند و اگر فاسد باشند جامعه فاسد می شود. کسانی که قدرت در دست دارند و کسانی که الگو هستند.

توکلی با این ضرب المثل که ماهی از سر گنده گردد نه ز دم، افزود: وقتی که تمایلات رفاه طلبی باب شود، مدل های اقتصادی که ثروتمندان را تامین کند، مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ مدل اقتصاد نو کلاسیک مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: این مدلی است که صندوق بین المللی پول توصیه می کرد و تقریبا در همه کشورها که از این مدل استفاده کردند جز چهار پنچ کشور، همه وضعشان خراب شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک دانشمند اقتصاد دان آمریکایی اتریشی اصل که سالها معاون ارشد بانک جهانی بوده می گوید اگر ۹۵ مریض از ۱۰۰ مریض یک طبیب فوت می کنند، یک مشکلی در نسخه این طبیب است و باید بجای ملامت دیگران نسخه را عوض کرد.سیاست هم تعدیل برای کشور ما انتخاب شد، این سیاست رشد محور است و ما به آن اعتراضات کردیم اما هنوز هم به این سیاست عمل می شود.

عذرخواهی رهبری نشانه صداقت، سلامت و شجاعت ایشان است
وی در پاسخ به این سوال که رهبر معظم انقلاب بجای چه کسانی در خصوص عدم تحقق عدالت از خدا و مردم عذرخواهی کردند، با بیان اینکه رهبری هم بجای خود و هم بجای مسئولین از مردم عذرخواهی کردند، گفت: ایشان بجای خود عذرخواهی کردند و مسئولیت اصلی بر عهده ایشان است. البته اگر انصاف داشته باشیم ما هم معتقدیم که ایشان نیابتا از بقیه مسئولین هم این عذرخواهد را داشتند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با بیان اینکه هیچ کس مصون از مسئولیت نیست، اظهار کرد: هر کس قدرتش بیشتر است، مسئولیتش هم بیشتر است. واقع بینانه اگر به این مساله نگاه کنیم رهبری در ابلاغ هیچ کوتاهی نداشتند. همچنین امام راحل هم در ابلاغ کم نگذاشتند.
 
توکلی تاکید کرد: اینجانب با توجه به ۵۰ سال مبارزه سیاسی می گویم که هیچ کوتاهی نشده است در اقدام ممکن است انتقاداتی وجودداشته باشد و مثلا گوییم اگر فلان کار را نمی کرد بهتر بود و فلان کار انجام می شد، خوب بود.
 
وی با بیان اینکه برخی از مسئولین به توصیه های انجام شده، گوش نکردند، برخی کمتر گوش کردند و عده قلیلی هم گوش کردند، افزود: کسانی که گوش نکردند، مسئول هستند.در واقع ایشان بزرگواری کرد که اول از قول خود و بعد بجای دیگران عذرخواهی کرد و این نشانه شجاعت، سلامت و صداقت ایشان است.

اصلی ترین کار برای تحقق عدالت مبارزه با فساد است

توکلی در پاسخ به سوال درباره راههای جبران عقب ماندگی تحقق عدالت در کشور گفت: فسادی که در کشور وجود دارد، بصورت سیستماتیک درآمده است. تعریف من از سیستماتیک این است که دستگاههای مسئول مبارزه با فساد، خودشان به درجاتی از آلودگی پیدا می کنند که اول باید با آنها برخورد شود. چون این فاسدان بصورت شبکه ای عمل می کنند و جلوی برخی اقدامات را می گیرند.

وی افزود: یعنی با پول و اعمال نفوذ اجازه تصمیم گیری درست درباره قوانین نجات بخش را نمی دهند. البته این بدان معنا نیست که آنها کاملا موفق باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در این زمینه کارهای مثبت هم می شود، گفت: مثلا در بودجه تصمیمی راجع به افزایش حقوق گرفتند که میزان افزایش حقوق بصورت کاهنده رشد کند، به عدالت نزدیکتر است. همچنین تصمیم مجلس در تصویب برنامه ششم توسعه برای انتشار میزان حقوق مسئولین در سایت، به معنای شفافیت است که جلوی فساد رامی گیرد.

توکلی با بیان اینکه برای تحقق عدالت اصلی ترین کار که باید صورت گیرد، مبارزه با فساد است، گفت: در این زمینه هم ساختارها و قوانین باید مورد توجه قرار گیرد تا اصلاح شود و چون فاسدان شبکه ای هستند، خودشان مانع اصلی اصلاح ساختارها می شوند که باید به آنها ضربه زد. برای برقراری عدالت بهترین کار این است که شیوه های توزیع ظالمانه درآمد را ضربه بزنیم تا کارهای مثبت انجام شود.

قانون اعلام دارائی مسئولین هنوز اجرا نشده است
رئیس دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این سوال که چرا برخی مسئولین با گذشت زمان خلق و خوی اشرافی گری پیدا کردند، ریشه آن در شخصیت فرد است یا فشار خانواده و امتیاز خواهی اطرافیان سیاسی، گفت: همه این موارد در خلق و خوی اشرافی گری موثر هستند. تجمل گرایی یک مقدار به ضعف نفس خود شخص بستگی دارد و مقداری به القائات و فشار طرافیان که باعث می شود تا از مسیر حق خارج شوند.
 
وی ادامه داد: در تجمل گرایی اشرافیت در اقتصاد سیاسی نشان می دهیم که از طریق مختلف باعث می شود تا تولید و اشتغال ضربه بخورد و فقر و نابرابری افزایش پیدا کند. راه آن این است که باور کنیم این کارها غلط است و کسانی که اهل این کار هستند را نهی از منکر کنیم.اگر امر و به معروف و نهی از منکر باشد، این وضعیت پیش نمی آید ولی وقتی که اجازه می دهیم مسئولین هر کاری که دلشان خواست بکنند، و رودربایستی و تعارف می کنیم و ایرادشان را نمی گوییم. البته این ارتجاع همانگونه که مقام معظم رهبری فردمودند راه افتاده است.
 
ماجرای آقازاده‌ای که برای شکار منطقه را قرق کرد
توکلی گفت: ما با ارتجاع روبرو هستیم. برای اینکه نهی از منکر و امرو به معروف نکردیم.انتقاد نکردیم. آزادی رسانه ها را خوب حفظ نکردیم.الان بعضی از همین رسانه ها آلوده شوند و گرفتار همین مسائل هستند. اگر بخواهیم کار درست شود، باید برگردیم به ارزشهای خودمان و همانطور که گفتم این نگرش باید از بالا شروع شود.

وی با بیان اینکه کار از بالا خراب شده است، تصریح کرد: چند سال پیش به شهرم در بهشهر رفتم به من گفتند که فلان فرد آمده اینجا، میانکاله را برای شکار قرقاول این شخص قرق کردند؛ وی آقازاده بود. من باور نکردم. وقتی داستان رامتوجه شدم، به سراغ پدر این آقازاده رفتم که از مسئولین بود. گفتم پسرت چنین کاری کرده. گفت من نمی دانستم. گفتم حالا که می دانی، صدایش کن در گوشش بزن و به همه اعلام کن که پسرم، چنین کار غلطی کرده. اگر آبرویش هم رفت عیب ندارد. چون جوان است و آبرویش احیا می شود. ما به آبروی شما احتیاج داریم.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت افزود: آن موقع کسی این حرفها نمی گفت. اشکالی این بود که من تنها این حرف ها را میزدم. در نتیجه تاثیر نمی کرد.الان هم اگر بخواهیم، این حرفها تاثیر کند، باید تعارف را کنار بگذاریم. اگر کسی خطا کرد، با ملامت اجتماعی روبر شود.

توکلی با بیان اینکه هم باید افراد مستضعف گرا و هم آنهایی که خلاف رفتار می کنند، شناخته شوند، افزود: بطوریکه هزینه خروج از روش زندگی صحیحی که مد نظر اسلام است، بالا برود.

وی با اشاره به زمان حضورش در انگلستان در سال ۱۹۹۴ گفت: بحثی مطرح شد که گفتند سطح زندگی نمایندگان مجالس انگلستان از حدی که مردم انتظار دارند، مرفه تر شده است و این باعث می شود تا مردم به نمایندگان بدبین شوند و این بدبینی به نمایندگان، به بدبینی به مجلس منجر می شود. در نهایت قانون اعتبار خود را از دست می دهد. و دموکراسی از بین می رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برای اینکه جلوی اشرافی گری نمایندگان که آنها می گفتند، را بگیرند، کمیسیون توسط یک فرد تشکیل شد و همه ملزم بودند در این کمیسیون بروند و با قسم به مقدسات تمام منابع درآمدی شان را افشا کنند.اگر کسی خلاف آن درآمدها داشت، مواخذه می شد.

توکلی افزود: وقتی در مجلس ما با زحمات زیاد عدالت خواهان مجلس، قانونی تصویب شده تا مسئولین دارائی هایشان را افشا کنند، اما در حال حاضر که ۱۵ روز به پایان سال بیشتر نمانده است، این قانون هنوز اجرا نشده است.

وی با طرح این سوال که چرا ما باید از شفافیت بترسیم، گفت: اگر این موضوع آشکار و شفاف شود، افرادی که به تعبیر من انقلابیون پشیمان نام دارند، متنبه می شوند.

هر چه رفاه طلبی بیشتر باشد، غفلت از مردم بیشتر است
رئیس دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت انتقاد پذیری مسئولین با بیان اینکه هنوز مسئولین انقلابی و مردمی هستند که حاضرند زحمت بکشند، تصریح کرد: این عده اگر از طرف مردم حمایت و از طرق نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شوند، کارهای مثبت و موثری انجام می دهند که خیلی هم موثر است.

توکلی گفت: ما الان دیده بان شفافیت و عدالت را تاسیس کردیم که کار داوطلبانه می کنیم و تاثیر آنرا می بینم. حتی کسانی که به آنها انتقاد داریم، وقتی استدلال می کنیم و می نویسیم، خیلی از مواقع از طرف آنها مورد استقبال و عمل می شود.اینکه سوال شده نسبت اشرافی گیری و توجه به مردم چسیت؟ باید توجه کرد که این نسبت عکس همدیگر است. یعنی هر چه رفاه طلبی بیشتر باشد، غفلت از مردم بیشتر است.

وی به خطبه ۱۴۵ نهج البلاغه حضر علی (ع) اشاره کرد و افزود: اوشام ابن حنیف که از صحابی خوب بود به خاطر اینکه به مهمانی ثروتمندی رفت، که در آن فقرا را راه ندادند، ولی اغنیا همه دعوت بودند، چنان ملامتش کرد که در طول تاریخ این شخص سر شکسته باقی ماند و فرمودند که شما نمی توانید مثل من باشید ولی لااقل در خط من باشید.

توکلی در پایان با اشاره به شعری از مولوی گفت: افرادی که دنبال هوس، شهوت، راحت طلبی و زور گویی به مردم بیفتند، دوبین می شوند و حق بین نمی شوند.

نائب رئیس مجلس ریشه همه مشکلات و شکاف طبقاتی را در گم کردن ریل عدالت در کشور دانست/ در قبال این وضعیت ایجاد شده مسئول هستیم
مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در برنامه تیتر امشب گفت: ما عدالت را گم کردیم، مشکل ما در نگاه ماست، ما برای همه چیز در دین اسلام دستوراتی داریم، در همه احکام پیامبران نیامدند که چگونگی نماز خواندن را به امت خود بیاموزند بلکه همه برای اجرای عدالت قیام کردند، لذا عدالت باید در نگاه مسلمانان باید بالاتر از نماز باشد، حال اگر نمازی بخوانیم که از دل آن عدالتی بیرون نیاید این نماز بیهوده است.

 

وی افزود: عدالت شامل همه مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می شود لذا برای هریک میزانی هم وجود دارد، برای همه اینها متر و ترازویی وجود دارد، حال اگر همه اینها براساس ترازو و معیاری انجام می شد می توانستیم کسانی را که از این خط خارج می شدند را شناسایی و احقاق حق کنیم.
 
پزشکیان گفت: ما براساس عدالت در قانون، در پست ها و غیره ورود نکردیم در نتیجه توسعه های ما نیز متوازن نیست. این نارضایتی ها نیز براساس نادیده گرفتن عدالت در جامعه است.باید فردای قیامت جواب خدا را بدهیم، علت نارضایتی مردم عملکرد ماست، پاسخگویی در مقابل خدا سخت است زیرا در روز قیامت همه چیز براساس عدالت وضع می شود.همه ما در قبال این وضعیت و شکاف طبقاتی که ایجاد شده مسئول هستیم لذا پاسخگویی در قبال خدا بسیار سخت تر از پاسخگویی به مردم است.
 
نائب رئیس مجلس گفت: بدیهی ترین موضوع این است که باید اطلاعات و داده صحیح داشته باشیم، اگر اطلاعات غلط باشد خروجی کار نیز غلط می شود، مشکل امروز مملکت ما درست کردن ستادهای مبارزه با قاچاق و غیره نیست بلکه باید جایگاهی داشته باشیم که اطلاعات درستی بدست ما برسد لذا حتی اگر نیت خالص باشد اما اطلاعات صحیح نباشند در نتیجه خروجی کار غلط می شود، اگر زمین خواری صورت می گیرد به این علت است که اطلاعات درستی نداریم، حال اگر اطلاعات روشن باشد، شفاف باشد، دیگر سند سازی معنایی ندارد. زمانی که اطلاعت کامل در دسترس نیست لذا قوانین وضع شده نیز به تبصره و ماده می رسد.
 
وی اضافه کرد: امروز در کشورما یک دکل نفتی گم می شود نمی توانیم پیدایش کنیم، سیستم بانکی ما چه بلایی سر این کشور آورده است، مشکل اصلی کشور این است که اطلاعات درستی در اختیار سیاستمداران قرار نمی گیرد.
 
پزشکیان بیان کرد: ما چرا انقلاب کردیم، ما انقلاب کردیم تا عدالت در جامعه حاکم شود، شعار های انقلاب روشن است و امروز بعد از 39 سال نسبت به آن شعارها فاصله گرفته ایم، هشدار رهبری واقعیتی است که امروز با آن مواجه هستیم، امروز توقعات ما نسبت به 39 سال گذشته تغییر کرده و بالاتر رفته است.
 
وی افزود: ما در انقلاب اگر قرار است به اهدافمان برسیم باید به دنبال کار و تلاش باشیم نه اینکه به تن پروری توجه کنیم، اگر شعار دهیم و عمل نکنیم، اوضاع بدتر می شود زیرا این بار به اسم دین دچار خطا شده ایم.
 
پزشکیان گفت: امام در وصیت نامه خود مطلبی دارد مبنی بر اینکه کسی که گرسنگی نکشیده باشد درد گرسنگان را نمی فهمد، بی کاری، گرسنگی و بی پولی را نمی فهمد. نمایندگان ما طوری زندگی می کنیم که با طبقه عادی مردم قابل قیاس نیست، امروز بازنستگان ما 1.5 تا 2 میلیون تومان دریافتی دارند درحالی که برخی از بازنشستگان به راحتی 6 میلیون تومان دریافتی دارند و این برای فلان بازنشسته لشکری و ارتشی که روزگاری پادگان را اداره می کرد سخت است.
 
نائب رئیس مجلس اظهار کرد: ما گذشتگان خود را در سیستم اداری رها کرده ایم، ما مقصر هستیم، ما مقصر هستیم که یکی به راحتی 100 میلیون تومان می گیرد، اما دیگری 1.5 تا 2 میلیون تومان بیشتر دریافتی ندارد./الف