مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه سال آینده دو هزار و 400 هکتار نهال در قم کاشته می‌شود، گفت: علاوه بر کاشت هزار و 400 هکتار نهال با استفاده از اعتبارات دولتی، هزار هکتار از مساحت قم توسط بنیاد برکت به نهال‌کاری اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۵۷۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲ 06 March 2018

به گزارش تابناک قم، محمدتقی سجادی ظهر امروز در مراسم جشن روز درخت‌کاری که در سالن ورزشی شهدای گمنام شهرک مهدیه حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز درختکاری اظهار کرد: اثرات پوشش گیاهی و درخت در حفظ خاک به‌عنوان یک سرمایه تجدید ناپذیر بسیار قابل توجه است، در یک فضای جنگلی 500 تا دو هزار متر مکعب در هکتار می‌توانیم جذب آب را داشته باشیم چراکه سرعت جذب آب در زمین مطلوب است.

وی اضافه کرد: سرعت نفوذ آب در زمین‌های جنگلی و فضاهای سبز با زمین‌های زراعی و خاکی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و ضریب نفوذ آب ناشی از بارندگی در خاک در بهبود پوشش و کنترل ریزگردها بسیار مؤثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: ارزش زیست محیطی یک درخت 200 برابر ارزش اقتصادی آن است به همین علت اگر نگاه اقتصادی به درختان داشته باشیم نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر قم با سرانه کشور و دنیا فاصله زیادی دارد، گفت: سرانه فضای سبز قم کمتر از یک چهارم سرانه فضای سبز دنیاست به همین علت باید به هر بهانه‌ای از مشارکت عموم مردم به ویژه خیرین و سرمایه‌گذاران استفاده کنیم و در راستای توسعه فضای سبز گام برداریم.

سجادی با تاکید بر اینکه در استان قم 14 هزار هکتار جنگل‌های‌ خود رو داریم، گفت: در شرایط کنونی که 40 درصد مساحت استان قم به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کند هزار و 300 هکتار پارک جنگلی در نقاط مختلف کاشته شده است و کمتر از 10 درصد مساحت مستعد بیابان شدن را مورد پوشش فضای سبز قرار داده‌ایم اما قرار نیست همه فضای سبز مورد نیاز استان را فقط با تکیه بر اعتبارات دولتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه جشن روز درختکاری بهانه‌ای برای افزایش توجه همگان به سمت درختکاری است، یادآور شد: در منطقه دشت مسیله قم با اجرای یک پروژه پخش سیلاب ظرفیت بیش از 30 هزار هکتار پوشش جنگلی در مناطق بیابانی ایجاد شده است و امیدواریم با مشارکت همگان بتوانیم از این ظرفیت به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

سجادی با اشاره به اینکه سال آینده دو هزار و 400 هکتار نهال در قم کاشته می‌شود، گفت: سال آینده علاوه بر کاشت هزار و 400 هکتار نهال با استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از هزار هکتار از مساحت استان قم نیز توسط بنیاد برکت به نهال‌کاری اختصاص می‌یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار