به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایسنا قزوین:
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، دوازدهمین نمایشگاه کتاب قزوین در حالی برپاشده که‌موجی از نارضایتی‌ها را با خود به همراه دارد، این دوره از نمایشگاه به‌ظاهر با استقبال گسترده مخاطبین روبه‌رو شده است، اما دست‌های خالی بازدیدکنندگان هنگام خروج از نمایشگاه مطلب دیگری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 07 March 2018

عدم تناسب نمایشگاه کتاب قزوین با فضای فرهنگی استان

 

 

نمایشگاه کتاب یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی است که هرسال در استان قزوین برگزار می‌شود، باید توجه داشت که این رخداد به‌نوعی تزریق فکر و اندیشه در رگ‌های جامعه است بنابراین باید آثاری ارائه شود که در بخش فرهنگ تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، دوازدهمین نمایشگاه کتاب قزوین در حالی برپاشده که‌موجی از نارضایتی‌ها را با خود به همراه دارد، این دوره از نمایشگاه به‌ظاهر با استقبال گسترده مخاطبین روبه‌رو شده است اما دست‌های خالی بازدیدکنندگان هنگام خروج از نمایشگاه مطلب دیگری را نشان می‌دهد.

مانند همه‌سال‌های گذشته ورودی نمایشگاه مملو از مردمی است که برای بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه کتاب به این مکان فرهنگی آمده‌اند؛ اما برپایی نمایشگاه کتاب همه‌ساله با مشکلات و مسائل حاشیه‌ای نیز همراه بوده است که در ادامه به بررسی برخی مشکلات دوازدهمین نمایشگاه کتاب می‌پردازیم.

کتاب‌های موجود در نمایشگاه حاصل انبارگردانی ناشران است

محمدعلی حضرتی‌ شاعر و فعال فرهنگی در این خصوص می‌گوید: نمایشگاه فرصت خوبی برای اهالی مطالعه است چراکه ناشران از نقاط مختلف کشور به استان می‌آیند و امکان مواجهه چهره به چهره نویسنده و ناشر به وجود می‌آید، همچنین تخفیف‌های موجود انگیزه خرید را افزایش می‌دهد.

وی می‌گوید: نمایشگاه در حد انتظار ما نیست، به نظر می‌رسد ناشران وقتی به شهرستان‌ها می‌روند نگاه بالا به پایین دارند و کتاب‌هایی ارائه می‌کنند که نیاز بسیاری از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را تأمین نمی‌کند، درواقع می‌توان گفت که کتاب‌ها حاصل انبارگردانی محصولاتشان است، کتاب‌هایی که در نمایشگاه‌های دیگر به فروش نرفته است در این نمایشگاه ارائه‌شده است.

زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نیست

پیش از شروع نمایشگاه خبرها حاکی از این بود که تعداد ناشران حاضر بیش از 600 ناشر است، اما یکی دو روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه، این تعداد به 300 ناشر تغییر کرد و دلیل آن نیز هم‌زمانی نمایشگاه قزوین و با نمایشگاه‌های کتاب سایر استان‌ها اعلام شد، این در حالی است که برخی از بازدیدکنندگان نیز زمان برگزاری نمایشگاه را نامناسب می‌دانند.

مریم بهبهانی‌فر فعال رسانه‌ای در این خصوص می‌گوید: زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نیست چراکه در روزهای پایانی سال هستیم و بسیاری از علاقه‌مندان کتاب مشغول فعالیت‌های مربوط به پایان سال هستند بنابراین امکان بازدید از نمایشگاه را ندارند، وی معتقد است زمان برگزاری نمایشگاه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که افراد بیشتری بتوانند از نمایشگاه بازدید کنند.

عدم تناسب کتاب‌ها با نیاز کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای

قطعاً برپایی این رخداد بزرگ فرهنگی حاصل تلاش‌ها و زحمات مسئولان فرهنگی استان است، اما باید توجه داشت که این رخدادها به‌نوعی تزریق فکر و اندیشه در رگ‌های جامعه هستند بنابراین باید آثاری ارائه شود که در بخش فرهنگ تأثیرگذار باشد.

حضرتی‌ در این خصوص تأکید می‌کند: بااینکه چند ناشر تخصصی شعر هم در نمایشگاه حضور دارند اما تعداد کتاب‌های شاعران جوان ناچیز است و بیشتر ناشران کتاب‌های چاپ چندمی که متعلق به شاعران معروف است را برای فروش آورده‌اند، درواقع برخی ناشران تصور می‌کنند در شهرستان مردم دنبال اسم‌های معروف هستند و شاعران جوان را نمی‌شناسند این تفکر به این دلیل است که بسیاری از ناشران شناختی از فضای فرهنگی قزوین ندارند.

مرتضی صفری نویسنده و فعال فرهنگی نیز تأکید می‌کند: این دوره از نمایشگاه مملو از مردمی است که برای بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه کتاب به این مکان فرهنگی آمده‌اند اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که چه باید بخرند، از طرفی کتاب‌های موجود در نمایشگاه کتاب‌هایی نیستند که غنای فرهنگی داشته باشند.

غیبت کتاب‌های دانشگاهی و علمی در نمایشگاه

علی‌رغم اینکه نمایشگاه کتاب یک رخداد بزرگ فرهنگی است، برای بسیاری از ناشران، نمایشگاه کتاب حکم فروشگاه را دارد، ازاین‌جهت بسیاری از آن‌ها برای حضور در نمایشگاه راغب نیستند، به‌طوری‌که در این دوره شاهد غیاب ناشران دانشگاهی بودیم.

جابر خرم نیا مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی قزوین و فعال رسانه‌ای در این زمینه می‌گوید: ارائه کتاب‌های تخصصی در نمایشگاه بسیار ضعیف است به‌طوری‌که نتوانستم یک کتاب تخصصی و به‌روز درزمینه رسانه در نمایشگاه کتاب پیدا کنم؛ همچنین درزمینه عمومی کتاب‌های خوبی ارائه نشده است که این می‌تواند نقطه‌ضعف این نمایشگاه باشد.

رحیم خامدی مسئول روابط عمومی نیروی انتظامی استان نیز می‌گوید: با بازدیدی که از نمایشگاه داشتم نتوانستم کتاب دانشگاهی و کتاب‌های مربوط به حوزه مدیریت را پیدا کنم، درواقع در این دوره از نمایشگاه نشر دانشگاهی نیامده و نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف‌تر است.

حضرتی‌ها در این باره اظهار می‌کند: در حوزه تاریخ و ادبیات نیز کار جدیدی دیده نمی‌شود، 90 درصد کتاب‌ها به‌نوعی چاپ‌های چندم هستند که اصل معروف بودن را یادآوری می‌کند، این در حالی است که برعکس تصور ناشران تهرانی قزوینی‌ها خوب کتاب می‌خرند.

وی می‌گوید: برخی از انتشارات کتاب‌های خوبی آوردند اما کتاب‌های خوب را در پستو گذاشتند و کتاب‌های معروف را روی میز چیدند و صرفاً به دنبال فروش کتاب هستند، درحالی‌که مردم قزوین کتاب‌های خوب را خریداری می‌کنند و با اصل معروفیت کاری ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان می‌کند: یکی از غرفه‌داران به من می‌گوید که نمی‌دانستم که قزوینی‌ها این‌قدر کتاب‌خوان هستند به همین دلیل بلافاصله از نمایشگاه بلوچستان به اینجا آمدم، این بدان معنا است که این ناشر کتاب‌های مرجوعی بلوچستان را به قزوین آورده است که اتفاق خوبی نیست، اما از سویی دیگر برخی از ناشرانی که سال‌های قبل نیز در استان حضور داشتند مثل سخن و هرمس با شناخت قبلی آمدند و کتاب‌های خوبی آوردند.

چینش نامناسب غرفه‌ها پیدا کردن کتاب موردنظر را سخت می‌کند

یاسین علی‌پور نوجوانی که در پی خرید کتاب تاریخ است نیز می‌گوید: چینش غرفه‌ها مناسب نیست، بهتر است که چینش غرفه‌ها به‌صورت موضوعی بود تا اگر دنبال کتاب خاصی هستیم به‌راحتی می‌توانستیم کتاب را پیدا کنیم مثلاً یک ردیف مربوط به ادبیات و یک ردیف مربوط تاریخ و سایر موضوعات بود، همچنین مشخص نبودن مکان اطلاعات نمایشگاه از دیگر مشکلات این نمایشگاه است.

به گزارش ایسنا، استان قزوین درصدد این است که سال آینده به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود لازمه این کار اهمیت دادن به فضای فرهنگی استان است؛ امروز پس از 12 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، تجربه‌ای سترگ در اختیار متولیان حوزه فرهنگ قرار دارد که باید با تجزیه‌وتحلیل داده‌های آماری، به بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی استان پی برده شود و در آینده شاهد برنامه‌ریزی مناسبی برای نمایشگاه کتاب استان باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار