عارف با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ برگ سند از وصیت‌نامه شهدا جمع آوری و به چاپ رسیده است، خاطرنشان کرد: وصیت‌نامه شهدا در قالب ۲۱ جلد مدون می‌شود که تاکنون هفت جلد از آن به چاپ رسیده و ۱۴ مورد از آن آماده چاپ است که با مساعدت استاندار ۵۰ درصد از هزینه چاپ از سوی استاندار تأمین می‌شود.
کد خبر: ۵۷۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ 08 March 2018
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان:
۳۳۰۰ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر در همدان بیکار هستند/ ساماندهی ۱۰ گلزار شهید تا پایان سال
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان یکی از چالش‌های اساسی را بیکاری فرزندان شاهد و ایثارگر دانست و گفت: متأسفانه ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر متقاضی شغل هستند که دارای تحصیلات دیپلم تا دکترا هستند.

به گزارش فارس؛ ناصر عارف در جمع خبرنگاران با اشاره در پیش بودن روز بزرگداشت شهدا، از برنامه‌ریزی به منظور اجرای برنامه‌های مختص این روز خبر داد و اظهار کرد: به همین مناسبت ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۳ شورای انقلاب فرهنگی ۲۲ اسفند را به نام روز بزرگداشت شهدا نامگذاری کرد، افزود: از سال ۹۲ برنامه‌های متعددی در این زمینه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به اجرا در می‌آید.

*۵۰ درصد از جامعه با روز بزرگداشت شهدا آشنا هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه بر اساس آمار ۵۰ درصد افراد جامعه از چنین روزی اطلاع دارند و ما نیز قصد داریم آن را به بالای ۶۰ درصد ارتقا دهیم، یادآور شد: شهدا راه متعالی شدن را در پیش گرفتند و از عزیزترین هستی خود در این راه گذشتند.

وی با بیان اینکه سالانه در استان همدان بیش از ۵۰۰ یادواره برگزار می‌شود که همه به صورت خودجوش و مردمی است، تصریح کرد: برگزاری یادواره می‌تواند در زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا و انتقال مفاهیم آن به نسل جوان جامعه اثرگذار باشد.

عارف با بیان اینکه در این یادواره‌ها پیام شهدا به مخاطب منعکس می‌شود، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ جامعه نشأت گرفته از ایثارگری‌ها و رشادت‌های شهدا باشد و امروز خوشبختانه شاهد یک ایثار اجتماعی در کشور هستیم که در هر زمان مردم به صورت خودجوش به کمک دیگران و دفاع از کشور برمی‌خیزند.

*شهادت اوج ایثار است

وی با بیان اینکه هر مقدار فرهنگ ایثار در جامعه تسری پیدا کند در استقلال و عزت کشور موثر واقع خواهد شد، ادامه داد: اوج ایثار و فداکاری را در شهادت افراد می‌توان شاهد بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ها به مناسبت ۲۲ اسفندماه روز بزرگداشت شهدا از ۱۵ اسفند و همزمان با هفته درختکاری آغاز شده است، گفت: ۸ هزار اصله نهال در سطح استان به نام شهدا کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز گذشته در مصلای همدان ۱۵۰ اصله نهال به نام شهدا کاشت و به نام آن‌ها ثبت شد، عنوان کرد: در طول سال از بسیاری از خانواده‌های شهدا تجلیل به عمل می‌آید.

عارف با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ویژه‌برنامه‌هایی در رادیو و تلویزیون انجام داده است، افزود: به مناسبت روز بزرگداشت شهدا سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و در شهرستان‌ها معاونان و مسوولان شهرستان‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) ویژه‌برنامه‌هایی در مدارس شاهد برگزار شد، گفت: دیدار و سرکشی از خانواده‌های شهدا از جمله برنامه‌ها در این ایام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه برنامه اصلی روز ۲۲ اسفندماه با حضور در گلزار شهدا و عطرافشانی و غبارروبی انجام می‌گیرد، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ترویج فرهنگ و ایثار در مدارس انجام داده برگزاری مسابقه از کتاب «درد شیرین» بود که به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

*۱۴ جلد از وصیت‌نامه شهدا در حال چاپ است

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ برگ سند از وصیت‌نامه شهدا جمع آوری و به چاپ رسیده است، خاطرنشان کرد: وصیت‌نامه شهدا در قالب ۲۱ جلد مدون می‌شود که تاکنون هفت جلد از آن به چاپ رسیده و ۱۴ مورد از آن آماده چاپ است که با مساعدت استاندار ۵۰ درصد از هزینه چاپ از سوی استاندار تأمین می‌شود.

عارف در بخش دیگری از سخنان خود و با بیان اینکه در راستای ترویج ایثار و شهادت نشریات خاص ویژه جوان، نوجوان و کودک و مجله «یاران شاهد» در مدارس از سوی بنیاد شهید در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۳ هزار و ۱۷۸ نفر از دانش‌آموزان عضو این مجلات هستند که هر ماه برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی یکی از چالش‌های اساسی را بیکاری فرزندان شاهد و ایثارگر دانست و گفت: متأسفانه بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر متقاضی شغل هستند که تحصیلات آن‌ها دیپلم تا دکتراست.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه با تمهیدات در نظر گرفته شده آن‌ها را تشویق به گرفتن تسهیلات خوداشتغالی می‌کنیم، ادامه داد: به همین منظور دو نفر از افراد کاردان برای انجام مشاوره با متقاضیان در نظر گرفته شده است.

* باید نقش ایثارگران را برای جامعه تبیین کنیم

وی با اشاره به اینکه سقف تسهیلات برای متقاضیان تا ۲۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه است، اظهار کرد: متأسفانه در برخی مواقع بعضی چنان خدمات‌دهی به خانواده‌های شهدا را برجسته می‌کنند که باعث تغییر نگرش افراد جامعه به این قشر می‌‎شود در حالی که این خدمات نسبت به سایر کشور‌های دیگر که برای آسیب‌دیدگان جنگی خود در نظر می‌گیرند بسیار ناچیز است.

عارف با بیان اینکه ما باید نقش ایثارگران را برای جامعه تبیین کنیم، افزود: در همدان ۷۹۲ گلزار شهید داریم که ۱۰ گلزار با ۱۶ مزار ساماندهی نشده و تلاش می‌کنیم این تعداد را تا پایان سال ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته برای جانبازان بالای ۲۵ درصد، فرزندان ایثارگر و شاهد هزینه رایگان برای تحصیلات آن‌ها در نظر گرفته شده است، یادآور شد: به غیر از دانشگاه پردیس که هزینه تحصیلی آن به اندازه دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود تحصیل در همه دانشگاه‌ها برای افراد نامبرده رایگان است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه امسال یک‌هزار و ۳۹۰ فقره سهمیه برای متقاضیان وام مسکن برای معرفی به بانک‌ها تعیین شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد یک‌هزار ۲۸۰ نفر جذب شدند و مابقی در شرف گرفتن این تسهیلات هستند.

در پایان این نشست از لوح چند رسانه‌ای شامل شهیدان و سرداران تاجیک، دهقان و قاسمی رونمایی شد. این آثار شامل سیره و مکتوبات شهداست که جمع‌آوری شده و می‌تواند در آینده به عنوان مرجع مورد استفاده علاقمند قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار