وزیر امور خارجه روسیه گفت: لندن بدون تحقیق و ارایه شواهد در مورد مسمومیت سرهنگ سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه، مسکو را متهم می کند.
کد خبر: ۵۷۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 09 March 2018

به گزارش تابناک : «سرگئی لاوروف» روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «موسی فاکی محمد» رئیس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی گفت: انگلیس در مساله مسمومیت «سرگئی اسکریپال» سرهنگ سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه مدرکی دال بر شرکت روسیه در این حادثه ارائه نکرده است.
لاوروف در سخنان خود که به طور مستقیم از شبکه خبری روسیه 24 پخش شد، گفت: شرکای ما (کشورهای غربی) در تمام مسائل روسیه را متهم می کنند.
وی افزود: اگر مدرکی در مورد شرکت روسیه در مسمومیت اسکریپال یا مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارند، ارایه کنند و اگر نیاز به کمک روسیه وجود دارد برای همکاری آمادگی داریم.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بدون مدرک متهم کردن دیگران هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.
لاوروف یادآوری کرد: در پرونده لیتویننکو هم روسیه را متهم کردند و تحقیقات در این مورد ناقص بود و نتایج آن هیچ وقت اعلام نشد.
وی گفت: در پرونده لیتویننکو به انگلیس پیشنهاد همکاری و کمک کردیم، اما دستگاه قضایی این کشور جایگاه خود را بالاتر خواند و ترجیح داد که حکم بدون ارایه شواهد صادر کند.
«رابرت اوون» قاضی انگلیسی پس از تحقیقات عمومی یک ساله در گزارش خود بیان داشت، مطمئن است به «لیتویننکو» 43 ساله در یکی از هتل های شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چای آغشته به دوز کشنده ای از پلوتونیوم 210 خورانده شده است.
وی مدعی شد: این قتل در 'یک عملیات' و احتمالا با تصویب مسکو و شخص ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.
سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه که در بریتانیا زندگی می‌کرد، هفته گذشته به همراه دخترش بیهوش، روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری پیدا شد.
سرگئی اسکریپال 66 ساله در سال 2010 میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد. 
سرگئی اسکریپال یک مامور پیشین اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 میلادی به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روسی در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.6 انگلیس می دهد. 
بر اساس گزارش رسانه های روسی، او همکاری خود با سرویس جاسوسی انگلیس را از سال 1990 میلادی آغاز و بابت این همکاری، 100 هزار دلار دریافت کرد. 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار