رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: «ابتکار» به زندان رفت/حجاب اجباری را به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم/نرگس موسوی فیش‌های حقوقی خود را منتشر کرد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲ 09 March 2018
 
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توییت عجیب آقای «میرسلیم»

مصطفی میرسلیم معتقد است برخی از وزرای خارجه که به ایران می آیند دلال هستند! مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی نوشت: برخى از این وزراى امور‌ خارجه که به ایران مى آیند بیشتر دلالند تا سیاستمدار؛ دولت دل بدانها خوش نکند.

«ابتکار» به زندان رفت

«معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیرامون بازدید از زندان زنان گفت: پیگری‌ها به نتیجه رسید و در استان‌های کرمان و آذربایجان غربی توفیق حضور در زندان زنان را پیدا کردم. ابتکار در ادامه بیان کرد: در شهر کرمان و در زندان زنان، بند نسوان اقدامات ارزشمندی در ارتباط با مهد کودک صورت گرفته بود که جای بهبود هم دارد. در بخش مربوط به کارگاه‌های آموزشی و حرفه آموزی نیز فعالیت‌های خوبی در زندان کرمان در حال انجام است. البته بند، خیلی شلوغ بود و شرایط خوابگاهی در آنجا خوب نبود و خود مسئولین هم اذعان داشتند. شرایط ورزشی و فضای آزادی که در اختیار زنان زندانی قرار گرفته مناسب بود و روحیه‌ای که زندانیان داشتند و آموزش‌هایی که فرا می‌گیرند، خصوصا در حوزه قرانی بسیار ارزشمند بود. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: در ارومیه هم بازدیدی از بند نسوان داشتیم که البته در آنجا فضای مهد کودک کوچک‌تر بود و نیاز به کار داشت، همچنین بحث آموزشی برقرار بود. ابتکار در پایان گفت: امیدوارم رسانه‌ها در موضوع آزادی زنان زندانی کمک کنند که کمپین ارمغان ۲ نامگذاری شده است. ما دعوت کردیم و شماره حساب‌هایی را اعلام کردیم که براساس آن شهروندان مشارکت داشته باشند. ما می‌توانیم با کمک ستاد دیه و سازمان زندان‌ها زنان زندانی را برای شب عید آزاد کنیم. حدود ۲۵۰ زندانی جرایم غیر عمد در کشور داریم که انشاءالله اگر قرار تأمین شود، تا عید آزاد می‌شوند.

جوانان چه گناهی کردند که با دیدن بی‌حجابی به گناه می‌افتند؟

آیت‌الله «سید محمدعلی موسوی‌جزایری» در خطبه‌های نماز جمعه امروز (18 اسفند) در اهواز در خصوص مسأله بی‌حجابی، جوان‌های مردم چه گناهی کرده‌اند که می‌بینند و تحریک می‌شوند؟ این‌ها کج‌سلیقگی است. ما با خدا پیمان بسته‌ایم و تا آخرین قطره خون، بر سر عهد خود خواهیم ایستاد. امام جمعه اهواز با تأکید بر ضرورت حمایت از محرومین و کارگران از سوی مسئولان، یادآور شد: از مسئولان می‌خواهم به این قشر توجه کنند و بکوشیم مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

نتیجه میدان دادن به اهل فتنه رقص در برج میلاد است

حجت الاسلام «سید محمدمهدی حسینی همدانی» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات فتنه‌گران برای تضعیف نظام اظهار کرد: فتنه‌گران خط قرمز نظام هستند و نباید مسئولیتی به آنها سپرده شود چون تنها هدف آنها براندازی نظام است. نماینده ولی‌فقیه در البرز گفت: نمی‌توان از این حقیقت فرار کرد که اهالی فتنه از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به‌ نظام نمی‌گذرند. حسینی همدانی افزود: بدون شک وقتی به اهالی فتنه میدان برای جولان داده می‌شود و دستگاه‌هایی که باید مقابله کنند کاری انجام نمی‌دهند، نتیجه‌اش برگزاری مراسم رقص دختران و خوانندگی زنان می‌شود. نماینده ولی‌فقیه در البرز ادامه داد: نباید اشخاص فتنه‌گری که صلاحیت سیاسی و اخلاقی ندارند و مقید به اسلام نیستند در کشور مسئولیت داشته باشند و این خواسته همه مردم است.

مهدی جهانگیری همچنان در بازداشت است

غلامحسین اسماعیلی، در پاسخ به این که شنیده شده است میزان وثیقه صادره برای مهدی جهانگیری به یک ششم مبلغ اولیه کاهش پیدا کرده و قرار است این فرد به زودی آزاد شود و این پرونده اکنون در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: اینکه میزان وثیقه کاهش پیدا کرده است را نمی دانم و نفیا و اثباتا اطلاعی ندارم. مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور و رئیس‌گروه مالی گردشگری و نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی تهران اواخر مهر ماه به دلیل مسائل مالی بازداشت شد. پس از بازداشت وی رئیس سابق بانک ملی کرمان به اتهام تضییع حقوق بیت المال (مرتبط باپرونده مهدی جهانگیری) در کرمان بازداشت شده است.

گفتنی است پرونده مهدی جهانگیری و دو تن دیگر مرتبط با اتاق بازرگانی در دادسرای استان تهران مفتوح است. اسحاق جهانگیری پس از بازداشت مهدی جهانگیری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره بازداشت برادرش «مهدی جهانگیری» نوشت: «اطلاع دقیقی از چگونگی دستگیری، اتهام ضابط و شاکی برادرم ندارم البته وی هیچگونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد مساله قابل پیش بینی بود و باید صبر کرد امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود.»

بازداشت ۶۰ زن و مرد در پارتی در مشهد

معاون دادستان مشهد از دستگیری 60 زن و مرد در مهمانی شبانه در بلوار شاهنامه خبر داد. حسن حیدری در گفت‌وگو با فارس گفت: با اطلاعات کسب‌ شده مبنی بر برگزاری یک مهمانی مختلط پر سروصدا که موجب مزاحمت برای سایر شهروندان شده بود، تیمی از پلیس امنیت اخلاقی استان خراسان رضوی مأمور رسیدگی به این پرونده شدند. وی اضافه کرد: با حضور مأموران در محل مشخص شد که تعداد زیادی زن و مرد به‌ صورت مختلط در این مهمانی شرکت کرده‌اند. معاون دادستان مشهد مطرح کرد: مأموران با رعایت موازین شرعی، این محل را مورد بازرسی قرار دادند که در این عملیات 22 مرد و 38 زن که پوشش مناسبی نداشتند و در حال انجام حرکات موزون بودند، دستگیر شدند.

پوشش کتایون ریاحی مانع پخش دورهمی شد؟

شب گذشته قرار بود ویژه برنامه روز زن برنامه "دورهمی" روی آنتن شبکه نسیم برود که پس از نیم ساعت تأخیر به جای پخش این ویژه برنامه، بازپخش برنامه‌ای روی آنتن رفت که پژمان جمشیدی مهمان آن بود. کتایون ریاحی و حامد همایون مهمانان ویژه برنامه ضبط شده دورهمی برای روز زن بودند که گویا پوشش ریاحی باعث لغو پخش برنامه شده است. در همین رابطه سینما دیلی نوشته، کتایون ریاحی در واکنش به پخش نشدن برنامه گفته است: مسئولان پخش و ناظران سازمان باید به یک ملت پاسخگو باشند که کجای این پوشش دارای مشکل است؟ از طرفی برخی می‌گویند دلیل پخش نشدن این قسمت از برنامه دورهمی فنی بوده و این قسمت امشب به روی آنتن خواهد رفت که البته فنی بودن مشکل این برنامه تا حدی باورناپذیر است چون این برنامه چند روز پیش ضبط شده و آماده کردن آن برای پخش در موعد مقرر یک امر بدیهی است.

بسیج به درخواست ناجا و خیلی محدود در ماجرای خیابان پاسداران شرکت کرد

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ گفت: در جریان ناآرامی‌های خیابان پاسداران در تهران، عزیزان بسیجی به دلیل وجود شرایط خاص، در جهت کمک به نیروهای انتظامی و بنا به درخواست آنها تا حدود کمی وارد صحنه شدند. سردار «محمدرضا یزدی» با اشاره به حوادث و ناآرامی‌های سه هفته پیش خیابان پاسداران در تهران اظهار کرد: نیروی انتظامی ماموریت خودش را در جریان ناآرامی‌های خیابان پاسداران، به خوبی ایفا کرد. وی در گفت‌وگو با میزان، افزود: در جریان این ناآرامی‌ها، عزیزان بسیجی به دلیل وجود شرایط خاص، در جهت کمک به نیرو‌های انتظامی و بنا به درخواست آن‌ها تا حدود کمی وارد صحنه شدند. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ خاطرنشان کرد: حضور بسیج در حوادث خیابان پاسداران تهران، بسیار محدود و کم بود و این گونه نبود که نیرو‌های زیادی از بسیج در وقایع آن شب حضور داشته باشند.

شورای نگهبان می‌خواست خاتمی را برای دور دوم هم رد صلاحیت کند

مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که «باید ملاک همه در تأیید صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری نظر شورای نگهبان باشد، گفت که « شورای نگهبان در آن زمان سندی به دستش نرسید که بخواهد احمدی‌نژاد را رد صلاحیت کند» و مدعی شد: درباره خاتمی نیز همین اتفاق افتاد. شورای نگهبان دلایل محکمه‌پسندی نداشت که به مستند آن خاتمی را ردصلاحیت نماید. اعضای شورای نگهبان آن زمان اتفاق آرا معتقد بودند که خاتمی صلاحیت ریاست جمهوری در دوره دوم را ندارد اما معتقد بودند که تأیید نکردن او بحرانی را برای کشور درست می‌کرد یعنی تأیید خاتمی بد بود و تایید نکردنش برای کشور بدتر.

حجاب اجباری را به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: حجاب از احکام دین است و ما آن را به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم چراکه انقلاب اسلامی زمینه اجرای احکام اسلام است. عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی برای منکوب کردن اصل مسأله حجاب، عبارت 'حجاب اجباری' را به کار برده و قصد دارند مملکت اسلامی را به هم بریزند. حجت الاسلام سیداحمد خاتمی روز جمعه در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا(س) در مشهد افزود: همه مراجع و حتی کسانی که به دین آشنا هستند حجاب را در متن دین و از احکام و قوانین مسلم آن دانسته اند و از طرفی مگر می توان مملکت را بدون قانون اداره کرد؟ وی گفت: یک عمامه به سر که باید حافظ دین باشد در همین مشهد برای دل خوشی چهار نفر گفته است حجاب اجباری نیست در حالی که حجاب در اصل دین و غیرقابل انکار است. وی تأکید کرد: حجاب از احکام دین است و ما آن را به کوری چشم مخالفان اجرا می کنیم چرا که انقلاب اسلامی زمینه اجرای احکام اسلام است.

ناپدید شدن ۱۱ میلیارد یورو اموال لیبی در بلژیک

مقام های بلژیکی اعلام کردند از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷میلادی، حدود ۱۱ میلیارد یورو از پول های لیبی در بانک «یورو کلیر » ناپدید شده است. روزنامه بلژیکی «لا لیبره»( La libre) در این خصوص نوشت، تا ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۳میلادی حدود ۱۶. ۱میلیارد یورو در حساب های بانکی لیبی بود اما مقام های بلژیک پاییز سال ۲۰۱۷ زمانی که در حال تحقیق در مورد پولشویی بودند ، اعلام کردند بخش زیادی از این مبلغ ناپدید شده است و حدود پنج میلیارد یورو از کل پول مانده است.

امام جمعه تهران: از بی‌حجابی تحمیلی نفرت داریم

صدیقی امام جمعه تهران گفت: ما به حجاب بانوان‎مان افتخار می‎کنیم و از بی‎حجابی تحمیلی نفرت داریم، ملت ایران زیر بار تحمیل بدحجابی و بی‎حجابی نخواهد رفت. کسی که امانت‌های اجتماعی،سیاسی و فردی به او سپرده می‌شود و به پست خود در قالب رئیس و مسئول و مدیر خیانت می‌کند یا افراد خائن یا دوست و آشنا را بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها در سمت‌ها می‌گمارد. کسی که به امانت خیانت می‌کند و در راس آن‌ها پست‌های کشورداری و سیاسی است. از زمان رضاخان تحمیل فرهنگی برای برداشتن حجاب آغاز شد. امروز برخی افرادی که پدرانشان در دین شاخص بودند می آیند و حرف هایی درباره حجاب می زنند. مسئولان نظام باید مانند مردم به چنین رهبری افتخار کنند که حواسش به عائله خداست و همه زندگی اش مردم هستند. ایشان توطئه ها را خنثی کردند. /فارس

خطر تعلیق بیخ گوش فوتبال ایران

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان گفت: در حال حاضر مسأله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک مسئله داخلی نیست بلکه ابعاد بین المللی پیدا کرده است و در بازدید جیانی اینفانتینو رئیس فیفا نیز بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز تأکید شد؛ بنابراین نباید اجازه داد که فوتبال ایران به چنین دلیلی تهدید و تعلیق شود. رئیس فیفا در نخستین اظهار نظرش پس از حضور در ایران در رسانه‌های بین المللی عنوان کرد که چنانچه فوتبال ایران مسأله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را جدی نگیرد، از ابزارهای نظارتی مانند تعلیق استفاده خواهیم کرد؛ لذا باید این مسأله جدی گرفته شود. ریاست فیفا نیز باید در برابر مجامع بین المللی پاسخگو باشد و مذاکره با فیفا در این زمینه راه به جایی نخواهد برد. در حال حاضر شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود فراهم است و نباید به یک دلیل حاشیه‌ای جزئی خودمان شرایط تعلیق فوتبال را فراهم کنیم. امیدواریم رئیس جمهور در این زمینه تصمیمی جدی بگیرند تا ورود بانوان به میادین ورزشی قطعی شود. البته شنیده‌ها حاکی از این است که رئیس جمهور در زمینه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها دستوری صادر کرده تا به وزارت ورزش ابلاغ کند که امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیم، من هم طبق قولی که به بانوان داده‌‎ بودم بتوانم در کنار آن‌ها و همه با هم در ورزشگاه‌ حاضر شویم. خانه ملت

نرگس موسوی فیش‌های حقوقی خود را منتشر کرد

نرگس موسوی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس‌های فیش‌های حقوقی‌اش نوشته است: اینجانب نرگس موسوی خامنه با مدرک کارشناسی ارشد ارتباط تصویری و گرایش تصویرگری، با توجه به هجمه‌های اخیر، جهت تنویر اذهان عمومی و با طیب خاطر تعدادی از فیش‌های حقوقی سال نود و چهار و نود و پنج و نود و شش خود را منتشر می‌نمایم. بنده از سال نود و دو در دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان مرکزی در بخش‌های روابط عمومی و حوزه ریاست به عنوان طراح گرافیست و سپس به عنوان کارشناس مسئول گرافیک مشغول به خدمت بوده‌ام. طی چهار سال گذشته بیش از سیصد و شصت عنوان متفاوت برای دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و بیش از پانصد کار چاپی (شامل طراحی پوستر، بنر، بروشور، ست‌های اداری، جلد کتاب، لوگو. . . و همچنین طراحی سایت دانشگاه آزاد اسلامی) در حوزه موضوعات و سفارشات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ام. لازم به توضیح است که این عناوین، مبحثی کلی است و هر عنوان شامل موارد متعددی نیز می‌باشد. به عنوان مثال برای عنوان یک همایش، بنر در سایزهای متفاوت کوچک تا دیواری و فضای شهری، لوگو، پوستر و... را شامل می‌شود. همچنین علاوه بر رقم مشخص فیش‌های حقوقی، در انتهای هر سال مبلغی رایج و مطابق با تعرفه‌های پرداختی، به عنوان عیدی دریافت نموده‌ام.

باید مشخص شود که راجی و امثال وی چرا در زندان‌های ما می‌میرند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم گفت: هیچ کس اقدامات خشونت آمیز، بستن راه و حمله به مردم و زحمتکشان نظام با اتوبوس را قبول ندارد و از این نوع عملکرد دفاع نمی‌کند و همه باید التزام به قانون داشته باشند و مخصوصاً مجری قانون باید الزامی بیشتری به قانون داشته باشد. هیچ کسی نباید به کسی که به دستش دستبند خورده تعرض کند و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد اما متأسفانه در مورد راننده اتوبوس این اتفاق افتاد و واقعاً تلخ بود. گویا ۵۰ نفر از دراویش بازداشت هستند که به نظرم ۱۱ نفری از آن‌ها زن هستند و همچنان راجع به این افراد تعیین و تکلیف نشده و اطلاعی هم از این ۵۰ نفر در دست نیست. نماینده رشت ادامه داد: اما موضوع نگران‌کننده‌تر آمارهای است که از فوت زندانیان به گوش می‌رسد. بالاخره یک نفر باید شفاف درباره مرگ این زندانیان توضیح دهد. به طور مثال آقای محمد راجی که یکی از دروایش بازداشت شده بود و به تازگی خبر درگذشتش منتشر شد، یک فرد جانباز و شیمیایی جنگ بوده و کسی بوده که قسمتی از جان خود را برای استقرار این نظام و ارزش‌های آن داده و زحمت بسیاری برای این انقلاب و نظام کشیده است. این فرد هیچ وقت نمی‎توانست یک ضدانقلاب باشد.

وی با بیان اینکه «نباید یکسری از ناراحتی‌ها و مخالفت‌های آقای راجی را معادل یک منافق فراری ضدانقلاب قرار دهند» گفت: ای‌کاش به جای برخوردهای قهری از برخوردهای محبت‌آمیز انقلابی استفاده می‌شد همانطور که ما این تجربه را در زمان منافقین داشتیم؛ خیلی از منافقین که دستگیر می‌شدند به قدری با آن‌ها خوب برخورد می‌شد که این افراد توبه می‌کردند و به نظام برمی‌گشتند. حال باید پرسید چه اتفاقی افتاده که افرادی در زندان حاضرند خود را بُکشند ولی به نظام برنگردند؟ جعفرزاده ادامه داد: بالاخره باید برای مردم مشخص شود که آقای راجی و امثال وی چرا در زندان‌های ما می‌میرند. این چه اتفاقی است که در زندان‌های ما می‌افتد؟ حال در بازجویی و یا در غیربازجویی. ما نمی‌توانیم بگوییم همه خودکشی کردند. اصلاً اینکه فردی در زندان خودکشی می‌کند ناشی از چیست؟ من فکر می‌کنم امور زندان‌های ما دچار یک ضعف شدید شده که نظارت کافی هم بر آن وجود ندارد. / رویداد۲۴

قطع آب انتقالی به یزد؟

منابع محلی خبر دادند که در پی درگیری ها در منطقه ورزنه اصفهان و تخریب تأسیسات برق، آب انتقالی به یزد قطع شده است.

در خراسان همچنان، کنسرت‌ها لغو می‌شوند

کنسرت «فرزاد فرزین» که قرار بود روز جمعه ۱۸ اسفند در سبزوار برگزار شود، با تصمیم امام جمعه و دادستان این شهر لغو شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار