وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد؛
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر ما به این سمت حرکت می‌کنیم که روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و وزارت‌خانه صرفا نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.
کد خبر: ۵۷۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 10 March 2018

حذف دلال‌های پهنای باند داخلی/رفع فیلتر توییتر نیازمند توافق سه قوه

 

به گزارش تابناک رضوی؛ محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز در اولین نشست بر خط و سراسری خود در خصوص تشکیل نظام مهندسان آی تی اظهار کرد: در حوزه ICT شاهد تشکیل صنفی با ظرفیت بالا و خروجی مشخص نبوده‌ایم در این بخش ضرورت ایجاد یک صنف به خوبی احساس می‌شود که در حال حاضر معاونت نوآوری و فناوری ما در حال پیگیری این موضوع است. 


وی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از کسب و کارهای نوپا نیز عنوان کرد: بنا شده که در اردیبهشت ماه یک شعبه از پارک سجاد که پارک نوآورانه تجاری است در مشهد مقدس راه‌اندازی شود تا شرکت‌ها به میزان ۵۰۰ میلیون تومان بتوانند وارد آن بشوند. 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین اجرا و پیگیری طرح تکاپو با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مد نظر ما بوده که در 7 استان پیاده شده که توانسته نتایج مثبتی را رقم بزند.


آذری جهرمی درباره تصویب و ضرورت لوایح حقوق سایبری نیز، تصریح کرد: این لایحه توسط همکاران ما با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه در بخش فاوا اخیرا تهیه شده و مراحل اصلاحی را طی می‌کند و این 5 لایحه جزو اولین دستورهایی است که در سال 97 به هیات دولت ارسال می‌شود.


وی افزود: علاوه بر آن یک تیم از وزارت ارتباطات، نظام صنفی رایانه‌ای و کسب و کارهای نوپا برای بررسی لایحه نظام مالکیت فکری شکل گرفته است که با سیگنال‌های بسیار خوبی که از مجلس دریافت کرده‌ایم امکان اصلاح لایحه فعلی وجود دارد و  نیازی به لایحه جدید نخواهد بود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند، تاکید کرد: تکنولوژی ما ADSL بوده و پنج درصد ظرفیت مشترکان ما می‌توانند ۱۶ مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند. 


آذری جهرمی با اشاره به اینکه مفهوم از ۲۰ مگابایت این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم، گفت: باید در این راستا نیز شرکت‌ها را برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کنیم. امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بیش از ۲ میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.
وی درباره اختصاص وام به پیام رسان‌های داخلی، اظهار کرد: مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان‌های مجاز را به ما اعلام کرده تا وام‌هایی با سود کم، حداقل تضمین‌های لازم و بازپرداخت بلند مدت به پست‌بانک معرفی شوند و از دید ما مشکلی اکنون در این حوزه وجود ندارد. 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد:در ابتدا از آن‌ها ضمانت‌نامه‌های مرسوم خواسته شده بود که ما در دو مرحله این موضوع را تقلیل دادیم و در حال حاضر به سفته رسیده است. اکنون مشکلات حقوقی برای امضای سفته‌ها وجود دارد که شرکت‌ها این موضوع را حل می‌کنند و مبالغ آماده پرداخت در پست بانک است.
آذری جهرمی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب تکالیف دستگاه‌ها بوده، عنوان کرد: به طور مثال در حوزه پیام‌رسان بومی عده‌ای معتقدند که این کار بر عهده  وزارت ارتباطات بوده اما وظیفه آن صرفا ایجاد زیرساخت است و باید بگوییم که اعتمادسازی و کاربرد و ترویج وظیفه ما نیست .


وی در خصوص ارز دیجیتالی یا ارز رمز نگاری شده ملی نیز بیان کرد: موضوع ارز، موضوع بانک مرکزی است اما وقتی دیجیتالی شود بعد تکنولوژیکی پیدا می‌کند که در حوزه فناوری اطلاعات است. ما بارها اعلام کردیم در فضای مجازی، سطح دانش مردم از سطح دانش مسوولان در این حوزه بیشتر است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: بانک مرکزی تلاش‌ خوبی برای حمایت از فین‌تک‌ها داشته است. اما نظام بانکی ما جدا از بانک مرکزی و دستگاه‌های نظام مالی، لازم است نسبت به تحولات فین‌تک ‌ها و ارز دیجیتال آگاهی داشته باشند.


آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در این راستا تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ایم تا نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم تا بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.
وی در خصوص وضعیت توسعه فیبر نوری، گفت: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده و در این راستا تفاهم‌نامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد نیز توافق شده است ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برگزاری مناقصه برای تامین پهنای باند کشور از سمت زیرساخت از گذشته انجام شده است، تاکید کرد: در حال حاضر خریدها نیز از طریق استعلام قیمت است. 


حذف دلال‌های پهنای باند
آذری جهرمی تصریح کرد: در گذشته بین زیرساخت و تامین کنندگان پهنای باند خارجی واسطه‌هایی وجود داشتند که قیمت خرید پهنای باند را با لابی و رانت ۱۰ برابر می‌کردند اما در یک سال و نیم گذشته همه این شبکه دلالی را حذف کردیم و قیمت‌ها به طور قابل قبولی کاهش یافته است.


وی با اشاره به اینکه انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است، بیان کرد:در حال حاضر ما به این سمت حرکت می‌کنیم که روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و دولت صرفا نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکلات Servco ها، اظهار کرد: این مشکلات حل می‌شود و سرمایه‌گذاری FCPها کافی نبوده است همچنین هدف ما در تجمیع مجوزها و ارائه دو مجوز   FCP و Servco این بود که مشوق‌های لازم برای ادغام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه انجام گیرد و بخش ثابت کشور رشد بیشتری داشته باشد.


آذری جهرمی افزود: برداشت ما این بود که بازار کشور بیش از 6 اپراتور FCP نیاز ندارد اما چون نمی‌خواستیم مانع رقابت شویم هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند و طبیعتا سرمایه‌گذاری همه این ۱۷ شرکت ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد.


وی با بیان اینکه کسب و کارهایی که به صورت خرد وجود داشتند در قالب پروانه Servco فعال شدند گفت: فعالان این حوزه اعلام کرده‌اند که حق امتیاز پروانه، محدودیتی برای فعالیتشان ایجاد کرده است و سبب شده فعالیت در این عرصه برایشان مقرون به صرفه نباشد. این حرف قابل بررسی است و  در کمیسیون تنظیم مقررا ارتباطات هم این موضوع مطرح و قرار شد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گزارش دقیقی دهد که فعالیت Servco ها چیست و چگونه مشکلات آنها را برطرف کنیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تاکنون فعالیت FCP ها موفق بوده و سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده‌اند. البته سرمایه‌گذاری به اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی‌توان به صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد. 


آذری جهرمی با اشاره به اثر مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری که با اجرای آن، میزان مصرف محتوای داخلی ۶۰ درصد رشد کرده است، خاطرنشان کرد: میزان رشد اینترنت ۲۰ درصد بوده البته هنوز موانعی برای رشد سرویس‌های داخلی داریم و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات باید کار بیشتری در این حوزه انجام دهد.


رفع فیلتر توییتر نیازمند تصمیم مشترک هر سه قوه است
وی با بیان اینکه فهرست سایت‌هایی که ترافیک آن‌ها به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود، باید شفاف شود و شرکت‌ها به صورت سلیقه‌ای در این حوزه عمل نکنند، عنوان کرد: همچنین در خصوص رفع فیلتر توییتر باید گفت که این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و نیاز به تصمیم مشترک هر سه قوه دارد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص به کارگیری دهه شصتی‌ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: سن مدیریتی در وزارت ارتباطات را ۱۰ سال کاهش داده‌ایم و این سن پنج سال دیگر هم کاهش خواهد یافت.


آذری جهرمی در خصوص راه‌اندازی ارز دیجیتال تلگرام نیز بیان کرد: اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب باشد، با تمام وجود دستور قانونی را اجرا خواهیم کرد و اغماضی در این حوزه نمی‌کنیم. بانک مرکزی باید در این حوزه نظر تخصصی بدهد و نظرش را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهد و ما هم دستورات آنها را حتما اجرا می‌کنیم.  

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار