حجت‌الاسلام‌ ‌رفیعی‌:
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: وضعیت حجاب در جامعه به‌سوی قهقرا می‌رود، عامل اصلی در مسئله بی‌حجابی‌های موجود در کشور عدم تذکرهای لازم از سوی آحاد مختلف مردم است.
کد خبر: ۵۷۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵ 11 March 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی در همایش "فاطمی" که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: چالش‌های پیش روی خانواده‌های ایرانی امروز بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

وی افزود: در مبحث خانواده امروز با چهار چالش مواجه هستیم که تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تکثیر نسل و تربیت فرزند چهار چالش عمده واصلی در این زمینه است که باید برای آن‌ها تدابیر درستی اندیشیده شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به برخی از مهم‌ترین دلایل کاهش آمار ازدواج در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 12 میلیون جوان مجرد بالای 25 سال در کشور وجود دارد، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ازدواج در جامعه راحتی جوانان در برقراری روابط دوستانه با جنس مخالف در محیط دانشگاه‌ها و مراکز و نهادهای دیگر است.

رفیعی عنوان کرد: معضل ازدواج با برگزاری همایش‌های مختلف حل نمی‌شود بلکه باید راهکار ازدواج آسان و طلاق سخت را در جامعه دنبال کنیم در حالی‌که در جامعه امروز وضعیت کاملاً برعکس است.

وی با انتقاد از بالا بودن آمار طلاق در کشور تأکید کرد: تحکیم بنیان خانواده یکی از چالش‌های مهم در امر ازدواج است، آمار طلاق در کشور 25 درصد بوده که در این زمینه قم جز شش استان پیشرو در امر طلاق است، آمار ازدواج در سال 96، 3 درصد در قم کاهش‌یافته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: تکثیر نسل یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خانواده‌های امروز است، بیش از 70 درصد خانواده‌های امروز تک یا دو فرزند دارند.

رفیعی با تأکید بر اهمیت مسئله تربیت فرزند خاطرنشان کرد: تربیت فرزند از چالش‌های مهم و حساس دیگر در امر خانواده بود که شایسته است تا حوزه‌های علمیه راهکارهای مناسبی برای آن‌ها داشته باشند.

وی حساسیت در قبال خانواده را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: طبق آیات قرآن کریم یکی از دلایل بهشتی یا جهنمی شدن افراد حساسیت داشتن یا عدم حساسیت در قبال خانواده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اصل معنویت یکی از عوامل مهم در تحکیم بنیان خانواده است، اصل معنویت یعنی توجه به بایدها و نبایدهای دینی، مفاهیم دینی در خانواده باید توسط والدین به فرزندان منتقل شود.

رفیعی تصریح کرد: اخلاق اصل مهم دیگر در تحکیم خانواده است، محبت، تکریم و ابراز دوستی اصل دیگر در این زمینه است و از این منظر نیز همسران باید لفظ دوست داشتن را در قبال همدیگر به کار برند، وسعت بخشیدن نسبت به یکدیگر یکی از عوامل مهم در بنیان خانواده است.

وی با انتقاد از وضعیت حجاب موجود در جامعه ابراز کرد: غیرت و حساسیت نسبت به خانواده یکی دیگر از عوامل مهم در بنیان تحکیم خانواده هستند، وضعیت حجاب در جامعه به‌سوی قهقرا می‌رود، عامل اصلی در مسئله بی‌حجابی‌های موجود در کشور عدم تذکرهای لازم از سوی آحاد مختلف مردم است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: اصل صبر و بردباری عامل مهم دیگر در مسئله بنیان تحکیم خانواده بوده که در این زمینه باید زنان از سعه‌صدر بیشتری برخوردار باشند، اصل حس تقدیر و اصل سازگاری و رضا مندی از عوامل مهم در تحکیم خانواده است، آمار بالای طلاق صرفاً به دلیل فقر موجود در جامعه نیست چراکه آمار طلاق در مناطق مرفه نشین کشور نیز بالاست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار