معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان:
معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به مطالعه‌ای در خصوص جوانان و خانواده گفت: 75 درصد جوانان کشور در استان‌های مختلف، فضای خانواده خود را بسیار صمیمی توصیف کرده‌اند. این آمار در برخی استان‌ها به بیش از 80 درصد می‌رسد و در برخی استان‌ها مانند لرستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اردبیل درصد روابط قهرآمیز نسبت به کل کشور تا حدی بیشتر است.
کد خبر: ۵۷۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 11 March 2018

دکتر عبدالحمید احمدی در کنگره جوانان و خانواده ،چشم‌انداز آینده که امروز (یکشنبه، 20 اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خانواده کوچک‌ترین اما مهم‌ترین واحد اجتماعی است که دارای بزرگ‌ترین و اثرگذارترین موضوعات در بحث تربیت است.

وی با بیان اینکه منشا هر گونه تحول اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی، خانواده است، گفت: در تعاریفی که در منابع مختلف درباره خانواده مشاهده می‌کنید، می‌بینیم که خانواده بزرگ‌ترین و اثرگذارترین واحد زیستی در جوامع بشری است. خانواده نهادی است که فرد را می‌پروراند و به شخصیت و رفتار او شکل می‌دهد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: خانواده در ابعاد مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وقتی درباره اهمیت خانواده به منابع دینی رجوع می‌کنیم، می‌بینیم تعابیر بسیار بلندی درباره خانواده مطرح شده است و بلندترین تعبیر را می‌توانیم در کلام خدا و قرآن ببینیم. اگر بخواهیم ویژگی‌های یک خانواده را بیان و بررسی کنیم، می‌بینیم که این ویژگی‌ها به طور کامل در قرآن تأیید شده است.

احمدی ادامه داد: اینکه خداوند می‌فرماید "همسرانی را برای شما خلق کردم"، به خانواده و پیوند زناشویی اشاره دارد. وقتی مسأله رابطه و پیوند مطرح می‌شود، این نکته الزاما توأم با مودت و دوستی است که می‌تواند تحکیم‌کننده این پیوند باشد. چنین پیوندی از هرگونه رفتار غیردوستانه پیراسته است. نمی‌توان انگیزه غیردوستانه داشت، اما این رابطه و پیوند را همچنان برقرار نگهداشت.

وی خاطرنشان کرد: آرامش و امنیت، مهربانی، الفت و رحمت چهار ویژگی خانواده هستند که خداوند در قرآن به آن‌ها اشاره می‌کند. بدون این ویژگی‌ها نمی‌توانیم تعریفی از خانواده داشته باشیم. خانواده‌ای که بدون این ویژگی‌ها تشکیل شده است، خانواده مستحکم و پایداری نخواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: زن، مرد و فرزندان یک خانواده را تشکیل می‌دهند و فضای حاکم بر این خانواده، مهم‌ترین تأثیر را در شکل‌گیری، قوام و دوام آن دارد. جو حاکم بر خانواده و روابط اعضای خانواده از نظر تربیتی و فرهنگی تأثیرات مهمی بر نسل آینده می‌گذارد که به آینده جامعه و انسان‌ها مربوط می‌شود.

احمدی افزود: اگر به دنبال انسان متعالی و کامل هستیم، این امر تنها با بودن یک خانواده عالی امکان‌پذیر است. به همین دلیل است که باید بیشترین تمرکز، دقت و سرمایه‌گذاری را به خانواده اختصاص دهیم. هر چه رو به جلو می‌رویم، ارزش‌ها دچار تغییر می‌شوند اما نباید اجازه دهیم در برخی ارزش‌ها به هیچ عنوان تزلزلی ایجاد شود. یکی از این ارزش‌ها خانواده است که نمی‌توان هیچ جایگزینی برای آن متصور شد.

وی با اشاره به انجام یک مطالعه در مرکز مطالعات و پژوهش‌های کاربردی وزارتخانه ورزش و جوانان در خصوص خانواده‌ها درباره نتایج این مطالعه تصریح کرد: یکی از مسائلی که بررسی شد، این بود که چه میزان از جوانان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند. این مسأله یک ارزش است. اما گاهی شاهد هستیم که به سبک زندگی غربی یا سایر جوامع، تفکراتی در جامعه درباره تنها زندگی کردن منتشر می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: طبق این بررسی‌ها 66.5 درصد جوانان کشور با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند. برخی جوانان با مادر تنها یا پدر تنها زندگی می‌کنند که اگر این افراد را نیز به آمار اضافه کنیم، حدود 73 درصد از جوانان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند. حدود 20 درصد نیز با همسران خود زندگی می‌کنند. یعنی همچنان زندگی خانوادگی و جمعی در بین جوانان ما وجود دارد. البته آمارها در استان‌های مختلف تا حدی متفاوت است.

احمدی افزود: اینکه فضای خانوادگی چگونه است و جوانان فضای خانوادگی خود را چگونه توصیف می‌کنند، یکی دیگر از نکاتی بود که بررسی شد. طبق آمار 75 درصد جوانان کشور در استان‌های مختلف، فضای خانواده خود را بسیار صمیمی توصیف کردند. این صمیمیت و فضای عاطفی و روانی مثبتی که در خانواده‌ها وجود دارد یک پشتوانه مستحکم برای فرزندان و جوانان در زندگی اجتماعی و فردی است.

وی ادامه داد: این آمار در برخی استان‌ها به بیش از 80 درصد نیز می‌رسد اما در برخی استان‌ها مانند لرستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اردبیل درصد روابط قهرآمیز نسبت به کل کشور تا حدی بیشتر است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان گفت: اینکه خانواده‌ها در مجموع نسبت به رفتار و اخلاق جوانان چقدر با دقت و مراقبت دارند، نیز بررسی شد. در نهایت دیدیم که 67.2 درصد از خانواده‌ها رفتار و اخلاق جوانان خود را به طور دقیق مراقبت می‌کنند. این موضوع یکی از مؤلفه‌های مهم است، چرا که خانواده محلی برای پایش چیزی است که فرزندان می‌آموزند و به صورت رفتار و اخلاق از خود بروز می‌دهند.

احمدی ادامه داد: در استان‌هایی مانند بوشهر، اردبیل و سمنان، این آمار به بیش از 73 یا 74 درصد می‌رسد اما در استان‌هایی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی این آمار از میانگین کشوری کمتر بوده است.

وی افزود: همچنین از جوانان پرسیده شد که تا چه حد از زندگی خانوادگی خود راضی هستند، که در نهایت 78.9 درصد از جوانان اعلام کردند از زندگی خانوادگی خود رضایت دارند. این آمار در استانی مانند بوشهر به 88 درصد می‌رسد. برخی استان‌ها مانند قزوین و سیستان و بلوچستان نیز 84 درصد جوانان از زندگی خود رضایت داشتند. استان‌هایی مانند کرمانشاه و آذربایجان غربی، رضایت کمتری از زندگی خانوادگی خود داشتند.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: میزان احساس آرامش و امنیت در خانواده نیز از موضوعات مورد بررسی ما بود. در این بررسی مشخص شد، حدود 82 درصد از جوانان کشور در خانواده خود احساس آرامش و امنیت دارند که در برخی استان‌ها، این آمار به 88 درصد نیز می‌رسد.

احمدی خاطرنشان کرد: چند گزینه از جمله احساس آرامش و امنیت، احساس رضایت از زندگی خانوادگی، اهمیت خانواده در رفتار و اخلاق فرزندان و صمیمیت خانواده، بیانگر وضعیت خانوادگی در ایران و بیانگر نظر جوانان نسبت به خانواده هستند. خانواده سرمایه گرانقدر و قابل توجهی است و وظیفه همه نهادها است که به استمرار چنین روندی کمک کنند.

وی ادامه داد: همه ما باید کمک کنیم که خانواده همچنان محور اصلی فرهنگ، تربیت و اخلاق در جامعه باشد. خانواده محلی برای آرامش است که همه افراد جامعه به خصوص جوانان به آن نیاز دارند.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان درباره اقدامات انجام شده در وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی از مسائلی که زیاد درباره آن صحبت می‌شود، مسأله ازدواج جوانان است. باید به این نکته تأکید کنیم که محوریت ازدواج باید همچنان با خانواده‌ها باشد. هیچ نهادی نمی‌تواند موضوع ازدواج را از سمت خانواده نیابت کند اما نهادهای اجتماعی می‌توانند در خصوص موضوع ازدواج تسهیل‌گر باشند.

احمدی تصریح کرد: در 10 ماهه اول سال 96، 531 هزار ازدواج در کشور داشتیم که در این ازدواج‌ها 68 درصد مردان و 81 درصد زنان کمتر از 30 سال سن داشتند. میانگین سن ازدواج در مردان 29 سال و در زنان 24 سال است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون در سال 96، 147 هزار طلاق ثبت شده است. 11 درصد طلاق‌ها با طول میانگین مدت یکسال ازدواج رخ می‌دهند. 53 درصد طلاق‌ها در مدت ازدواج کمتر از 6 سال هستند. بیشترین آمار طلاق نیز در استان‌هایی مانند تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان ثبت شده است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: از اقدامات وزارت جوانان در دوره اخیر می‌توان به بحث تسهیلات ازدواج اشاره کرد. در مجموع بیش از یک میلیون و 258 هزار تسهیلات ازدواج اختصاص داده شده است که 599 نفر متقاضی تسهیلات ازدواج بودند و 90 درصد آنها این تسهیلات را دریافت کردند.

وی ادامه داد: سقف وام ازدواج در این دوره در سال 95، از سه میلیون تومان به 10 میلیون تومان و در سال 96 به 15 میلیون تومان رسید. رقم تسهیلات از 2 هزار 500 میلیارد تومان به 9 هزار و700 میلیارد تومان در سال 95 و 12 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید.

احمدی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج از دیگر نکاتی بود که آن را دنبال می‌کردیم. در 9 ماهه اول امسال، 2 هزار و 539 کارگاه آموزشی با حضور 2 هزار و 70 مدرس برگزار شد که میزان این کلاس‌ها باید نسبت به جمعیت افزایش پیدا کند. همچنین در سال 96، 180 مرکز مشاوره تأسیس و فعال شدند. البته تعداد این مراکز باید افزایش پیدا کند. تهران با 80 مرکز، بیشترین تعداد مرکز تخصصی مشاوره ازدواج را دارد.

وی ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌ها، ارتقای سطح بهداشت سلامت و ارتقای سطح بهداشت روانی و توانمندسازی جوانان و خانواده‌ها از جمله اهداف این مرکز مشاوره است. تربیت مربی آموزش مهارت ازدواج و خانواده، از دیگر طرح‌های وزارتخانه بود. این طرح هم‌اکنون عملیاتی شده است و 429 شهرستان، این طرح ملی را برگزار کردند. امیدواریم در سال 97 بتوانیم تعداد دوره‌ها و افرادی که می‌توانند در این دوره‌ها به صورت مربی شرکت کنند را افزایش دهیم.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: تشکیل مجمع خیرین ازدواج در استان‌ها و شهرستان‌ها، یکی دیگر از اقدامات وزارتخانه بوده است که هم‌اکنون در 12 استان این مجمع تشکیل شده است. همچنین سه مجمع شهرستانی در شهرهای بروجن، دامغان و دماوند تشکیل شده است. تشکیل مجمع خیرین 19 استان نیز در مرحله ثبت قرار دارد. تشکیل این مجامع می‌تواند به ساماندهی موضوع ازدواج جوانان بسیار کمک کنند.

احمدی تاکید کرد: توجه به سمن‌ها از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است. در ابتدای کار دولت حدود 40 یا 50 سمن وجود داشت اما اکنون تعداد این سمن‌ها به بیش از دو هزار مورد رسیده است. جلسات متعددی با مسئولان این سمن‌ها برگزار می‌شود و امیدواریم تعداد این سمن‌ها در پایان دوره دوم دولت به بیش از پنج هزار مورد برسد. همچنین تاسیس خانه‌های جوانان از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. هم‌اکنون 100 خانه جوان در کشور وجود دارد و امیدواریم در این خانه‌ها مشکلات جوانان توسظ خود جوانان حل شوند.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه وزارت ورزش و جوانان با نیروهای مسلح گفت: مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است. نیروهای وظیفه بخش قابل توجهی از نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهند و آموزش سربازان می‌تواند برای جذب آنان در بازار کار بسیار مفید باشد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: ازدواج ، خانواده ، طلاق ، جوانان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار