حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اگر قرار باشد در جامعه ارتقا پیدا کرد و نمود بیشتری داشته باشد، بی‌تردید، لازم است، ارزیابی دقیقی از عملکرد مسئولین خراسان رضوی در این حوزه انجام شود.
کد خبر: ۵۷۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 11 March 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اگر قرار باشد در جامعه ارتقا پیدا کرد و نمود بیشتری داشته باشد، بی‌تردید، لازم است، ارزیابی دقیقی از عملکرد مسئولین خراسان رضوی در این حوزه انجام شود.


درست است که هر کدام از افراد باید به مطالعه کتاب و ارتقای اطلاعات خود در عرصه‌های مختلف توجه کنند، اما ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


آنچه که مهم است، اهمیت مشارکت دستگاه‌های مختلف در حوزه ارتقای سرانه مطالعه در خراسان رضوی و علاوه بر این، افزایش تعداد کتابخانه‌ها همراه با اجرای طرح‌های مختلف برای مردم از سوی مسئولین و خیرین است.


همچنین، نقش کتاب و کتابخوانی در جامعه کاملا روشن است، اما متاسفانه مردم کمتر به مطالعه کتاب در جامعه علاقمند هستند، از این رو، اجرای طرح‌های مختلف و ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط مسئولین و در کنار آنها خیرین نیز بسیار مهم است.


به‌جز کتاب راه دیگری برای اعتلای فرهنگ کشور نداریم
خزانه‌دار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر اندکی از فرهنگ کتاب و کتابخوانی غافل شده‌ایم.


مرتضی کرباسی اضافه کرد: امیدوارم با مراجعه بیشتر به کتاب و کتابخانه‌ها بتوانیم این کاستی را جبران کرده، با حضور دوستان جدید و دوستان جوان ما در این حوزه  مطمئناً رو به سوی اعتلای فرهنگی کشور برویم و این مهم امکان‌پذیر نیست، مگر با ورود کتاب به زندگی‌هایمان.


30 درصد افزایش عضویت کتابخانه‌ها در سال جاری
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند، کتاب باید وارد زندگی مردم شود، اظهار داشت: امروزه این امر در زندگی مردم کمرنگ است، برای تقویت آن باید از مدارس شروع کرد، زیرا در این سنین است که عادت‌های رفتاری در بچه‌ها در حال  شکل گرفتن است.


براتعلی منصوریان افزود: امسال از ابتدای سال تحصیلی حدود ۷ تا ۸ هزار نفر به اعضای کتابخانه‌ها اضافه شدند که برنامه داریم تا ۳۰ درصد این روند ادامه یابد.


وی در خصوص آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با کتاب و کتاب‌خوانی اضافه کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی با اجرای طرح‌های دیگری ازجمله «نویسندگان فردا» از سوی انتشارات ضریح آفتاب، «طرح صد تایی‌ها» از سوی کتابخانه‌های مدارس، «شب شعرهای شمیم رضوی» از سوی کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند موجبات انس بیشتر دانش‌آموزان را در خارج از فضای مدرسه به کتاب و کتاب‌خوانی  و آشنایی با سایر فضاهای فرهنگی سطح شهر باشد.


یک ملت برای پیشرفت باید اهل مطالعه و تحقیق باشند
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه متاسفانه میزان مطالعه ما در طول روز طبق استانداردهای جهانی پایین است، اظهار داشت: یک ملت برای رشد و پیشرفت باید اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش باشند.


امیر حسین قاضی‌زاده در خصوص اهمیت علم‌آموزی و یادگیری، بیان کرد: پیامبر(ص) توصیه‌ای دارند که از گهواره تا گور باید اهل دانشجویی بود و این دانشجویی باید هم در سطح عمومی و هم در سطح تخصصی باشد.


وی متذکر شد: ما هر کاری را برای متوجه کردن مردم به کتاب انجام دهیم، باز هم، کم است و باید این کار را متنوع کنیم و از محصولات سمعی و بصری استفاده کنیم تا فرهنگ مطالعه در مردم رشد کند و همه اهل مطالعه شوند.


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: افزایش فرهنگ مطالعه در افراد جامعه سبب کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی می‌شود و این کار خوبی است، امیدوارم کارهای بهتری هم در این زمینه صورت گیرد و منحصر به یک روز نشود، باید کاری کنند تا مردم بیشتر به کتابخانه‌ها بیایند.


قاضی‌زاده تاکید کرد: مجلس به این معنا که فعالیتی را در حوزه کتابخانه‌ها بخواهد انجام دهد، فعالیتی ندارد، چراکه مسیر آن، سازمان کتابخانه‌های عمومی است، اما سعی می‌کنیم با آنها در مسیر فعالیت، همکاری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار