معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به وضعیت بارش ها در سال آبی جاری، ۳۰ شهر و یک هزار و ۱۵۱ روستای استان دچار کم آبی هستند.
کد خبر: ۵۷۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 12 March 2018

به گزارش تابناک : محمد مقدوری اظهار داشت: 30 شهر استان با جمعیت یک میلیون و 470  هزار نفر، دچار تنش آبی هستند و کسری مخزن آب در این شهرها به میزان450 لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: یک هزار و 151 روستای استان نیز دچار کم آبی بوده که هم اکنون 520  روستا با جمعیت 250 هزار نفر با حدود 100 دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: 631 روستای دیگر استان هم با جمعیتی بالغ بر 504 هزار نفر با کمبود آب به میزان 756 لیتر بر ثانیه مواجهند.

وی تصریح کرد: برای مدیریت این چالش و تامین آب مورد نیاز این بخش‌ها، تلاش‌ها و اقداماتی انجام شده و در این میان مشارکت و همراهی مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی و شرب ضرورت جدی است.

مقدوری با بیان اینکه خراسان رضوی برای هجدهمین سال پیاپی با خشکسالی مواجه است؛ گفت: وضعیت بارش‌های سال آبی جاری در 40 سال گذشته این خطه بی‌سابقه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه براساس جمع بندی‌های صورت گرفته تاکنون فقط  1.3 درصد وسعت استان در شرایط نرمال از نظر بارندگی‌ها قرار دارد، افزود:  98.7 درصد وسعت استان تحت تاثیر خشکسالی با شدت و ضعف‌های مختلف است.

وی گفت: 22 درصد وسعت استان در شرایط خشکسالی بسیار شدید، 56 درصد دچار خشکسالی شدید ،17 درصد متوسط و 3.7 درصد ضعیف قرار دارد.براساس اعلام آمار هواشناسی از ابتدای مهرماه تا 17 اسفندماه میزان نزولات جوی در استان  55.6 میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل در همین زمان که 120.1 میلیمتر بارندگی رخ داده؛  کاهش53 درصدی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: این میزان نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت هم که 14.5 میلیمتر بوده کاهش 51 درصدی دارد.

وی افزود: در مشهد هم این بارش‌ها تا کنون 70.2 میلیمتر بوده که نسبت به 155 میلیمتر بارندگی پارسال در این زمان کاهش 55درصدی نشان می‌دهد و در مقایسه با دوره آماری بلند مدت که 129.2 میلیمتر است با کسری  42 درصد مواجه است.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار