مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: باتوجه به مناسبت‌هایی که در ایام نوروز در پیش داریم پیش‌بینی می‌شود ورود زائران و مسافران به مشهد با رشد 10 تا 15 درصدی همراه باشد.
کد خبر: ۵۷۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 12 March 2018

به گزارش تابناک : مهدی فروزان با اشاره به اینکه سال گذشته 7 میلیون و 300 هزار زائر وارد مشهد و 12 میلیون و 400 هزار نفر وارد استان خراسان رضوی شدند، عنوان کرد: باتوجه به مناسبت‌هایی که در ایام نوروز در پیش داریم پیش‌بینی می‌شود ورود زائران مسافران با رشد 10 تا 15 درصدی همراه باشد که در این راستا تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: 11 ماهه سال گذشته 27 میلیون و 910 هزار و 706 زائر و گردشگر به مشهد آمدند که امسال در پایان بهمن‌ماه شمار مسافران رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به 30 میلیون و 585 هزار و 567 نفر رسیده است. از میزان 30 میلیون و 585 هزار و 567 نفر، حدود 2 میلیون زائر خارجی بوده که تمیهدات لازم در مبادی چهارگانه استان خراسان رضوی، فرودگاهی، ریلی و حمل و نقل جاده‌ای برای اسقبال از مسافران اندیشیده شده است.

فروزان با اشاره به آغاز به‌کار رسمی ستاد اجرایی خدمات سفر این استان از نیمه دی‌ماه سال جاری با  12 کمیته اجرایی افزود: براساس طرح «پنجره واحد» که ستاد مرکزی خدمات سفر کشور اعلام کرده بود الزام قانونی داریم تا تمام دستگاه‎های اجرایی خدمات خود را به صورت یکپارچه و همگام ارائه داده و از موازی‌کاری پرهیز کنند.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در پنجره واحد موضوع استاندارد کردن ارائه خدمات و هماهنگ کردن بین دستگاهای اجرایی مطرح بوده و اینکه بتوانند سرعت عمل و شفافیت داشته و ضوابط، قوانین و مقررات را اجرایی کنند مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه در حوزه مدیریت بحران تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده است، افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز سرما و بارش های ناگهانی داشته باشیم به همین خاطر تمهیدات لازم برای استقرار و اسکان اضطراری زائران درنظر گرفته شده است.

فروزان با اشاره به اینکه پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر در سطح جاده‌های خراسان فعال هستند و اقدامات و وظایف خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند، بیان کرد: پیش‌بینی شده برای تامین ناوگان و سرویس‌های فوق‌العاده در مسیرهای دارای بیشترین نقاط سفر که هفت مسیر داخل استان و 10 مسیر خارج از استان به سمت مشهد را شامل می‌شود ناوگان حمل و نقل اعم از برون شهری، قطار و فرودگاه داشته باشیم.

فروزان با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایام نوروز قطار بین‌المللی نخجوان- مشهد و بالعکس برقرار می‌شود تا زائران و گردشگران خارجی بتوانند از این مسیر به مشهد مراجعه کنند، گفت: در ایام نوروز 8 قطار 5 ستاره ریلی گردشگری هم در مسیرهای منتهی به مشهد فعال خواهند بود.

وی همچنین با بیان اینکه در بخش فرودگاهی به صورت میانگین روزانه حدود 7000 نفر ورودی مسافر خواهیم داشت و بیش از 210 پرواز انجام خواهند شد، افزود: شرکت‌های خدمات فرودگاهی این آمادگی را دارند که در صورت نیاز زائران و مسافران بتوانند تعداد پروازها را افزایش دهند.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام شده در زمان تحویل سال 350 دستگاه اتوبوس شهری سازمان اتوبوسرانی ارائه خدمت خواهند داد، اظهار کرد: برای انتقال مردم به حرم رضوی جهت حضور در مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه مترو و 250 اتوبوس دیگر آماده شده است.

وی ادامه داد: در ایام نوروز به ویژه از 25 اسفندماه تیم ویژه نظارت با همکاری اداره حمل و نقل و کمیته نظارت بر نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی نظارت خواهند داشت و با تردد در سطح جاده‌ها در تلاش هستند تا مردم در نمازخانه‌ها و مجتمع های بین راهی با مشکلی مواجه نشود.

فروزان با اشاره به حوزه اسکان عنوان کرد: در واحدهای اقامتی رسمی استان، 116 هزار و 916 نفر شب اقامت در نظر گرفته شده که شامل واحدهای اقامتی رسمی از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه‌مسافرها است.

وی با بیان اینکه در واحدهای اقامتی غیررسمی همانند اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت و زائرسراهای دولتی، اسکان فرهنگیان و حسینه‌ها 226 هزار و 470 نفر شب اقامت درنظر گرفته شده است، بیان کرد: در مجموع ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی و غیررسمی حدود 343 هزار و 386 نفر شب خواب خواهد بود.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در این ایام 44 پایگاه بین شهری، کوهستان و هوایی نیروهای امدادی هلال احمر به صورت شبانه روزی فعال است و به مسافران نوروزی ارائه خدمت می‌کند.

وی افزود: نه تنها تمامی داروخانه‌ها و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای تامین دارو و ملزومات بیماران که شامل 32 داروخانه بیمارستانی در مشهد و 14 داروخانه بیمارستانی در شهرستان‌ها می‌شود به صورت فعال ارائه خدمت می‌دهند بلکه 65 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه مشهد و سایر دانشگاه‌ها در ایام نوروز ارائه خدمت خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه 110 پایگاه جاده‌ای و 88 پایگاه شهری که اورژانس هستند خدمت‌رسانی به مصدومان حوادث سطح جاده‌ای را انجام خواهند داد، ادامه داد: 85 اکیپ بازرسی بهداشت محیطی با 313 نفر پرسنل فعال در ایام نوروز بر اماکن گردشگری و به ویژه رستوران‌ها و غذاخوری‌های بین راهی نظارت خواهند داشت.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی از برگزاری مراسم نوروزگاه در محل نمایشگاه بین المللی خبر داد و گفت: امسال در سه شهرستان مشهد، خواف و گناباد به صورت پایلوت مراسم نوروزگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان امسال نمایشگاه سوغات و صنایع دستی از چهارم لغایت یازدهم فروردین ماه با حضور کلیه استان‌های کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، افزود: نوروز امسال در سه مرکز میدان شهدا، میدان احمد آباد و همچنین پارک ملت مشهد، جشنواره شاد فرهنگی برگزار می‌شود.

فروزان عنوان کرد: بالغ بر 100 نمایش خیابانی و اجرای طرح خانه بهار، المان‌سازی و زیباسازی توسط شهرداری عملیاتی خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه بازرسان در حوزه صنوف با همکاری تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت فعالیت خود را از ابتدای اسفندماه آغاز کرده‌اند تا اجحافی در حق زائران و مسافران نشود، بیان کرد: حدود 2 هزار و 500 بازرس با حضور 250 بازرس رسمی و 200 ناظر افتخاری بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری خواهند داشت.

فروزان گفت: جهت راحتی زائران و مجاورانی که علاوه بر زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) قصد دارند از اماکن تاریخی و گردشگری نیز بازدید داشته باشند، نقشه گردشگری شهر مشهد تهیه و تقدیم زائران و مسافران می‌شود.

وی با بیان اینکه از اپلیکیشن تلفن همراه برای استفاده مسافران نوروزی رونمایی شد، افزود: این سامانه جامع، اطلاعات کلیه خدماتی که یک زائر و مسافر در مشهد نیاز دارد را در اختیار مسافران و زائران قرار می‌دهد.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: 150 نیروی انسانی در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و گردشگری سطح شهر مشهد برای راهنمایی مسافران فعالیت خواهند داشت.

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار