دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است. قرار است مجلس در دو نوبت صبح و عصر استیضاح این دو وزیر را مورد برررسی قرار دهد.  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به همراه امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و جمعی از معاونان پارلمانی وزارتخانه ها در این جلسه شرکت کرده اند.

طبق مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رسیدگی به استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، برای هر استیضاح، ابتدا موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد. همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری ) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد. 

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر کار، سیف رئیس کل بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، رضا اردکانیان وزیر نیرو و آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جلسه علنی امروز مجلس حضور دارند.

محبی نیا، مخالف استیضاح: ربیعی از فعال ترین وزیران کابینه دوازدهم است
جهانبخش محبی نیا در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که علی ربیعی از وزیرانی است که شبانه روزی خدمت می کند افزود: ما باید به ربیعی اجازه دهیم این خدمات خود به مردم را ادامه دهد و اگر گلایه ای از عملکرد او داریم باید در کنارش کمک کنیم تا این مشکلات حل شود. محبی نیا گفت: ربیعی در خانواده ای فقیر بزرگ شده و طعم فقر را چشیده است،در این سال ها تلاش کرده که مشکلات فقرای جامعه و قشر کارگر را حل کند.

این خبر در حال تکمیل است

ربیعی در جلسه استیضاح: خوشحالم در وزارتخانه ای قرار گرفته ام که با اصلی ترین و بنیادی تری مباحث مربوط به امنیت ملی در ارتباط است

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.

وی با بیان اینکه در مقام یک کنشگر سیاسی اجتماعی که سابقه چهار دهه خدمت و حدود 5 سال در این وزارت خدمت کرده درس‌های بزرگی برای تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی امروز آموخته ام. ربیعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس که به فرموده امام(ره) عصاره فضایل ملت است می‌دانم تصریح کرد: استیضاح و سوال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رای دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.

ربیعی تصریح کرد: اگر هم بنده رای نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود. 

بشنوید :

وی با بیان اینکه متاسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه هایی چون شستا آن هم به شکل اغراق آمیز تقلیل یافته اظهار داشت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است اظهار داشت: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کردم.

وی ادامه داد: من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم. 

ادامه دارد...

حسنوند، موافق استیضاح: آیا ربیعی برای کوکان کار و زنان بی سرپرست کاری کرد؟

فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در برنامه استیضاح علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی که صبح امروز برگزار شده بود، به عنوان موافق استیضاح اظهار داشت: ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟ 

وی ادامه داد: استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تاسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟ 

حسنوند افزود: آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به  جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟ 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رای اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با 2 میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود. 

وی ادامه داد: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟ 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم،‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟  

بشنوید :

حسنوند گفت: شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟ 

وی افزود: شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید. 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم. 

فرهنگی، موافق استیضاح: مدیریت بنگاه های اقتصادی در اختیار این وزارتخانه بسیار نادرست است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در جریان بررسی استیضاح ربیعی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: زمانی که نمایندگان می‌خواستند به آقای ربیعی رای اعتماد بدهند، تصور می‌کردند که وی می‌تواند در وزارتخانه‌ای به این گستردگی موفق باشد اما اکنون نمایندگان متوجه شدند که وی توانایی این کار را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت در قانون برنامه ششم مکلف شده است که بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی تسویه کند، ادامه داد:‌ آقای ربیعی باید پیگیر این موضوع می‌شد. قرار بود امسال 10 درصد از مطالبات این وزارتخانه از دولت وصول شود که آقای ربیعی چنین کاری نکرد و به جای آن، اموال کارگران را حراج کردند.

فرهنگی با بیان اینکه اخیرا مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند 11 هزار میلیارد تومان اموال تامین اجتماعی را واگذار می‌کنند، افزود: یکی از بنگاه‌هایی که در حال واگذاری است 3 هزار میلیارد تومان سودهی داشته است. کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که اموال سودده را بفروشند؟

وی تصریح کرد: یکی از این بنگاه‌ها سال گذشته 50 درصد فروش خود را سود کرده بود. یعنی این نهاد و بنیاد موفق بوده است. بنده اعتقاد دارم که در تامین اجتماعی سوء‌تدبیر است و اگر اینگونه هم نباشد و تصور کنیم برخی به دنبال ربودن اموال کارگران هستند، باید به این وضع تاسف خورد.

بشنوید :

نماینده مردم تبریز ادامه داد: فردی را در مدیریت یک بنگاه زیان دیده گذاشته بودند، وقتی به آقای ربیعی می‌گفتیم: چرا این فرد را در این پست گذاشته‌اید؟ با برخی کلمات ما را سرگرم می‌کردند البته پس از اعتراض‌های ما آن فرد برکنار شد و برای آن سرپرست گذاشته شد که پس از این اتفاق، آن بنگاه به سرعت سودده‌ شد اما پس از مدتی آن سرپرست برداشته شد و فرد دیگری جایگزین شد که آن فرد جدید با هزینه‌هایی که ایجاد کرد، آن بنگاه را دوباره در سراشیبی قرار داد.

وی با اشاره به اقداماتی که در مجموعه بیمه روستایی و عشایر صورت گرفته است، اضافه کرد: در سال 96، 12 درصد سهم شرکتی که زیان‌ده بود از سوی صندوق بیمه روستایی و عشایری به قیمت 500 میلیارد تومان خریداری شد و اکنون این بنگاه 300 میلیارد قیمت دارد یعنی 200 میلیارد تومان از پول مردم روستایی پریده است.

فرهنگی تصریح کرد: بالای 100 میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگان فولاد که زیان ده است، از سوی بیمه روستایی و عشایری خریداری شد و افرادی که مخالف این کار بودند، از هیئت مدیره این صندوق حذف شدند.

موافق استیضاح، نگهبان سلامی: برای هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم است اما برای ما جان مردم عزیزتر است
محمود نگهبان سلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد  نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

بشنوید: 

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان و اشاره کرد: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود. نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: من سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم. شما فضا را احساسی می‌کنید، بغض می‌کنید و از رهگذر ارزش‌های دینی و اسلامی مجددا سعی می‌کنید از مجلس رای اعتماد بگیرید.

 مقصودی، موافق استیضاح: ربیعی صدای بازنشستگان و کارگران فولاد را نمی‌شنود

حسین مقصودی به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاح علی ربیعی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی اعتماد شدند که این بی اعتمادی باعث می شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.

وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاهدیم که وضعیت قالیبافان و روستاییان به گونه ای است که اگر یک روز به دلیل مشکلات جسمی سرکار نروند فوری بیمه‌شان قطع می شود که این یک معضل است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می کردید به  خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود به سمت اصلاحات بروید، رئیس‌جمهور پیام مردم را می شنوید و آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد اما شما صدای مردم را نشنیدید.

وی در پایان گفت: اکنون کارگران زیادی هستند که دو سال عیدی نگرفتند و با داشتن حقوق ۵۰۰ هزار تومان ماه هاست که حقوق دریافت نکردند. ما از نمایندگان می‌خواهیم برای شنیدن صدای مردم و کارگران به ربیعی رای منفی بدهند.

 

 شهاب نادری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی  و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به وی، اظهار داشت: یکی از جوانان استان کرمانشاه اداره کل شما را به گِل گرفت و ما نیز مایل هستیم که مجلس امروز مشخص کند چه دغدغه ای برای جوانان و از شما چه انتظاری دارد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بزرگترین بنگاه های سرمایه گذاری کشور مانند شستا و صندوق بازنشستگی در اختیار وزارت کار است ولی هیچ گاه نتوانستید مدیریت خوبی بر این بنگاه های اقتصادی داشته باشید.

وی افزود: بعنوان متولی کارگران تاکنون چه اقدامی برای آن ها و بازنشستگان کرده اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و سوء مدیریت به واسطه انتصابات افراد ناشایست و ناکارآمد و غیرتخصصی از عملکردهای 6 ساله وزارت رفاه است و عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری یکی از شاخص های ضعف مدیریت شما است.

نادری به اشاره به عدم توجه ربیعی به ایجاد اشتغال، ادامه داد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونان تان کردید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: وزارت رفاه برای اینکه نمره خود برابر سونامی فقر بالا ببرد، نرخ فقر را پایین کشید و معاون وزارتخانه در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ ربیعی تبدیل به قهرمان شود، این در حالی است که از نظر کارشناسان خط فقر 2 و نیم میلیون تومان است.

وی افزود: نتیجه عملکرد 6 ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 40 درصد بنگاههای اقتصادی کشور در دست وزیر کار است و درخواست نمایندگان این بود که ربیعی اعضای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه را معرفی کند ولی شما سرمایه کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستاییان را به برخی افراد اهدا کرده‌اید.

نادری بیان کرد: ارزش دارایی سرمایه کارگان را به 2 درصد کاهش دادید و اگر شما در وزارت خانه نبودید و این سرمایه را در بانک می گذاشتند، حداقل برای بازنشسنگان 20درصد ارزش افزوده داشت.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من برای مسئله بیکاری جوانان نقطه صفر مرزی به شما مراجعه کردم ولی شما هیچ کاری نکردید، امروز وجود جوان بیکار در نقطه صفر مرزی مشکل امنیتی به بار می آورد و جوان بیکار در تهران آسیب اجتماعی به دنبال دارد. نمایندگان به دنبال لابی گری و خواسته شخصی نیستند، بلکه مطالبه عمومی دارند و هر کسی این مطالبات را سیاسی جلوه دهد، منافق است.

حسن بیگی، موافق استیضاح: آقای ربیعی به درد ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خورید
ابوالفضل حسن بیگی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان  تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.

بشنوید :

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر 150 میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده گذاری شود سالی30 میلیارد دلار به آن سود تعلق می گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می بینید این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سومین شرکت بزرگ منطقه یعنی شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها راه آهن و سایر مجموعه های بزرگ اقتصادی در قالب مجموعه شستا در اختیار این وزارتخانه است ولی سود ناشی از درآمدهای این مجموعه بزرگ اقتصادی به خزانه واریز نمی شود.درحالی که با شستا می توان یک کشور را اداره کرد اما کارگران و بازنشستگان تحت پوشش وزارت تعاون در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند.

حسن بیگی همچنین مدعی شد: ربیعی با بانوان نیز احساسی و روانی برخورد می کند وبا گذاشتن یک مدیر زن در مجموعه وزارتخانه تمام زنان را بازیچه خود قرار داده است.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای عدم اعتماد به ربیعی زمینه حضرو وزیر قدرتمندتری را در کابینه دولت دوازدهم به وجود آورند.

قسیم عثمانی، موافق استیضاح: وزارتخانه شما وزارت کار نیست، وزارت کارفرما ست

 یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.

محمد قسیم عثمانی در موافقت با استیضاح وزیر کار بیان کرد: خداوند را شاهد می‌گیرم که جز برای احقاق حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام. همانطور که گفته‌ام در دوره آتی کاندید نخواهم شد که تصور شود امروز به خاطر رای حرف مردم را به زبان می‌آورم. استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی و همچنین محکم‌ترین ابزار است که در دست نمایندگان قرار دارد و برای دولت استیضاح می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد باشد و در نهایت نمایندگان در ادامه فعالیت وزیر و یا جایگزینی آن تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

عثمانی خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید سریعا اعلام کنید که مجلس از طریق هیات نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهد تا هم مردم تکلیف خود را با نمایندگانشان بدانند و هم مجلس درباره نمایندگان خود تصمیم بگیرد و اگر هم انکار می‌کنید، بدتر است، چون این کار تنها باعث می‌شوید شما در این ادعا نیز ناصادق باشید. شما به هرکدام از استیضاح کنندگان رسیدید فرمودید از شما انتظار این کار را نداشتم. شما مساله نظارت ما را به یک موضوع احساسی و شخصی تقلیل داده‌اید. این شیوه مدت‌هاست که منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت شما، وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شد که سقف تعاونی‌ها که در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، کاهش یابد و در دوره وزارت شما بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند. استمرار وزارت شما باعث می‌شود تعاونی‌ها از عرصه اقتصاد پاک شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند.  شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلک‌رده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.

عثمانی بیان کرد: کارگران زیادی در روز ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حتی اضافه‌کاری هم نمی‌گیرند. روبه‌روی وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولتی قرار دارد که افرادی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس با ماهی ۵۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند که حق بیمه و اضافه‌کاری نیز نمی‌گیرند. اگر توان بیرون آمدن از اتاقتان را ندارید حداقل پرده اتاقتان را کنار بزنید تا ببینید چه وضعی در روبه‌روی وزارتخانه شما حاکم است. شما وزیر تامین اجتماعی نیستید. شما عامل تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تامین اجتماعی را که سرمایه‌ای متعلق به شاغلان و بازنشستگان است، وجه‌المصالحه سیاسی و باندی قرار داده‌اید.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. شما متخصص ارتوپد را که جراح بسیار حاذقی است به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده‌اید و بعد می‌گویید سازمان تامین اجتماعی در حال غرق شدن است. شما وقتی ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می‌کنید، طبیعی است که به مقصد نرسیده و به دنا برخورد می‌کند.

عثمانی در پایان گفت: شما اگر دلسوز بودید از متخصصان در حوزه تخصص خود استفاده می‌کردید. لطفا فضا را احساسی نکنید. اگر شب عید است، بازنشستگان و کارگرانی در جامعه هستند که حتی پولی برای دادن عیدی به نوه‌هایشان ندارند. باید بپذیرید که شما و وزیرانتان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید. پس کنار بروید تا اجازه بدهید وزرای جوان بر سر کار بیایند و کشتی به گل نشسته تامین اجتماعی و رفاه راه نجات دهند.

موافقان استیضاح ربیعی چه کسانی هستند؟ 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی ناطقان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام کرد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان محمدقسیم عثمانی، حسین مقصودی، ابوالفضل حسن بیکی، شهاب نادری، محمدحسین فرهنگی و فریدون حسنوند به عنوان متقاضیان استیضاح سخنرانی می کنندو بعد از آن وزیر تعاون به مدت یک ساعت صحبت خواهد کرد و بعد از دفاع وزیر، محمدرضا پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون در موافقت با استیضاح صحبت خواهند کرد.

طبق مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رسیدگی به استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، برای هر استیضاح، ابتدا موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد. همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری ) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد.

در حال تکمیل