چهارشنبه سوری یک جشن باستانی و برگرفته از آیین زرتشت است که ایرانیان هزاران سال قبل از میلاد در آخرین چهارشنبه با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن و برنامه های خاص دیگر رسیدن بهار و شکفتن طبیعت را به همدیگر نوید می دهند.
کد خبر: ۵۷۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 13 March 2018

تابناک ایلام رضا آزادی::چهارشنبه سوری یک سنت و جشن باستانی است پس بیاییم سین سوختگی را به هفت سین نوروز اضافه نکنیم

وقتی که تقویم آخرین برگه های زمستان را ورق می زند مردمان ایران در رسم و آیینی کهن و قدیمی در مناطق شهری و روستایی با برگزاری مراسمی خاص و ویژه که مختص فرهنگ و سنت این ملت است به استقبال نوروز و بهار طبیعت می روند.
چهارشنبه سوری یک جشن باستانی و برگرفته از آیین زرتشت است که ایرانیان هزاران سال قبل از میلاد در آخرین چهارشنبه با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن و برنامه های خاص دیگر رسیدن بهار و شکفتن طبیعت را به همدیگر نوید می دهند.
این مراسم که هیجان و نشاط خاص خودش را دارد از دو واژه : چهارشنبه اسم یکی از روزهای هفته و سوری که در زبان کردی به معنای سرخ است تشکیل شده و بر اساس سنت دیرینه در این آیین
آتشی روشن می شود و تا صبح آن را نگه می دارند وبا پریدن از روی آتش جمله:زردی من از تو و سرخی تو از من می خوانند که بیانگر پاک سازی مذهبی بوده است.
چهارشنبه سوری سنتی است که فقط بین ایرانیان رواج داشته و طلایه دار نوروز باستان است و آداب آن عبارت است از:
1- بر افروختن آتش :شب آخرین چهارشنبه سال نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه در فضایی مناسب وباز آتش بر می افروزند و مردم با پریدن از روی آتش و تکرا جمله" زردی من از تو و سرخی
تو از من بیماری ها، گرفتاری ها و مصائب سال کهنه را به آتش می دادند تا سال نو را با شادی و شعف و امید آغاز کنند.
2-آجیل چهارشنبه سوری: در این شب و در یک رسم کهن مقداری آجیل را تهیه و می خوردند و به اعتقاد مردم این آجیل(مشکل گشا) چهارشنبه آخر سال باعث خوش یمنی شده است.
3-کوزه شکستن: در این برنامه افراد خانواده یک کوزه بزرگ را با مقداری نمک، زغال و سکه در درون آن تهیه و هرکدام یکبار آن را روی سر خود می چرخاندند و آخرین نفر آن را از پشت بام خانه به داخل کوچه می انداخت و می شکست.
از دیگر برنامه های شب چهارشنبه سوری می توان به فالگوش ایستادن و بوته افروزی نام برد که البته در هر استان و شهری برنامه های متنوع خاص فرهنگ آن نقطه برگزار می شود.
آیین کهن چهارشنبه سوری را که می توان برای ایجاد صله رحم و شور و نشاط اجتماعی از آن استفاده کرد متاسفانه در حال حاضر به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و هرسال گزارش های
تکان دهنده ای از میزان: مجروحین، کشته ها، تخلیه چشم، قطع دست و انگشتان، تخریب منازل و اماکن عمومی از سوی سازمان ها و ارگان های ذیصلاح منتشر می شود که دل هر ایرانی را
به درد می آورد و خانواده های زیادی را عزادار و داغدار می کند و متاسفانه علیرغم هشدارهای جدی از طریق رسانه ملی و مطبوعات و خبرگزاری ها در خصوص چهارشنبه سوری
و رعایت نکات ایمنی بازهم حوادث ناگواری رخ می دهد.
و اما مواردی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری:
1- والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر برای فرزندان خود اقدام کنند.
2- از نگهداری مواد محترقه و انفجاری و تهیه وسایل آتش بازی در منازل و محل کار جلوگیری کنید.
3- از حمل و نگهداری مواد محترقه در لباس و کیف خودداری کنید.
4- مواد محترقه و منفجر شونده از دست فروشان خریداری نکنید.
5-مواد محترقه را به سوی افراد دیگر پرت نکنید.
6- مواد منفجره را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید.
7- از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.
8- از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن در واحدهای مسکونی، معابر، خیابان ها و کوچه ها خود داری کنید.
بیاییم چهارشنبه سوری و آیین و رسوم کهن خود را بهانه ای برای شادبودن، در کنار هم بودن و ایجاد شعف و امید تبدیل کنیم و سین سوختگی را از هفت سین شاد نوروزی پاک کنیم.
نگارش : رضا آزادی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار