طراح سوال از رئیس جمهور با اشاره به ترفند هیئت رئیسه مجلس برای هوا کردن 2 طرح سوال از رئیس جمهور، جزئیات جلسه با لاریجانی را تشریح کرد و گفت: آقای لاریجانی اشتباه محاسباتی در نحوه بررسی سوال را پذیرفت.
کد خبر: ۵۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶ 16 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به جلسه خود و حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم با علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: این جلسه در خصوص رفتار خلاف آئین نامه هیئت رئیسه مجلس برای مطرح نکردن 2 طرح سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس و از دستور خارج کردن این 2 سوال بود که روز سه شنبه 22 اسفند در دفتر آقای لاریجانی در هیئت رئیسه مجلس برگزار شد.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس در نحوه بررسی 2 طرح سوال از رئیس جمهور خلاف آئین نامه داخلی عمل کرد، افزود: بر اساس ماده 212 قانون آئین نامه داخلی مجلس، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان (74 نماینده) بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بعد از ارجاع سوالات به کمیسیونها، هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال‌کننده گزارش شود.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تصریح کرد: پس از یک ‌هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سوال یا سوالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس خلاف این تاکیدات آئین نامه داخلی مجلس عمل کرد و همین رفتار هیئت رئیسه باعث شد تا 2 سوال از رئیس جمهور از دستور کار مجلس حذف شود.

این طراح سوال از رئیس جمهور با اشاره به نحوه منتفی کردن طرح اول سوال از رئیس جمهور گفت: این طرح در خصوص موسسات مالی- اعنباری بود که 130 امضاء داشت که پس از تحویل به هیئت رئیسه مجلس، برای برگزاری نشست میان نمایندگان سوال کننده و نمایندگان رئیس جمهور، به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر گفت: کمیسیون مذکور روز دوشنبه 30 بهمن نشست مشترک با حضور نمایندگان متقاضی سوال و نمایندگان دولت شامل نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار کرد.

وی افزود: طبق آئین نامه داخلی مجلس، چنانچه یک هفته بعد از این نشست، حداقل یک چهار نمایندگان بر طرح سوال از رئیس جمهور و حضور وی در صحن مجلس اصرار داشته باشد، سوال باید در دستور کار مجلس قرار می گرفت اما هیئت رئیسه مجلس بجای یک هفته، 13 روز بعد اعلام کرد که سوال از رئیس جمهور دارای حد نصاب امضاء نیست و از دستور کار مجلس خارج شده است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سوال ما از آقای لاریجانی در جلسه مذکور این بود که چرا بجای یک هفته، 13 روز بعد اعلام شده که سوال از رئیس جمهور حد نصاب امضاء ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تصریح کرد: آقای لاریجانی گفت که روز سه شنبه اول اسفند به خاطر شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل بوده و ضمن اینکه پنچ شنبه و جمعه هم تعطیل محسوب می شود.

وی افزود: اگر ما پنچ شنبه و جمعه را جزو یک هفته حساب نکنیم و روز شهادت را هم به حساب نیاوریم، باز آقایان باید 10 روز بعد در خصوص تعداد امضاها اعلام نظر می کردند نه بعد از 13 روز.

طراح سوال از رئیس جمهور تصریح کرد: سوال اول از رئیس جمهور بعد از یک هفته، دارای 89 امضاء بود اما متاسفانه هیئت رئیسه مجلس زمانی اعلام کرد سوال 58 امضاء دارد و حد نصاب امضاء را ندارد که مجلس در تعطیلات یک هفته ای بود و دسترسی به نمایندگان برای جمع آوری امضاء امکان پذیر نبود. ضمن اینکه بعدا هفت نماینده به جمع امضاء کنندگان اضافه شدند و تعداد امضاها به 63 نماینده رسید و اگر مجلس تعطیل نبود، قطعا تعداد امضاها بیش از 74 امضا می رسید.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با اشاره به سوال دوم از رئیس جمهور که دارای 104 امضاء بود و از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد، افزود: علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله از جمله محورهای طرح دوم سوال از رئیس جمهور بود.

وی با بیان اینکه کمیسیون هم روز دوشنبه 14 اسفند نشستی میان طراحان سوال و نمایندگان دولت برگزار کرد، افزود: نمایندگان دولت شامل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مهلت یک هفته ای برای حد نصاب داشتن و یا نداشتن امضاهای این طرح سوال، عصر روز یکشنبه 20 اسفند به پایان رسید، افزود: تا پایان عصر روز یکشنبه این سوال خیلی بیشتر از حد نصاب امضاء داشت و رئیس مجلس باید سوال را در دستور کار مجلس قرار می داد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر گفت: دولتی ها روز دوشنبه 21 اسفند و یک روز پس از پایان مهلت یک هفته ای لیست اسامی 46 نماینده ای که امضاهای خود را پس گرفتند، به هیئت رئیسه مجلس داد.

وی با بیان اینکه در آئین نامه داخل مجلس به صراحت از مهلت یک هفته ای سخن به میان آمده و گفته نشده که تعطیلات محسوب نمی شود، تصریح کرد: باز توجیه آقایان این بود که روز تعطیلی جزو یک هفته حساب نمی شود و ظاهرا یک هفته از منظر آقایان بیشتر از هفت روز است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس تصریح کرد: از نظر تقسیم کار در هیئت رئیسه مجلس، بررسی این موضوعات به آقای وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس مربوط می شود که وی اعلام کرد ما تعطیلی را جزو یک هفته حساب نمی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با بیان اینکه برداشت وکیلی از این موضوع خلاف آئین نامه داخلی مجلس است، افزود: ما برای آقای لاریجانی این موضوعات را شفاف توضیح دادیم که رئیس مجلس اشتباه رخ داده را پذیرفت.

وی تصریح کرد: آقای لاریجانی گفت که چون آقای وکیلی این اشتباه را به نمایندگان متقاضی سوال و دولت اعلام کرد، همان مبنا است و همین روند ادامه یافت.

طراح سوال از رئیس جمهور تصریح کرد: از نظر ما و طبق آئین نامه داخلی مجلس هر 2 طرح سوال از رئیس جمهور در مدت زمانی قانونی خود بیش از حد نصاب امضاء داشت اما با رفتارهای خلاف آئین نامه داخلی هیئت رئیسه مجلس، مانع مطرح شدن این 2 طرح در مجلس شدند.

به گزارش الف تا کنون علاوه بر 2 طرح سوال از رئیس جمهور، طرح سوم سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده که محور این سومین طرح هم همان موسسات مالی-اعتباری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار