رئیس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان در سال 1396 چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600میلیون ریال تولید کردند.
کد خبر: ۵۸۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵ 17 March 2018

حسن زارع، در ابرکوه اظهار کرد: عشایر علاوه بر تولید فراورده هنای دامی نقش بسزایی در بخش صنایع دستی به خصوص تولید فرش دستباف دارند.
وی مشارکت عشایری استان در تولید صنایع دستی و تبدیلی را 20درصد و گوشت قرمز را 25 درصد ذکر کرد.
وی یادآور شد: امسال برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام عشایر چهار هزار تن جو با قیمت یارانه ای در اختیار یکهزار و 300 خانوار قرار گرفت.
زارع بیان کرد: در سه ماه گذشته 23 میلیارد ریال سرمایه در گردش با سود 10 درصد به 150خانوار از طریق بانک های عامل پرداخت شد.
وی ادامه داد: همچنین در 6ماهه دوم امسال نیز 100 میلیارد ریال وام برای طرح های اشتغال پایدار برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی، حوزه گردشگری و کشت گیاهان دارویی به عشایر مصوب شد .
رئیس اداره امور عشایری استان تاکید کرد: در این مدت هفت میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با باز پرداخت پنج ساله برای جبران ناشی از زیان های خشکسالی به آنها پرداخت شده است . 
وی با بیان اینکه بخش عمده درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک به دست می آید، افزود: امسال سه میلیارد ریال صرف خدمات رسانی و زیرساخت ها نظیر آبرسانی ، حفر چاه مالداری و مرمت راه های عشایری شد.
وی تامین آب مورد نیاز دام را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: امسال بخشی از آب شرب دام عشایر از طریق یکهزار و 500 دستگاه تانکر 10هزار لیتری توزیع شده است .
جمعیت عشایر استان یزد که در شهرستان های ابرکوه و خاتم زندگی می کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل یکهزار و 300 خانوارند.
عشایر این استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی اند که به پرورش 140هزار راس دام سبک و 400 نفر شتر مشغول هستند.
عشایر ابرکوه با 420 خانوار و 2هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفندآباد و فراغه زندگی می کنند

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار