کد خبر: ۵۸۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰ 19 March 2018

 

جدول از سرگرمی‌هایی است که در روزنامه‌ها، نشریات و کتاب‌های اختصاصی گنجانده می‌شود و افراد برای گذراندن اوقات فراغت به حل آن می‌پردازند.

حسین کریمشاهی بیدگلی سال 54 در شهرستان آران و بیدگل متولد شد و از سال 68 با طراحی جدول به عرصه مطبوعات راه پیدا کرد و طی 27 سال گذشته، با بیش از 70 نشریه همکاری داشته است.

از وی تاکنون 12 عنوان کتاب به چاپ رسیده که پنج عنوان اخیر تألیفات وی شامل جدول‌های متنوع مذهبی، جدول حماسه، جدول عاشوراییان، خانه‌های آسمانی و همراه خورشید هشتم در زمینه جدول و سرگرمی است.

حسین کریمشاهی بیدگلی که دارای مدرک روزنامه‌نگاری پیشرفته است، مدتی نشریه بچه‌ها جدول را به مدیرمسؤولی و سردبیری خودش منتشر کرد که با استقبال مخاطبان مواجه شد، اما به دلیل مسؤولیت سنگین و دست‌تنها بودن انتشار آن متوقف شد.

وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است، افتخار می‌کند که قبل از هر چیز یک معلم است و سابقه 25 ساله در آموزش و پرورش دارد که 15 سال آن را مدیر مدرسه بوده است. او در کنار این موارد فعالیت‌های جانبی داخل آموزش و پرورش داشته است. او مدرس آموزش خانواده در سطح استان قم است و بحث‌های مشاوره‌ای و سخنرانی در مدارس، از جمله فعالیت‌های اوست.

به منظور آشنایی بیشتر با این طراح با سابقه جدول کلمات متقاطع، گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم.

از چه سالی وارد حوزه مطبوعات شدید و تاکنون با چند نشریه در زمینه طراحی جدول همکاری داشته‌اید؟

در بحث مطبوعات از سال 68 به صورت رسمی وارد شدم و تاکنون با بیش از 60 تا 70 نشریه در زمینه طراحی جدول همکاری داشته‌ام. در بخش تحریریه نشریات هم به تناوب فعالیت داشتم و از سال 94 تاکنون مدیر داخلی ماهنامه‌های دوست وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هستم.

ویراستاری و نمونه‌خوانی از فعالیت‌های دیگر بنده در مطبوعات است که همواره سعی می‌کنم در زمینه ویرایش و نمونه‌خوانی در حد عالی و کم‌نقص باشم.

14 ساله بودید که وارد عرصه مطبوعات شدید و سن چندانی نداشتید. چه‌طور این اتفاق افتاد؟

در آن دوران برای سن من مطبوعات به گستردگی حالا نبود. مجله کیهان بچه‌ها را هر سه‌شنبه می‌خریدم و ابتدا به سراغ جدول آن می‌رفتم. جدول آن را حل می‌کردم و سپس شعر و داستان‌های آن را می‌خواندم.

پس از مدتی احساس کردم خودم می‌توانم جدول طراحی کنم. ابتدا یک جدول 9 در 9 طراحی کردم که برای مجله کیهان بچه‌ها فرستادم و از آن زمان سعی کردم این ارتباط با نشریات وجود داشته باشد. از سال 63 با نشریات ارتباط داشتم. به صورت حرفه‌ای نخستین جدولم سال 68 در مجله سلام بچه‌ها چاپ شد.

واکنش خانواده نسبت به علاقه شما به مطبوعات چه بود؟

پدرم چندان از خریدن مجله کیهان بچه‌ها که آن موقع 20 ریال بود راضی نبود. زمانی که در نشریات و روزنامه‌های مختلف سرک می‌کشیدم و پدرم واکنش نشان می‌داد، می‌گفتم آینده من در این روزنامه‌هاست. از دوران کودکی نامه و انشا نوشتن بنده خیلی خوب بود و با بزرگانی مانند مرحوم میرفخرالدین مدائنی، طراح جدول‌های روزنامه کیهان و مرحوم جهانگیر پارساخو، معروف به آقای جدول ایران مکاتبه داشتم و مکتوب و تلفنی از آنها درس طراحی جدول یاد می‌گرفتم.

چه هنگام نخستین دستمزد خود را بری طراحی جدول دریافت کردید؟

سال 68 نخستین دستمزدم را به مبلغ 200 تومان برای طراحی دو جدول از مجله سلام بچه‌ها دریافت کردم. با دستمزد نخستین جدولی که طرح کردم، با دوستم در پارک دورشهر، چرخ و فلک سوار شدیم. مقداری از دستمزدم را آنجا خرج کردم. به خانه که آمدم، پدرم از ماجرا باخبر شد. به پدرم گفتم این نتیجه کار من است. ابتدا باور نکرد تا این‌که دوست بنده شهادت داد و پدرم پذیرفت.

سؤالات نخستین جدول 9 در 9 را به خاطر دارید؟

در یک سؤال نوشته بودم محصول کار نقاش چیست که پاسخ آن تابلو می‌شد.

همکلاسی‌هایتان چه نظری درباره استعداد جدولی شما داشتند؟

در بین دانش‌آموزان به کسی معروف بودم که جدول خوب حل می‌کند؛ نمی‌دانستند من جدول طرح می‌کنم، ولی معلم ادبیاتم آقای موسوی می‌دانست.

طراحی جدول چه چیزهایی احتیاج دارد؟

عشق و علاقه از جمله موارد مهم در طراحی جدول است. علاوه برآن گنجینه لغت و صبر و حوصله نیاز است تا فرد با ترکیب اینها بتواند یک طراح جدول موفق بشود.

کدام جدول‌هایتان را بیشتر دوست دارید؟

هر جدولی شوق و ذوق خاص خودش را برای خلق شدن دارد. در طول این سال‌ها جدول‌های متنوع با شکل‌های گوناگون و موضوعات ویژه طرح کرده‌ام که بسیاری از آنها حداقل برای خودم شوق‌برانگیز بوده است. به عنوان مثال چند وقت پیش جدولی ویژه شهدای هسته‌ای برای کودکان طرح کردم که به دلم نشست. این جدول به مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات در سطح کودکان نیاز داشت که انجام دادم.

آیا جدول سبک خاصی دارد؟

جدول دارای شکل‌ها و موضوعات مختلف است. در برخی از سفارش‌‌ها برای اینکه خواننده مطالب مجله را بخواند، به عنوان مثال 50 تا 100 کلید واژه به طراح می‌دهند تا از داخل این موارد یک جدول طراحی کند. برخی اوقات در موضوعاتی مانند عید نوروز با مفاهیم نوروزی و بهاری تقاضای جدولی دارند. زمانی که برای نشریه‌ ویژه زنان جدول طرح می‌کنم، تا جایی که بتوانم تجارب و مطالعاتم را به عنوان مدرس آموزش خانواده، در قالب واژه‌های جدولی بیان می‌کنم؛ زیرا اعتقاد شخصی، قلبی و محکم بنده این است که جدول یک کلاس آموزشی است که در مدت کوتاه یک سری اطلاعات و مفاهیم را به خواننده ارائه می‌دهد.

برخی اوقات هدف از حل کردن جدول، پر کردن زمان و برخی اوقات با هدف دستیابی به اطلاعات جدید پیگیری می‌شود و هدف سوم رسیدن به جایزه است. اگر کسی هدفش فقط دو مورد اول باشد و در کنارش جایزه هم بگیرد، می‌شود درباره‌اش این شعر مولوی را خواند:

هر که کارد قصد گندم باشدش

کاه خود اندر تبع می‌آیدش

آیا تاکنون آثاری از شما چاپ شده است؟

تاکنون 12 جلد کتاب از بنده چاپ شده که پنج جلد آخر آن ویژه جدول است. «همراه خورشید هشتم» مجموعه جدول ویژه امام رضا(ع)، «جدول حماسه» ویژه دفاع مقدس، «جدول عاشوراییان» ویژه امام حسین(ع) و واقعه کربلا و دو کتاب خانه‌های آسمانی و جدول‌های متنوع مذهبی از جمله آثار چاپ شده است.

سال‌ها قبل جدول‌هایی ویژه بانوان برای مجله پیام زن طراحی می‌کردم. اکنون ناشری در ادامه‌ کتاب همراه خورشید هشتم، سفارش کار داده تا برای هر معصوم یک کتاب جدول از احادیث و شخصیت ایشان آماده کنم.

برای جذابیت‌ بخشیدن به جدول، از چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

سلیقه‌ها در این بخش فرق می‌کند. زمانی یک روزنامه می‌خواهد هر روز یک جدول 15 در 15 داشته باشد و یک‌سری آیتم‌ها را مشخص می‌کند. به عنوان مثال از شما می‌خواهد مسائل روز را در چارچوب فکری همان نشریه در جدول بگنجانید که شما همین کار را انجام می‌دهید و حق الزحمه را دریافت می‌کنید. این‌گونه جدول‌ها به جدول‌های شطرنجی معروف هستند.

برخی اوقات نشریه کودک است و قالب‌ها باید با گرافیست نشریه هماهنگ شود. پس با توجه به سبک و سطح و اعتبار و جایگاه نشریه، سعی می‌شود یک سری کارها انجام شود.

از خاطرات تلخ و شیرین خود بگویید.

روزی به خاطر معالجه دیسک گردن فیزیوتراپی رفتم. درمانگر تا کارت بنده را برای کار فیزیوتراپی مشاهده کرد، گفت: این آقای کریمشاهی بیدگلی که جدول طرح می‌کند، شما می‌شناسید؟ گفتم: چه طور؟ گفت: زحمت بکش یک حلالیت بطلب. ایشون در روزنامه 19 دی جدول طراحی می‌کرد، وقتی بعضی از خانه‌های جدول سخت بود، به طراح آن بد و بیراه می‌گفتم. دوست دارم ببینمشون و حلالیت بطلبم. بهش گفتم: شما اگر کار فیزیوتراپی را خوب انجام بدهی، من حلالت می‌کنم. از خجالت سرخ شد و پرسید: شما خودت هستی؟ گفتم: خودشه! جدول‌ها مشکل نداشته، بلکه اطلاعات عمومی شما کم بوده!

خاطره دیگر مربوط به طراحی یک مجموعه 40 جدولی ویژه حج است. این مجموعه مورد توجه قرار گرفت و به صورت یک کتابچه بین زائران خانه خدا برای چند سال متوالی پخش شد. البته اسم بنده را به عنوان طراح حذف کرده بودند. پس از چند سال با من تماس گرفتند و از من خواستند که مجموعه جدول برای عتبات عالیات طراحی کنم. در ملاقات حضوری، نظر بنده را درباره کتاب جدول حج که روی میز بود، پرسیدند. گفتم: این کار خیلی قوی و خوبی است. وقتی علت را جویا شدند، به آنها گفتم: هیچ ماست بندی نمی‌گوید ماست من ترش است! آنها تازه فهمیدند من صاحب این کتاب هستم که چند سال دنبال طراح جدول‌های آن بودند!

میزان استقبال از جدول چه میزان است؟

نقل معروفی شنیدم که در ایران جدول چهار برابر سینما طرفدار دارد. پزشکان مغز و اعصاب برای جوان نگه داشتن مغز تحقیقات زیادی کردند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که باید جدول حل کرد. به همین دلیل بسیاری را سراغ دارم و دیدم و هنوز می‌بینم که کار هر روزه آنها مانند غذاخوردن، حل یک جدول در روز است.

پیرزنی جلوی دکه روزنامه‌فروشی می‌گفت 20 سال است که هر روز جدول حل می‌کند، در حالی که شوهرش به او گفته بود هی این کاغذ پاره‌ها را بگیر تا آخرش دیوانه بشی! در حالی که خود پیرزن معتقد بود تا این سن دچار فراموشی نشده است. جدول از قدیم‌الایام طرفداران خاص خودش را دارد و مشتریانش ثابت است.

بعضی‌ها می‌گویند برخی از سؤال‌‌های جدول جواب ندارد. آیا درست است؟

خیر. دو نوع نوشتار در شرح جدول وجود دارد که یک مورد اصطلاحات ساده، قابل فهم و کاربرد امروزی است و نوع دیگر معنی‌های غیرقابل دسترس‌تر. پس می‌بینیم که هیچ سؤالی بدون جواب نیست. این دیگر به نظر و دیدگاه طراح جدول و سفارش‌دهنده جدول بستگی دارد که سؤالات سخت باشد یا راحت. برخی اوقات می‌خواهیم راحت جدول را حل کنیم و در پایان آن، از این موفقیت لذت ببریم که یک جدول را حل کرده‌ایم، اما چون جدول کامل نمی‌شود، می‌گوییم جدول اشکال دارد. البته داشتن یک فرهنگ لغت معتبر هم به حل دلچسب جدول کمک می‌کند.

شما خودتان جدول حل می‌کنید؟

بله. من دوست دارم جدول سخت باشد و تا مجبور نباشم جدول آسان را حل نمی‌کنم؛ زیرا می‌دانم وقتم تلف می‌شود و علاقه‌مندم ذهنم درگیر شود. سخت‌ترین جدولی که من حل می‌کنم، جدول روزنامه کیهان است که بین جدولی‌ها به سختی معروف است. در مدرسه هم هر روز با دو نفر از همکاران علاقه‌مند، جدول‌های ویژه روزنامه‌ جام جم را حل می‌کنیم.

برای خانواده خودتان جدول توصیه می‌کنید یا علاقه ندارند؟

توصیه می‌کنم، اما علاقه ندارند. پسر بزرگم زمانی جدول حل می‌کرد، ولی حالا دیگر نه.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار