میزان مهریه، علاقه به موسیقی و فوتبال، اقدامات برای بانوان، عقبه سیاسی و ... از جمله موضوعاتی است که درباره آنها با مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به گفتگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۵۸۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 23 March 2018

به گزارش تابناک : فرا رسیدن ایام نوروز سال 97 بهانه ای شد تا گفتگوهای تفصیلی با طعم "عیدانه" با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، براین اساس پای ناگفته های نماینده خانمی قرار گرفتیم که توانسته با وجود سه کودک خردسال همزمان تحصیل، تدریس و فعالیت های سیاسی داشته باشد و تمامی اینها را مدیون همسر همیشه همراه خود در زندگی می داند، در این میان مسائلی همچون میزان مهریه، علاقه به موسیقی و فوتبال، اقدامات برای بانوان، عقبه سیاسی و ... را تشریح می کند. مشروح مصاحبه را در ادامه می خوانید:

* لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

مافی: پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و متولد شهریور سال 36 هستم.

* فارغ التحصیل کدام دانشگاه هستید و تا چه مقطعی تحصیل کردید؟

مافی: فارغ التحصیل رشته دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار (دی بی ای) هستم، لیسانس خود را سال 57 از دانشگاه خوارزمی و فوق لیسانس را سال 79 از مرکز آموزش مدیریت دولتی دریافت کردم. البته به دلیل مشغله زندگی و بچه ها نتوانستم بعد از لیسانس همان زمان ادامه تحصیل دهم و بعد در سال 79 شروع به تحصیل کردم. جزء دانشجویان انقلابی در همان دوران انقلاب و بعد از آن بودم، وظایف مادری خود را در آن زمان برای سه فرزندم همزمان با تدریس در دبیرستان و سپس در دانشگاه انجام می دادم. 

* چند فرزند دارید؟ 

مافی: سه فرزند دارم. دو پسر و یک دخترم پشت سر هم در عرض شش سال در همان اوایل انقلاب به دنیا آمدند.

* در چه سالی ازدواج کردید و چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

مافی: در سال 57 با همسرم در همان دانشگاه آشنا شدم، البته همکلاسی نبودیم، چون از تیپ بچه های مذهبی دانشگاه بودم از من به صورت کاملا سنتی خواستگاری کردند، طی تماس با خانواده ام بیشتر صحبت ها در منزل انجام شد.

 

* مهریه شما چه میزان است؟

مافی: آن زمان سکه ارزان و هفت تومان بود و مهریه بنده به قیمت کنونی سکه، گران است (با خنده). مهریه من 313 سکه به تعداد یاران امام زمان (عج) تعیین شد اما به مبلغ آن روز معادل 100 هزار تومان می شد و بعد با گران شدن سکه ما زیادی ثروتمند شده ایم.

* ساکن کدام شهر هستید؟

مافی: تهران.

* همسرتان تا چه میزان در کارهای منزل به شما کمک می کند؟

مافی: همسرم بسیار زیاد طی این مدتی که با یکدگر ازدواج کرده ایم در کارهای منزل من را همراهی می کند، اگر کمک ها، همفکری و همراهی وی نبود اصلا توفیق فعالیت ها و این میزان کاری که طی این سال ها داشته ام را پیدا نمی کردم.

* آیا همسرتان هم در عرصه سیاسی فعالیت می کند؟

مافی: خیر. همسر بنده خیلی آدم سیاسی نیست، اما سیاسیون را دوست دارد.

* چه شد که وارد عرصه سیاست و نمایندگی مجلس شدید؟

مافی: از ابتدا سیاسی بودم در همان دوران دانشگاه در انجمن اسلامی مشغول به فعالیت بودم و با دیگر دانشجویان علیه رژیم پهلوی فعالیت می کردیم، در این میان توبیخ می شدیم و در حرکت های اعتراضی خود در دانشگاه بسیار کتک می خوردیم، اما از زندان رفتن فرار کردیم و بعد با شروع انقلاب همچنان به فعالیت های سیاسی و انقلابی خود ادامه دادم.

* اگر سیاستمدار نمی شدید، چه کاری را انتخاب می کردید؟

مافی: زمانی که به سابقه خانوادگی خود از سوی پدری نگاه می کنم، می بینم اگر وارد عرصه سیاست هم نمی شدم باز یک سیاسی بودم، زیرا خاندان مافی بسیار سیاسی بودند به ویژه در تاریخ معاصر.

مافی ها طی یک دوره بعد از رضاخان در کرمانشاه دولت تشکیل دادند که چهار نفر از اعضای کابینه مافی بودند. آنها بسیار عدالتخواه و آزادی خواه بودند و با نگاهی حتی به عقب تر و زمانی که کریمخان در شیراز خود را وکیل الرعایا خواند، خاندان مافی از کرمانشاه به شیراز برای حضور در کنار وی مهاجرت کردند.

اکنون یک بخشی از مافی ها در شیراز و بخشی دیگر در کرمانشاه زندگی می کنند. پدر و عمویم در زمانی که یک دختر خردسال بودم برای من از داستان های تاریخ حضور عقبه مافی را در عرصه سیاست و عدالت محوری تعریف می کردند.

خالقی//مافی/

* آیا فرزندان شما هم علاقه ای به حضور در سیاست دارند یا خیر؟

مافی: به هیچ عنوان فرزندانم علاقه ای به حضور در عرصه سیاست ندارند و بیشتر شبیه به پدرشان هستند. البته پسر بزرگم تا حدودی شباهت هایی به من دارد، ولی پسر دومم و دخترم خیر.

* آیا فرزندان شما ازدواج کردند؟

مافی: بله. یک نوه هم دارم.

* آیا تنها منبع درآمد شما حقوق نمایندگی است؟

مافی: بله. اما در گذشته تدریس و کارهای دیگر هم داشتم، اما الان به دلیل مشغله زیاد عرصه نمایندگی عملا با وجود برخی تقاضاها از سوی دانشگاه آزاد و پیام نور که قبلا هم در آنجا تدریس داشتم، نمی رسم.

* روزی چند ساعت در فضای مجازی هستید؟ کتاب هم می خوانید؟

مافی: می توان گفت که نسبتا زیاد در فضای مجازی هستم و بسیاری از کارها و هماهنگی های خود را در همین فضای مجازی انجام می دهم به طور مثال تیم شش نفره ای با بنده کار می کنند و ما از صبح تمامی اقدامات و هماهنگی ها را با هم در آنجا انجام می دهیم. البته کتاب هم می خوانم اما کمتر ولی مقاله و مطلب زیاد می خوانم.

* آیا اهل گوش دادن به موسیقی هم هستید؟ خواننده مورد علاقه تان کیست؟

مافی: بله دوست دارم مخصوصا زمانی که بسیار خسته باشم، اما نه آنطور که شخص مشخصی را انتخاب کنم و بسیار علاقه مند باشم، بیشتر به خود موسیقی و متن آن اهمیت می دهم و گوش دادن به یک موسیقی کلاسیک و با ارزش می تواند در زمان خستگی به انسان آرامش دهد.

* آیا اهل فوتبال و یا طرفدار تیمی هم هستید؟

مافی: خیر ولی فوتبالیست ها را دوست دارم(با خنده)، اما بچه هایم پرسپولیسی هستند و معمولا به دلیل علاقه آنها ما هم به همان سمت می رویم.

* بهترین روزی که در سال 96 داشتید چه زمانی بود؟

مافی: جواب این سوال بسیار سخت است، زیرا معمولا اکثر روزها همانند یکدیگر و معمولا بحران زا هستند، اما در سال 95 را می توانم بگویم. روزی که خبر به دنیا آمدن نوه ام را اعلام کردند.

* بهترین قانونی که به نظر شما مجلس در سال 96 داشته است، چه بود؟

مافی: به نظرم قانون ارزش افزوده به دلیل کار بر روی درآمدهای پایدار شهرداری ها بسیار مهم بود، البته هنوز مصوب نشده و در کمیسیون ها در حال بررسی است، ولی این قانون می تواند مشکلات بسیاری را در مدیریت شهری حل کند.

* شما در انتخابات ریاست جمهوری به کدام کاندیدا رای دادید؟

مافی: کاملا معلوم است؛ من فعالیت و تلاشی هم برای انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی انجام دادم و طی 10 روز در حدود 15 شهر برای انتخاب وی سخنرانی کردم.

خالقی//مافی/

* در حوزه بانوان به نظر شما در مجلس چه اتفاق مهم و قانونی صورت گرفت؟

مافی: اتفاقات خوبی در حوزه خانم ها در مجلس اتفاق افتاد، در معاونت زنان و خانواده دفتر حقوق زنان روی عدالت جنسیتی و قانونمند کردن آن تلاش زیادی شده بود اما باید مصوبه مجلس را دریافت می کردیم که این موضوع را در متن قانون برنامه ششم قرار دادیم، البته در ابتدا مخالف های بسیاری با آن شد، اما بعد از بررسی های بیشتر بر روی مفهوم ها و مشکلات موجود و تبیین مفهوم عدالت جنسیتی در مجلس تصویب شد اگرچه روز تصویب این قانون بسیار سخت و دشوار گذشت.

بعد از آن پیگیر دو لایحه مهم حمایت از حقوق کودک و تامین امنیت زنان بودیم که با پیگیری های ما سرانجام لایحه حمایت از حقوق کودک در کمیسیون های تخصصی بررسی و تایید شد و در همان جلسات ابتدایی سال 97 به صحن علنی خواهد آمد.

لایحه تامین امنیت زنان به کمیسیون حقوقی و قضایی و همچنین قوه قضاییه ارسال شده و آنها با جدیت بر روی آن کار می کنند، باید گفت که قضاتی بسیار معتدل و با انصاف هم بر روی این لایحه کار می کنند که انشاالله در سال 97 به صحن علنی خواهد آمد. امیدواریم تصویب این لایحه در مجلس بتواند سابقه خوبی برای زنان نماینده مجلس دهم باشد.

البته بر روی مباحث دیگری مانند حضور بانوان در ورزشگاه ها، خروج زنان از کشور، کودک همسری و ... کار شده است. در سال 96 فراکسیون خانواده هم با حضور خانم ها و آقایان نماینده راه اندازی شد، امروز شاهدیم که بحث فروپاشی خانواده با وجود شکل گیری اشکال مختلفی از خانواده مانند هم باشی و ازدواج سفید در حال فروپاشی است مطمئنا این گونه روابط منجر به خانواده ای سالم نمی شود و فرزندان متولد شده چه بخواهند و چه نخواهند بی هویت باقی می مانند، متاسفانه اینگونه خانواده ها آینده تاریکی را رقم خواهند زد.

همچنین طی نامه نگاری با رئیس جمهور درخواست فعالیت دوباره ستاد ملی زن و خانواده را داشتیم، حدود 5 سال است که فعالیت این ستاد متوقف شده که خوشبختانه بعد از این نامه نگاری اولین جلسه را در اواسط اسفند ماه با ریاست حجت الاسلام حسن روحانی برگزار کردیم چراکه ریاست این ستاد با شخص رئیس جمهور است و چند تن از اعضای هیئت دولت و روسای چند نهاد مهم فرهنگی کشور هم عضو آن هستند.

 

* آیا در ایام نوروز به سفر خواهید رفت؟

مافی: انشاالله شاید اگر امام حسین (ع) بطلبند به کربلا برویم البته بسیار شلوغ است اما زمان خوبی برای سفر برای ماست.

 

* آیا صحبتی و حرفی برای مردم دارید؟

مافی: امیدوارم سال خوبی برای همه مردم باشد، با توجه به پیش بینی ها سال آینده بسیار خوب است. با توجه به تفسیرهایی که مراجع بین المللی مانند صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ایران داشته اند چهار سال آینده را سال های بهبود اقتصادی در ایران دیده و رشد اقتصادی را تا شش درصد پیش بینی کرده اند که بسیار خوب است.

به نظر می رسد اگر ما از این گردنه سخت و سال سختی که در حوزه های اقتصادی کشور داشته ایم، عبور کنیم سال آینده بهبود، روشنی، سلامتی و خصوصا ایجاد اشتغال فراوان برای جوانان داشته باشیم.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار