نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مصرف درست وام اشتغالزایی در روستاها ، نظارت لازم بر هزینه کرد این نوع تسهیلات را خواستار شد.
کد خبر: ۵۸۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 24 March 2018

محمد رضا تابش در دیدار با مردم روستای حسن آباد انارکی و خانواده شهید محمدی، گفت: مناطق روستایی سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد، باید نسبت به سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال در روستاها برنامه‌های مناسب‌ تری تدارک دیده شود.
عضو شورای عالی پول و اعتبار اضافه کرد: از محل صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار( 60 هزار میلیارد ریال) وام اشتغالزایی برای روستاها تصویب شد و همین مبلغ را بانک ها تامین کنند.
وی اضافه کرد: در مجموع 120 هزار میلیارد ریال وام با نرخ چهار درصد در مناطق روستایی و عشایری مرزی، 6درصد در مناطق روستایی و عشایری ، نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر با بهره 10 درصد توزیع می‌شود .
وی بیان کرد: به همین منظور نیز سامانه « کارا» برای ثبت‌ نام طراحی شد که اولویت پرداخت برای وام های جمعی و تعاونی‌ها بر اساس نیازها و اولویت های منطقه تعیین شده است.
این نماینده استان یزد در مجلس بر اهمیت نظارت بر هزینه کرد صحیح این تسهیلات تاکید کرد و گفت: با توجه به تعهد دولت مبنی بر ایجاد سالیانه 1.2 میلیون شغل؛ برنامه اشتغال فراگیر دولت و اشتغال روستایی در زمره طرح‌های که باید مراقبت تا به درستی اجرا شود و با توجه به تجربه قبلی، نسبت به انحراف در به کارگیری منابع حساس بود.
تابش تاکید کرد: رونق کسب و کار روستایی باعث ماندگاری جوانان در روستاها می شود و علاوه بر آثار اقتصادی مثبت؛ مانع مهاجرت جوانان به شهرها و تشدید پدیده حاشیه نشینی و باعث جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
نماینده شهرستان اردکان در مجلس افزود: امیدواریم در استان یزد و شهرستان اردکان با هماهنگی لازم بین مسئولان امر، وام اشتغال روستاییان به نحو مناسب و موثری توزیع و با نظارت دقیق، از به کارگیری آن غیر از ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری شود.
وی به جذب اعتبارات و اقدامات صورت گرفته در روستاهای شهرستان اشاره کرد و برخی پیگیری ها برای حل نیازهای روستای حسن آباد انارکی را بیان کرد.
وی اظهار کرد: مردم روستاهای اردکان از جمله حسن آباد انارکی، در منطقه خشک و کویری، برای تولیدات کشاورزی و دامی زحمت می‌کشند و با تلاش و سخت کوشی مضاعف، کویر سخت و خشن را رام اراده استوار خویش کرده اند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: طبق گزارش مرکز آمار ایران؛ از کل تولید ناخالص داخلی، 41 درصد مربوط به بخش تولید و 59 درصد مربوط به بخش خدمات است از طرفی، در تولید ناخالص داخلی؛ سهم تولید در اقتصاد شهری، 26.5 درصد است اما در اقتصاد روستایی این رقم 81.5 درصد است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار