یک کارشناس آمریکایی مسائل خاورمیانه و یمن، اشتباه محاسباتی ریاض درباره توان مقابله انصارالله و ارتش یمن در برابر متجاوزان را دلیل طولانی شدن جنگ در یمن دانست.
کد خبر: ۵۸۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 24 March 2018

به گزارش تابناک : پروفسور چارلز اشمیتز، استاد دانشگاه تاوسن در ایالت مریلند آمریکا، در زمینه مسائل بین‌المللی و امور خاورمیانه به ویژه یمن تخصص دارد و برخی از تالیفات وی در این زمینه‌ها عبارتند از: اقتصاد سیاسی توسعه در یمن، حقوق بین الملل و سیاست مبارزه با تروریسم فعلی، حکومتمداری بین المللی و دولتهای شکست خورده و جامعه شناسی جامعه یمنی معاصر.

درباره طولانی شدن جنگ ائتلاف سعودی‌ها علیه یمن گفت: عربستان و امارات با هدف نابود کردن توانایی دفاعی انصارالله و حوثی‌ها و به قدرت رساندن مجدد منصور هادی در این کشور، به یمن حمله کردند. آن‌ها تصور می‌کردند می‌توانند در مدت کوتاهی از طریق حملات هوایی و محاصره اقتصادی حوثی‌ها را به سازش، تحویل دادن سلا‌ح‌ها و موافقت با حکومت منصور هادی وادار کنند.

اشمیتز افزود: یکی دیگر از اهداف ریاض از آغاز این جنگ، نشان دادن توانایی‌های نظامی جدید عربستان و تمایل این کشور برای استفاده از نیروی نظامی به منظور رسیدن به اهداف سیاسی در منطقه بود.   

وی تاکید کرد: با این حال جنگ بسیار بیشتر از آن‌چه سعودی‌ها تصور می‌کردند طول کشید چرا که آن‌ها درباره توانایی دفاعی حوثی‌ها به شدت دچار اشتباه محاسباتی شده‌ بودند.

این کارشناس سیاسی در ادامه درباره کشته شدن هزاران نفر در جنگ علیه یمن و استفاده ائتلاف سعودی از دست کم شش نوع بمب خوشه‌ای تولید کشورهای آمریکا و برزیل در حمله به مناطق غیرنظامی طبق گزارش سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، گفت: این جنگ فاجعه‌ای‌ است که زندگی میلیون‌ها یمنی را به خطر انداخته است. اما تنها سعودی ها در این فاجعه مقصر نیستند. دیده بان حقوق بشر از بمباران شهرهای تعز و عدن توسط نیروهای حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح و همچنین شلیک راکت به بخش‌های جنوبی عربستان انتقاد کرده است.

اشمیتز درباره نقش جامعه بین‌المللی در کمک به توقف جنگ در یمن نیز گفت: متاسفانه، جامعه بین‌المللی خود بخشی از مشکل است و نه راه حل. طبق اسناد و شواهد، بریتانیا و آمریکا با فروش مقادیر زیادی تسلیحات به سعودی‌ها در طول جنگ با یمن، از عربستان پشتیبانی کرده و می‌کنند. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با تلاش‌های سعودی‌ها برای محدود کردن قدرت ایران در منطقه توافق دارند، هرچند جنگ سعودی‌ها در یمن  تاثیر گذار نبوده و بیشتر مخرب بوده است. البته فشارهایی بر سعودی‌ها، اماراتی‌ها و حوثی‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی وارد شده است اما تا بحال هیچ یک از طرفین علاقه‌ای به این موضوع نشان نداده‌اند.  

 وی همچنین درباره این که محاصره و اعمال محدودیت توسط ائتلاف سعودی بر واردات کالاهای مورد نیاز به یمن، بحران این کشور را وخیم‌تر کرده، گفت: محاصره یمن مانع حوثی‌ها برای تامین نیاز‌های اولیه این کشور بحران زده نشده و تقریبا تمامی بازارهای یمن پر از کالا‌ها و محصولات مختلف است. البته جنگ باعث افزایش قیمت‌ها شده است اما تغییرات قیمت خیلی چشمگیر نیستند. در واقع اجناس به طور قاچاق وارد یمن می شوند. اما احتمال این که اقتصاد این کشور دچار فروپاشی شود، وجود دارد. هیچ کس درآمدی ندارد زیرا دولت پرداخت بسیاری از حقوق‌ها را متوقف کرده است و نفت نیز دیگر صادر نمی‌شود. فروپاشی اقتصاد یمن بزرگترین خطر برای یمنی‌ها محسوب می‌شود.  

 

 

منبع : ایکنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار