ده‌ها اثر میراثی در مشهد و صدها اثر در خراسان رضوی وجود دارد که اگر مشارکت بخش عمومی و خصوصی برای احیای آنها فراهم نشود، به مرور از بین خواهند رفت، منطقه تاریخی توس یکی از آنهاست و باید اذعان کرد در رسیدگی به این مجموعه تاخیر زیادی صورت گرفته است. 
کد خبر: ۵۸۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 25 March 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ دکتر رحیم رهنما، مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و فرهنگی استان در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: امروز که خبر احیای توس را در رسانه ها دیدم خاطره عقد تفاهم‌نامه مربوطه با شهرداری و شورای شهر مشهد در آذر ماه ۹۶ برایم زنده شد. 

این موفقیت با همکاری شهردار مشهد در حضور نمایندگان شورای شهر و معاونان میراث بعد از چهار ماه کار شبانه روز و کسب مجوزها از معاونت حقوقی میراث در تهران انجام شد. هرچند در جلسه دقایقی قبل از امضا از دفتر املاک و حقوقی میراث (که آن زمان بدون معاونت بود) تماس گرفته شد و اینجانب از امضای تفاهم نامه منع شدم، اما با توجه به اینکه فرآیند قانونی طی شده بود پس از توضیحات لازم به تهران، تفاهم نامه بین اینجانب و شهردار مشهد امضا شد.
بدیهی است امضا این تفاهم نامه علی‌رغم نظر منفی تهران که ناشی از تفکر حاکم بر حلقه اطراف ریاست سازمان بود، اختلاف آن مقام با اینجانب را تشدید کرد، اما دغدغه اینجانب به عنوان متولی میراث فرهنگی باعث شد کار درست انجام شود، هرچند مطمئن بودم شاید به موقعیت مدیریتی آسیب برسد که البته همینطور هم شد... و حتی پس از خروج اینجانب از میراث تا مدتی برای اجرای آن مقاومت شد، اما مطمئن بودم که با این تفاهم نامه و البته چند کار عمده دیگر سد انزوای میراث شکسته شد.
و امروز، خوشحالم که بالاخره زحماتی که برای عقد این تفاهم کشیده شد به ثمر نشست و بالاخره بیست سال پس از فرمان رهبری این کار آغاز شد. هرچند گذار زمان برای رسیدگی به آثار فرهنگی مثل توس خسارات زیادی را به دنبال دارد و در این مورد امیدواریم مسببین این تاخیر پاسخگوی اذهان عمومی باشند.
و همینجا لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که بالفعل کردن ظرفیت مشارکت سایر دستگاه‌ها یکی از شگردهای مدیران موفقی است که عملکردشان هرچند در مدتی کوتاه بیانگر نگاه استراتژیک به مسایل است نسبت به مدیرانی که سالها بر منصبی تکیه می‌زنند و تغییرات مثبتی در کارنامه شان ندارند. 
نتیجه این رویکرد به ثمر نشستن برنامه‌ها و طرح‌های مهمی بود از جمله عقد قرارداد با دانشگاه فردوسی در مورد احیای برج رادکان که البته در حال حاضر از گردونه پیگیری دور مانده است ... متاسفانه برج رادکان که از لحاظ معماری خاص و منحصربه فرد است و برای استفاده‌های نجومی مکانی عالیست، مهجور مانده بود. وقتی برای اولین بار به آنجا رفتم، در کمال تاسف متوجه شدم که حتی بروشوری وجود ندارد تا توریستی که به بازدید برج می‌آید حداقل  اطلاعاتی به دست آورد.

علاوه بر این ده‌ها اقدام دیگر از جمله برقراری ارتباط بخش خصوصی جهت جلب مشارکت با میراث، تلاش برای گرفتن اعتبار از سازمان برنامه برای احداث مرکز گوهرسنگ‌ها در مشهد و ... همچنین برنامه‌ریزی جهت احیای باغ خونی و تبدیل آن به فضای تفریحی- توریستی مفید برای مردم مشهد و از همه مهم‌تر انجام مقدمات ثبت جهانی توس، عطار، خیام و کلات نادری آغاز شد که امیدوارم پیگیری و به سرانجام برسد.

به‌هرحال ده‌ها اثر میراثی در مشهد و صدها اثر در خراسان رضوی وجود دارد که اگر مشارکت بخش عمومی و خصوصی برای احیای آنها فراهم نشود، به مرور از بین خواهند رفت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار