مراسم ثبت ملی میراث ناملموس گنبد طلای هرابرجان با حضور جمعی از مسئولان میراث فرهنگی استان یزد در خاتم برگزار شد .
کد خبر: ۵۸۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 29 March 2018

«ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر، گفت: این مراسم مخصوص عید نوروز است و در کنار گنبد (گنبه) طلای هرابرجان شهرستان خاتم برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان این که مراسم گنبد طلا با حضور جمعی از مردم روستای هرابرجان و شهرهای اطراف با پختن انواع آش و انجام بازی های محلی برگزار شد، افزود: این مراسم در عید نوروز جزء آیین ها و مراسم های مربوط به سال شمسی از گروه عادت ها و رسم های اجتماعی، آیین ها و جشن هاست.

این مسئول در خصوص شیوه برگزاری این مراسم نیز تصریح کرد: مردمان روستای هرابرجان چند روز قبل از روز هفتم نوروز، بلغور و تمام مخلفات آش را آماده می کنند و در روز ششم فروردین بعد از ظهر در گنبد طلا حاضر  و اجاق های قدیمی خود را بازسازی می کنند.

وی ادامه داد: هر خانواده اجاق مشخصی داشته و هر ساله روی همان اجاق دیگش را بار می گذارد، اول صبح روز هفتم زمانی که هنوز هوا تاریک است مادران دیگ های خود را بار گذاشته و پخت آش را شروع می کنند و با بالا آمدن آفتاب بقیه افراد خانواده به همراه مهمانان سر دیگ آمده و آش را به صورت دسته جمعی صرف می کنند.

ریاحی مقدم در رابطه با سنت مذکور، گفت:  چنانچه در سال گذشته خانواده ای مادر خود را از دست داده باشد، دختران آن خانواده دیگ آش را بار می گذارند و هر فردی چه از اقوام و خویشان و چه غریبه سر دیگی حاضر شود، از او به گرمی پذیرایی می شود.

 گفتنی است، شرکت کنندگان در این مراسم بعد از صرف آش شروع به بازی های محلی از جمله تخم مرغ بازی، بوجول بازی و درنه بازی می کنند و سر دیگهای اقوام حاضر می شوند و ضمن صرف آش و دید و بازدید، سال نو را تبریک می گویند.

لازم به ذکر است: مراسم گنبد طلای هرابرجان با شماره 1309 در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار