رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش از تلاش برای همسان‌سازی و افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 03 April 2018

احمد صافی (رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش)  درباره وضعیت بازنشستگان فرهنگی، دغدغه‌ها و مطالبات آنها به خصوص درخواست‌های مطرح شده در سال ۹۶، گفت: در همه جای دنیا، متخصصان امر از بازنشستگی بعنوان فرصت و نه چالش یاد می‌کنند، چرا که بازنشستگان سرمایه اجتماعی و انسانی هستند، از همین رو باید همه مسئولان کشور به این عزیزان اهمیت بیشتری بدهند.

او با اشاره به نیازها و درخواست‌های اساسیِ بازنشستگان آموزش و پرورش، افزود: نیازهای اصلیِ بازنشستگان شاملِ نیازهای درمانی، اجتماعی، عاطفی و همچنین نیازهای معنوی است، لذا باید برنامه‌ریزی‌هایی که در ایران صورت می گیرد، متوجه رفع این نیازها باشد.

وی خاطرنشان کرد: آخرین آمارها حاکی از این است که بیش از ۸ درصدِ جمعیت ایران در سن سالمندی و بازنشستگی هستند؛ رقمی که در سال‌های آینده افزایش چشمگیری نیز خواهد داشت. این درحالی‌ است که از میانِ حدودِ یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، بیش از ۸۰۰ هزار نفر، بارنشسته آموزش و پرورش هستند. این میزان به حدی است که طی ۳ تا ۴ سال آینده، تعداد این بازنشستگان حتی بیشتر از شاغلانِ آموزش و پرورش خواهد شد، پس باید به این جمعیتِ کثیر به چشمِ سرمایه‌ای ارزشمند نگاه کرد.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در سند تحول آموزش و پرورش ایران؛ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ارتباط با تکریم بازنشستگان و استفاده از تجربه آنها، دو راهکار ارائه و تاکید شده است که باید از دانش و تجربه نخبگان و بازنشستگان آموزش و پرورش استفاده بهینه صورت بگیرد و در راستای تحول ِ نظام آموزش و پرورش، ضروریست که این امر، یک سیاست تلقی شود.

او به طرح‌های تهیه شده در زمان وزارتِ فانی در آموزش و پرورش در این راستا اشاره کرد و افزود: یکی از این دو طرح، استفاده از بازنشستگان بعنوان مشاوران سازمانی در آموزش و پرورش، و دومی بهره‌گیری از بازنشستگانِ توانمند بعنوان مشاورانِ سازمانی مدارس به منظور انتقالِ تجربیات به مدیران و معلمان مدارس و همچنین دانش آموزان و اولیاء بود؛ این خود، یک نوع تکریم است که امسال هم به گونه ای مورد توجه و تاکید وزارت آموزش و پرورش بود و امیدواریم در سال آینده نیز بیشترتقویت شود.

وی تصریح کرد: نکته دیگر درباره بازنشستگان این است که آن‌ها به لحاظ نیازها و مشکلات مالی که با آن دست به گریبان هستند، همواره برای بهبود شرایط خود، بحث و مکاتبه می‌کنند و نظر می‌دهند که مهمترین مشکل‌شان تبعیض در حقوق است. کسانی که ۲۰ – ۳۰ سال پیش بازنشسته شده‌اند، الان تفاوت حقوقشان با سایرین واقعااً چشمگیر و زیاد است و مطالبه شان این است که این تبعیض از بین برود.

صافی با اشاره به تصریح قانونِ جدیدِ مدیریت خدمات کشوری که تاکید بر تفاوت حداکثر ۱۵ درصدیِ حقوق شاغلان و بازنشستگان دارد، اظهار داشت: خوشبختانه این یک گام بلند و اساسی در جهت رفع تبعیض موجود است و امسال بخشی از اعتبار مورد نیاز آن نیز در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده و مقداری نیز مجلس محترم شورای اسلامی به آن اضافه کرده است.

او ادامه داد: در مود بقیه اعتبار لازم نیز اکنون بازنشستگان درخواست شان از رییس سازمان برنامه و بودجه این است که این اعتبار تامین شود. در صورت تامین اعتبار، این امکان میسر می شود که در راستای طرح همسان سازی، حقوق بازنشستگان بصورت پلکانی، از یک طرف ۱۰ درصد بصورت عمومی افزایش یابد و از طرف دیگر نیز، به همان شکل یک درصدِ دیگری نیز به حقوق آن دسته که دریافتی‌شان نسبت به سایرین کمتر است، اضافه شود.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر در ارتباط با این موضوع منتظر هستیم که شورای نگهبان قانون بودجه را اعلام کند و در نتیجه ببینیم، دولت برای آغاز سال ۹۷ در نهایت چه جدولی را ارائه می دهد، ولی این اطمینان وجود دارد که هر درصدی که به حقوق شاغلان افزوده شود، به بازنشستگان نیز تعلق خواهد گرفت. هرچند هنوز میزانِ آن مشخص نیست و باید ابتدا دولت و سازمان مدیریت، جدول آن را تهیه و اعلام کنند.

صافی در پاسخ به اینکه سال گذشته اعلام شد که حقوق بازنشستگان در یک روند ۵ ساله همسان‌سازی خواهد شد و آیا با شرایط کنونی این وعده محقق خواهد شد یا خیر؟ گفت: مباحث اشاره شده دقیقا درهمان راستا مطرح است. در واقع تمام فکر و ذکر و پیشنهاد ما و البته خواست بازنشستگان این است که در صورت امکان، این همسان سازی هر چه زودتر انجام شود؛ با این وجود اما دولت عنوان می‌کند که بدلیل محدودیتِ منابع مالی، انجامِ این کار تا پایان برنامه ششم توسعه به طول می‌انجامد. همه ما امیدواریم طی این سالهای منتهی به پایان برنامه ششم، با تخصیص اعتبار و بودجه لازم، این همسان‌سازی انجام شده و به یکی از دغدغه‌های مهم بازنشستگان پاسخ داده شود.

او گفت: فعلاً بنا بر این است که امسال دیگر حقوق کسی زیر ۲ میلیون تومان نباشد، اما باز تفاوت هایی بر اساسِ مدارک، شرایط، مقضیات و پست و سمتی که فرد بازنشسته در هنگام اشتغال داشته است، لحاظ خواهد شد. اینطور نیست که همه، یک جور نگاه شوند، بالاخره فردی بوده که مدیر بوده و یا شرایط خاصی داشته که در میزان تفاوت حقوق ها تاثیر خواهد داشت.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همچنین از چالش بیمه، بعنوانِ یکی دیگر از مهمترین مشکلات و دغدغه های بازنشستگان یاد کرد و گفت: قبلاً مجلس اعتباری برای این کار پیش بینی و بخشی از حق بیمه را صندوق بازنشستگی، تقبل و مقداری را نیز خودِ بازنشستگان پرداخت می کردند، اما اکنون ۳ سال است که مجلس سهمی را مصوب نکرده است! در نتیجه این بیمه، بیمه کامل و گره گشایی نسبت به نیازهای بازنشستگان در سنینِ سالمندی نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما در این باره این است که به طور مثال میانِ وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه و وزارت آموزش و پرورش جلسات مشترکی برگزار شود و یک نظامی به وضعیت بیمه بازنشستگان بویژه بازنشستگانِ آموزش و پرورش داده شود، چراکه این افراد در سنی هستند که بیش از قبل در معرضِ آسیب و بیماری قرار داشته و بیشتر از هر زمانِ دیگر نیازمند توجهات پزشکی و خدمات درمانی هستند.

صافی با اشاره به ناکارآمدی بیمه بازنشستگان اظهار داشت: بیمه آتیه سازان، محدودیت دارد به این معنی که تا حدی هزینه های درمانی را پوشش می‌دهد به همین دلیل با قطع شدنِ کمک اعتبارِ مصوب مجلس در این ۳ سال، پولی که خود بازنشستگان و میزان اندکی که صندوق می پردازد، عملاً برای دریافتِ خدماتِ خوب و مفید از بیمه کافی نیست، لذا درخواست بازنشستگان این است که سقف مربوط به ویزیت پزشک، آزمایشگاه و بخشهای دیگر برداشته شود. در این میان لازم است که دولت یا وزارت بهداشت و درمان کمک کنند.

او در ادامه اظهار داشت: ما دو تحقیق انجام دادیم؛ یکی درباره مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگری مشکلات کانون‌های بازنشستگی وزارت آموزش و پرورش.این تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلاتی اشاره کردم، دغدغه های عمده بازنشستگان است و خود بازنشستگان از طریق این کانون ها راه‌حل هایِ پیشنهادی خود را ارائه کرده‌اند.

صافی تصریح کرد: در حال حاضر سیاست ما این است که با پشتیبانی وزیر رفاه، امکانات متعدد در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد، به خصوص به صندوق بازنشستگی، بیشتر از گذشته توجه شود. همچنین دولت محترم؛ بویژه رییس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش حقوق و پیش بینی بودجه لازم، به گونه ای اقدام کنند که بازنشستگان عزیز در سال ۹۷ احساس کنند که تبعیض کم و امکانات رفاهی بیشتری برایشان فراهم شده است. انتظار از وزارت آموزش و پرورش نیز این است که کماکان موضوع تکریم بازنشستگان را به طرق مختلف ادامه دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار