کد خبر: ۵۹۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 15 April 2018

 

ناهید هدایتی، بیمه مفاصا چیست؟

بیمه مفاصا به استناد ماده 37 و 38 قانون تامین اجتماعی به منزله تسویه نهایی با سازمان تامین اجتماعی است که به دو  صورت اتفاق می افتد.

در ماده 37 آمده است؛تسویه حساب برای انتقال رهن قطعی و اجاره ملک انجام می گیرد که انتقال دهنده موظف است که مفاصا سازمان را دریافت و به انتقال گیرنده تادیه کند ولیکن در صورتی که انتقال گیرنده بدون گواهی سازمان  معامله را انجام دهد مسئولیت تضامنی برای مطالبات خواهد داشت.

به استناد ماده 38، در موقع عقد هر گونه قرارداد واگذارنده مکلف است که تا پایان قرارداد نسبت به دریافت مفاصا حساب و ارائه آن به واگذارنده اقدام کند که واگذارنده به دریافت مفاصا حساب نسبت به استراد پنج درصد مبلغ عملکرد و آخرین قسط در حق مقاطعه کار  مفاصا حساب برای املاک در صدور سند رهن،اجاره قطعی است و برای قرارداد های مقاطعه کاری در خاتمه کار است.

وظیفه پیمانکار

امید است تا اکنون متوجه شده باشید که بیمه مفاصا چگونه است؟ همیشه بعد از ارائه خدمات پیمانکاری و یا غیر پیمانکاری مجری قرارداد موظف است از شعبه بیمه ای که در آنجا بابت قرارداد کدکارگاه گرفته است برگه تسویه حساب اخذ کند که زمان آن بعد از اتمام کار است صد البته که، درصد بدهی ها  در قرار داد ها متفاوت است که اگکر برای نمونه ساخت و ساز نباشد 16/67 درصد است.

رویکرد سازمان تامین اجتماعی در مدت اخیر

رویکرد سازمان تامین اجتماعی در مقابل شرکت ها و پیمانکاران خرد و کوچک سبب تضعیف آنان خواهد شد زیرا مدتی است سازمان تامین اجتماعی در کنار مالیات اقدام  به ارائه مفاصا حساب پیمانکاران کرده و هر پیمانکاری که برای سازمان های دولتی کار  می کند باید بعد از ارائه مفاصا حساب تامین اجتماعی با سازمان مورد نظر تسویه حساب کند.

شواهد بر این قرار است که سازمان تامین اجتماعی به دلیل مشکلات مالی و عدبده ای که دچار آن شده است با کمترین بخشش اقدام به ارائه مفاصا می کند تا جایی که بر اساس گزارش های اعلام شده حتی شرکت هایی که نیروهای خود را بیمه کرده اند نیز از پرداخت محدود به غیر از مبالغ بیمه نیروها باید به بهانه کمک به صندوق بیمه مبالغ بین 16/675/7 درصد از بین کل کارکرد را به حساب تامین اجتماعی واریز کنند..

 آیا این روند روش صحیحی برای حل مشکل سازمان تامین اجتماعی  و عدم هزینه سرمایه گذاری است؟

آیا باید هزینه های سوء مدیریت در این سازمان را فقط شرکت های دولتی و خصوصی دریافت کنند؟؟

آیا این روش بخشی از اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند این موضوع در حالی است که رهبر معظم انقلاب و مجموعه دولت از شرکت های خرد و کوچک حمایت می کنند در نتیجه شایسته تر است که سازمان تامین اجتماعی این موضوع را مورد توجه قرار دهد و برای کسب درآمد خویش کمی روش خود را تغییر داده و به فکر مدیریت هزینه ها و سرمایه گذاری صحیح منابع خود باشد چون روش فعلی تضعیف کننده بخشی از اقتصاد است که شرکت های کوچک و متوسط پیشبرنده آن هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار