واشنگتن مایل نبود با حمله به تاسیسات نظامی روسیه و ایران در خاک سوریه، جنگ جهانی سومی آغاز شود، بنابراین با حملات محدود فقط تلاش کرد تا با ایجاد تحریکات نظامی، نفوذ روسیه را کاهش دهد.
کد خبر: ۵۹۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 16 April 2018

به گزارش تابناک : رسانه‌های آمریکایی نوشتند، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا اصرار داشت که به تاسیسات نظامی روسیه و ایران در خاک سوریه هم حمله شود، ولی "جیمز ماتیس" وزیر دفاع این کشور مخالف چنین اقدامی بود.

"یوگنی بین" کارشناس و رئیس باشگاه مباحثات سیاسی مسکو، در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» توضیح داده که چرا در نهایت در واشنگتن تصمیم گرفته شد تا دست به چنین اقدامی زده نشود.


رئیس پنتاگون سه گزینه برای حمله به سوریه را به کاخ سفید ارائه داده بود: گزینه نخست-حمله به تاسیساتی در سوریه که می توانند به تسلیحات شیمیایی ارتباط داشته باشند. گزینه دوم- حملات گسترده به مراکز نظامی و ساختارهای مشکوک به تولید سلاح‌های شیمیایی و گزینه سوم نیز حمله به سامانه دفاع ضدهوایی روسیه در خاک سوریه را نیز در نظر داشت تا توان دفاعی دولت سوریه بطور کامل از بین برود.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، ترامپ اصرار داشت که به تاسیسات نظامی روسیه و ایران که تسلیحات نظامی مورد نیاز ارتش بشار اسد را در اختیارش قرار می دهد نیز حمله شود، ولی به دلیل مخالفت ماتیس، این نقشه کنار گذاشته شد.

یوگنی بین در تفسیر این خبر، یادآور شد که مقامات واشنگتن نیازی به راه اندازی جنگ سوم جهانی ندارند. وی گفت: «احتمال دارد کاخ سفید و پنتاگون در مورد چگونگی حمله به سوریه دارای اختلاف نظر جدی شده باشند. ما شاهد هستیم که حمله موشکی به سوریه، شنبه صبح، و نه روز جمعه که روز مقدسی برای مسلمانان است، انجام گرفت. ضمن اینکه شنبه در روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی، روز تعطیل است. بدین ترتیب دولت ترامپ سعی کرده تا از واکنش منفی به این اقدام تا جای ممکن بکاهد یا آن را به تعویق بیاندازد.»

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: «علاوه بر این، وظیفه اصلی این نبود که جنگ سوم جهانی به راه بیافتد. ترامپ و مقامات سیاسی آمریکایی می خواستند درگیری نظامی جهانی در خاورمیانه را تحریک کنند تا روسیه مجبور به ترک منطقه شود.»

یوگنی بین یادآور شد: «در چنین شرایطی، پنتاگون روی تجربه عملیات نظامی در عراق تکیه کرد. در آن زمان حمله نظامی اسرائیل به عراق، شرایط مناسب را برای آمریکا فراهم کرد. اکنون نیز از وخامت اوضاع بین اسرائیل و ایران در سوریه استفاده شد تا با ایجاد هرج و مرج لازم در خاورمیانه، نفوذ روسیه در منطقه نیز کاهش پیدا کند.»

به گفته وی، در عین حال برای آمریکایی‌ها بسیار مهم بود تا بتوانند بین روسیه و ترکیه، اختلاف بیاندازند. اکنون اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) متاسفانه از حمله موشکی آمریکا به سوریه حمایت کرده است.

به عقیده بین، البته از سوی دیگر، اکثر کشورهای عربی و حتی اسرائیل نیز از حملات موشکی به سوریه حمایت کامل نکرده و فعلا سکوت کرده‌اند.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به تاسیسات نظامی و زیرساختارهای غیرنظامی در خاک سوریه در ساعات اولیه بامداد روز شنبه انجام گرفت که در جریان آن 103 موشک به سمت خاک سوریه شلیک شد، ولی پدافند ضدهوایی سوریه موفق شد، 71 مورد آنها را دفع کند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه این حمله را «تجاوز علیه یک کشور مستقل» نامیده و تاکید کرد، نه کارشناسان روسی و نه مردم محلی ساکن شهر دوما، وقوع حمله شیمیایی که بهانه این حملات موشکی قرار گرفته را تایید نکرده‌اند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار