رئیس بیمارستان رضوی مطرح کرد
رئیس بیمارستان رضوی‌ از ابتلای 10 درصد بیماران کشورهای توسعه‌نیافته به عفونت‌های بیمارستانی خبر داد.
کد خبر: ۵۹۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 16 April 2018

به گزارش تابناک رضوی، رضا سعیدی ظهر امروز در کنفرانس علمی کنترل عفونت‌های بیمارستانی و آموزش بهداشت دست که در بیمارستان‌ رضوی برگزار شد، اظهار‌ داشت: در بیمارستان حوادث مختلفی رخ می‌دهد که برخی ناخواسته بوده، اما برخی مسائل قابل پیش‌بینی و قابل پیشگیری است و باید بر این قسمت متمرکز شد.

وی‌ افزود:گاهی یک بیمار بعد از عمل جراحی و انتقال به بخش ممکن است، به‌دلیل یک غفلت کوچک، بیمار به نوعی از عفونت بیمارستانی مبتلا شود و فوت کند که امکان دارد، این آلودگی توسط دست یک پرسنل منتقل شود و این سهل‌انگاری کار تمام مجموعه را هدر دهد، سبب عفونت و بستری طولانی‌مدت می‌شود و هزینه‌های اضافی و مرگ و میر را منجر می‌شود.

رئیس بیمارستان رضوی با اشاره به ابتلای 10 درصد بیماران کشورهای توسعه‌نیافته به عفونت‌های بیمارستانی، گفت: به‌طور میانگین در کشورهای توسعه‌یافته 7 درصد بیماران دچار عفونت‌های ناشی از مراقبت سلامت می‌شوند.

سعیدی ادامه‌ داد: در اروپا، بیش از 4 میلیون بیمار درگیر عفونت‌های بیمارستانی و عفونت‌های ناشی از مراقبت سلامت می‌شوند که حدود 16 میلیون روز اضافه بستری در اروپا ایجاد می‌شود و 37 هزار مرگ به طور مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می‌شود، همچنین در آمریکا مشاهده شده است که 1.5 میلیون بیمار در سال دچار عفونت‌های ناشی از مراقبت‌های سلامت می‌شوند که معادل 4.5درصد است، 90 هزار مرگ را این عفونت‌ها سبب می‌شوند.

وی‌گفت: در کشورهای توسعه‌نیافته این مقدار به 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که عوارض و روزهای بستری نیز بالا می‌رود.

رئیس بیمارستان رضوی تصریح‌کرد: در بخش‌های نوزادان این عفونت‌ها بیشتر بوده و در بخش نوزادان ممکن است، فقط پرستار و مراقب سلامت مقصر نباشد، بلکه کاهش سد ایمنی و ضعیف بودن سدهای دفاعی نوزادان نیز موثر است، مانند نوزادان زودرس که در این نوزادان ریسک عفونت بالا می‌رود و مرگ و میر بیشتر می‌شود.

سعیدی متذکر شد: عفونت‌های ناشی از مراقبت در نوزادان در کشورهای توسعه‌یافته 3 و در کشورهای توسعه‌نیافته 20 برابر است، همچنین طول بستری بین 5 تا 29 روز به‌طور میانگین در کشورهای در حال توسعه‌یافته و کشورهای توسعه‌نیافته به‌طول دوره درمان اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه بهداشت دست، کار ساده‌ای است، با شستن دست درصد زیادی از عفونت را می‌توان کاهش داد، ادامه داد: در یک مطالعه، 38 درصد مراکز بیمارستانی منبع آب مناسبی نداشتند که به این معنی است، مراکز بهداشتی گاهی فاقد امکانات کافی و لازم برای این کار هستند.

رئیس بیمارستان رضوی تاکید‌کرد: اگر به عفونت‌های ناشی از مراقبین سلامت دقت نشود، روزهای بستری و ناتوانی‌ها در بیماران افزایش پیدا می‌کند و میکروب‌های مقاوم بیشتری تولید می‌شود و هزینه‌های بیشتری برای سلامت باید پرداخت و در نهایت مرگ و میر بیشتری رقم می‌خورد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار