معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری جشن رمضان در ۲۲ شهرستان استان با برنامه های متنوع و جذاب قرآنی در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه ویژه این جشن، احیای سنت سحرخوانی با قدمت دیرینه در استان است.
کد خبر: ۵۹۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 17 April 2018

به گزارش تابناک : محمد فوقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز (28 فروردین)  گفت: جشن رمضان در 22 شهرستان استان به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت و بهره برداری از فیوضات ماه مبارک رمضان و گسترش انس و تدبر در قرآن کریم و معارف اهل بیت(علیهم السلام)  با برنامه های متنوع و جذاب قرآنی در سال جاری برگزار می شود.

 

وی اظهار کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن و به منظور تبیین سبک زندگی دینی و قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی با زبان هنر بهترین ابزار و وسیله است که با ظرفیت و توانمندی هنرمندان قرآنی استان، این برنامه ها در ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

 

فوقی بیان کرد: انتقال فرهنگ دینی و قرآنی به نسل نو با زبان هنر یکی از ضروریات عصر کنونی است که کاربردی ترین زبان ها برای ارائه مفاهیم ارزشمند و عمیق قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) برای نوجوانان و جوانان هستند.

 

وی ابراز کرد: زبان هنر یک زبان بین المللی است که تاثیر فراوانی در ترویج فرهنگ قرآن و عترت دارد و این رسالت را هنرمندان متعهد و دینی و قرآنی استان در جشن رمضان به منصه ظهور می رسانند.

 

فوقی گفت: نمایشگاه کتب و نرم افزار و محصولات قرآنی در 15 شهرستان و محفل انس با قرآن کریک و نشست های علمی و تخصصی قرآن در تمام شهرستان های استان و اجرای تئاتر خیابانی با همکاری گروه های نمایشی و شعرخوانی با حضور شعرای استان و جلسات تفسیر و تدبر قرآن و مسابقات قرآن و نهج البلاغه با همکاری صدا و سیمای مرکز از دیگر برنامه های جشن رمضان سال جاری در استان مازندران هستند.

 

وی اظهار کرد: تجلیل از فعالان قرآنی و اکران فیلم هایی با محوریت قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) و کارگاه های هنری و خوشنویسی و کتابت قرآن در کنار برنامه های جشن رمضان نیز رونقی دیگر به فعالیت های قرآنی استان می بخشد.

 

فوقی بیان کرد: برنامه ویژه جشن رمضان 97 احیای سنت سحرخوانی یکی از آیین های مهم ماه مبارک رمضان است که قدمتی دیرینه در مازندران دارد که ریش سفیدان روستاها و محلات با دعاها و اذکار خاصی، اقدام به بیدار کردن مردم برای انجام واجبات اعمال سحر و خوردن سحری می کردند.

 

وی ابراز کرد: آیین سحرخوانی مازندران که از صدر اسلام در میان مردم مرسوم بوده است و ریش سفیدان و بزرگان و معتمدان هر محل و روستا پیش از سحر از خواب بیدار شده و با رفتن به پشت بام منازل خود و یا گلدسته های مساجد با خواندن اشعار محلی و مذهبی و دینی مردم را از فرارسیدن وقت سحر برای دعا و مناجات و راز و نیاز قبل از اذان صبح باخبر می کردند.

 

فوقی گفت: تجلیل از سحرخوانان و احیای سنت قدیمی و دیرینه سحرخوانی مازندران یکی از مهم ترین برنامه های جشن رمضان سال جاری هستند که اشعار و نوحه ها و اذکار آنها نیز جمع آوری و تدوین می شود.

 

وی اظهار کرد: مهجوریت و غربت زدایی از چهره قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) رسالت ما است و هر چه فعالیت های قرآنی افزایش یابد شاهد کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

 

فوقی بیان کرد: یکی از دلایل افزایش جرم و بزه و گناه و انحرافات اجتماعی، فاصله گرفتن مردم از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) است و هر چه بیشتر مردم با قرآن مانوس باشند در سلامت اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

 

وی ابراز کرد: تمام برنامه ها و فعالیت های قرآنی زمینه ساز و بستری مناسب برای فهم و درک مفاهیم قرآن و عمل به قرآن است زیرا قرآن، کتاب قانون و زندگی است و باید به عنوان کتاب سبک زندگی دینی در جامعه به مرحله عمل درآید و شاهد رفتار و اخلاق قرآنی در تمام امور روزمره در سطح جامعه و مردم باشیم.

 

فوقی گفت: فهم درست و عمیق و دقیق از قرآن بسیار مهم است و یکی از آفت ها و مصیبت های جهان اسلام، درک نادرست و اشتباه از قرآن است که موجب پیدایش فرقه های خوارج و سلفی و تکفیری و داعش و طالبان و ... شد و باعث تفرقه و تشتت در میان مسلمین شده و ما در تلاش هستیم تا فهم درستی از قرآن به جامعه ارائه دهیم تا موجب وحدت و انسجام فکری و عملی  امت اسلامی شود و مردم از آثار و برکات و فضائل ارزشمند قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) استفاده نمایند.

 

 

منبع : شبستان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار