رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: با توجه به نوسانات اقتصادی، فعلا افزایش نرخ نان در دستور کار امسال قرار ندارد.
کد خبر: ۵۹۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶ 17 April 2018
این روز‌ها نانوایان همدانی از کمبود حقوق و دستمزد و نیز عرضه نان‌های قاچاق و بدون مجوز به مغازه‌ها گلایمند هستند.
 
به گزارش تسنیم، شغل نانوایان از دیرباز در نزد مردم از قداست و احترام ویژه‌ای برخوردار بوده است چراکه آنان تلاش می‌کنند تا برکت خدا را در سفره‌های مردم قرار دهند.

اما این روز‌ها فعالان این صنف با مشکلاتی مواجه هستند از جمله اینکه شاهد خالی بودن صف نانوایی‌های سطح شهر هستیم، نانوایی‌هایی که روزی رونق فروان داشت و مردم برای تهیه نان مجبور بودند ساعت‌ها در صف بایستند. اما امروزه با تغییر ذائقه مردم و نان‌های متنوعی که در بازار عرضه می‌شود گویا نان لواش بیش از هر نانی رونق خود را از دست داده است و نیز معضل عرضه نان‌های قاچاق و بدون مجوز در سطح فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، تحت عنوان نان محلی.

رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان گفت: ورود نان‌های قاچاق به بازار و ثابت ماندن نرخ نان به ضرر نانوایان است.

ابوذر گل محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: چهار سالی است که نرخ نان یکسان مانده، در حالیکه در این مدت قیمت گاز، حقوق و دستمزد کارگران و نرخ بیمه‌ها به صورت سالیانه افزایش یافته است.

۱۹۵۰ نانوایی در استان همدان خواستار افزایش نرخ نان هستند

وی با بیان اینکه ۱۹۵۰ نانوایی در استان همدان خواستار افزایش نرخ نان هستند، ابراز کرد: هزینه‌های چرخاندن یک نانوایی بسیار بیشتر از میزان سود دهی آن است.

ورود نان‌های قاچاق به بازار، نانوایی‌ها را به تعطیلی کشانده است

رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان گفت: متاسفانه ورود نان‌های قاچاق و زیر زمینی با عنوان نان‌های محلی به مغازه‌های سطح شهر، موجب کاهش مشتریان نانوایی‌ها و در نتیجه تعطیلی چندین نانوایی شده است.

نانوایی‌ها برای جبران هزینه‌ها از وزن نان کم می‌کنند

گل محمدی با بیان اینکه متاسفانه نانوایی‌ها برای جبران هزینه‌های خود، وزن نان‌ها را روز به روز کمتر می‌کنند، اظهار داشت: با این نانوایی‌های متخلف برخورد قانونی می‌شود، اما بدون شک افزایش نرخ نان علاوه بر افزایش انگیزه نانوایان از تخلف در خصوص وزن نان پیشگیری می‌کند.

خواستار افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان هستیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ پخت نان بسیار اندک است، ابراز کرد: در سال گذشته پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان را به ما دادند که آن را نپذیرفتیم، چراکه در مقابل گرانی ۲۰ درصدی نرخ بیمه‌ها و حقوق و دستمزد، افزایش ۱۵ درصدی نان آن هم پس از سه سال بسیار ناچیز است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان افزود: بنابراین ما خواستار افزایش ۵۰ درصدی نرخ نان هستیم تا بتوانیم با توان و انگیزه‌ای بیشتر نان را به دست مردم دهیم.

گل محمدی نرخ نان لواش را ۱۷۵ تومان، سنگک ۵۵۰ تومان و بربری کنجدی را ۶۰۰ تومان خواند و گفت: در یک زمانی نان٬ سهم زیادی در سفره‌های مردم داشت، اما امروزه نان مصرفی مردم تنها ۳ درصد هزینه‌های آنان را پوشش می‌دهد.

کارگران با حقوق ۵۲۰ هزار تومانی نمی‌توانند زندگی کنند

وی با بیان اینکه هر کارگر مشغول در نانوایی روزانه ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند، تصریح کرد: آنان در طول ماه ۲۶ روز کاری دارند که درآمد ماهیانه شان تنها ۵۲۰ هزار تومان میشود که بخاطر عدم افزایش نرخ نان توان پرداخت مبلغی بیش از آن را نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان با بیان اینکه به دلیل تغییر ذائقه مردم، شاهد کاهش رونق مشتریان نانوایی‌ها هستیم، گفت: متاسفانه ورود نان‌های بسته بندی شده از استان‌های دیگر به مغازه‌های همدان، صف نانوایی‌ها را بسیار کوتاه و خلوت کرده است.

کارگران نانوایی چهار سال است که در انتظار ملاقات با استاندارند

نماینده کارگران استان همدان گفت: برای چاره‌جویی و حل معضلات و مشکلاتمان چهار سالی است که در انتظار یک ملاقات با استاندار هستیم، اما متاسفانه محقق نشده است.

مهدی ترک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: کم‌ترین حقوق کارگری در استان مربوط به کارگران نانوایی است، زحمت کشانی که از ساعت ۵ بامداد تا هشت شب کار می‌کنند و تنها ۲۰ هزار تومان درآمد روزانه شان است.

وی تصریح کرد: حداقل حقوق کارگری در کشور ما یک میلیون تومان است، اما ما تا کنون حقوق یک میلیون تومانی را در زندگیمان ندیده‌ایم.

نماینده کارگران استان همدان با بیان اینکه ما خودمان باید پول بیمه تامین اجتماعی مان را بدهیم، گفت: درآمد ۵۲۰ هزار تومانی ما توان زندگی کردن را از ما گرفته است.

ترک با اشاره به اینکه ما باز شدن گره مشکلات خود را در دستان استاندار و مسئولان استانی می‌بینیم، ابراز کرد: از چهار سال گذشته تا کنون در انتظار یک ملاقات با استاندار هستیم، اما متاسفانه ما را به کارشناسان پاس می‌دهند و نمی‌گذارند استاندار را ببینیم.

وی افزود: کارشناسان نیز وقتی حرف هایمان را می‌شنوند می‌گویند حق با شماست، اما عملا کاری برایمان انجام نداده اند و وضعیت اقتصادی ما روز به روز بدتر می‌شود.

نماینده قشری هستم که تا کنون عیدی و پاداش نگرفته است

نماینده کارگران استان همدان گفت: من نماینده قشری هستم که تا کنون هیچ گونه عیدی و پاداشی نگرفته است و اگر یک روز نتوانیم بر سرکار برویم باید پولی بدیم و کسی را جایگزین خود بگذاریم.

وی تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم تا به کمک ما بیایند و نگذارند در تنگنا‌های اقتصادی با حقوق ماهیانه ۵۲۰ هزار تومان جوانی مان را به پیری برسانیم.

افزایش قیمت نان در دستور کار امسال نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به نوسانات اقتصادی، فعلا افزایش نرخ نان در دستور کار امسال قرار ندارد.

وی تصریح کرد: دولت افزایش نرخ نان را مصوب کرد، اما به خاطر شرایط اقتصادی پیش آمده، مجلس جلوی آن را گرفت.

مردم از نان لواش استقبال نمی‌کنند/نانوایان تقاضای تغییر پخت دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: به دلیل تنوعی که این روز‌ها در پخت انواع نان به وجود آمده است، استقبال و خرید مردم از نان لواش کاهش یافته است.

متین با اشاره به اینکه تمایلات و ذائقه مردم به سمت نان‌هایی مانند بربری و سنگک است بنابراین شاهد تقاضای نانوایان برای تغییر پخت از لواش به نان‌های دیگر هستیم.

با تشکیل تعاونی نانوایان جلوی عرضه نان‌های غیر مجاز گرفته می‌شود

وی با بیان اینکه شاهد عرضه انواع نان‌های محلی و بدون بسته‌بندی بهداشتی در سوپر مارکت‌ها هستیم، ابراز کرد: با تشکیل تعاونی نانوایان می‌توانیم جلوی عرضه نان‌های بدون بسته‌بندی و محلی را به مغازه‌های سطح شهر بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: در سال ۹۴ اتحادیه نانوایان را دعوت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا تعاونی تشکیل دهند و به طور مشترک، نان‌های بسته‌بندی شده و بهداشتی خود را به مردم ارائه دهند، اما آن‌ها همکاری نکردند.

هنوز هم برای تشکیل تعاونی دیر نیست

متین با بیان اینکه هنوز هم برای تشکیل تعاونی نانوایان و عرضه نان‌های بسته‌بندی دیر نیست، اظهار داشت: با ورود اتحادیه و تشکیل تعاونی، نانوایان می‌توانند در ساعاتی مشخص نان‌های پخت خود را با بسته‌بندی بهداشتی به سوپر مارکت‌ها ارائه دهند. در شرایطی که این خدمت را ارائه ندهند نمی‌توانیم نان‌های محلی را از بازار جمع آوری کنیم.

به گزارش تسنیم با توجه به اینکه این قشر خدوم یعنی نانوایان وظیفه مهم تامین یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های روزانه مردم را عهده‌دار هستند بنظر می‌رسد مسئولان و متولیان امر باید توجه بیشتری را برای حل مشکلات این قشر معطوف نمایند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار