وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و رئیس دیوان وقف سنی عراق بر ضرورت مقابله با افراط گرایی و فتنه های مذهبی در منطقه تاکید کردند.
کد خبر: ۵۹۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 19 April 2018

به گزارش تابناک : علامه شیخ عبداللطیف الهمیم در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با وی، گفت: طرحهای صهیونیستی با ایجاد فتنه مذهبی دنبال نابودی و از گردونه خارج کردن کشورهای اسلامی یکی پس از دیگر هستند اما ما جلوی آن می ایستیم.
وی تاکید کرد ما کاملاً از طرح دشمن برای ایجاد فتنه مذهبی آگاه هستیم و این طرح صهیونیستی دنبال خارج کردن کشورهای اسلامی از عرصه قدرت و تاثیرگذاری در منطقه می باشد.
وی با اشاره به بحران های که در سالهای اخیر در عراق و سوریه ایجاد شده است گفت همه کشورهای عربی و اسلامی مورد هدف و تهدید هستند و باید با وحدت کلمه و هوشیاری برای نجات کشورهایمان تلاش کنیم. 
شیخ عبداللطیف اضافه کرد ما کاملاً از فتنه مذهبی آگاهی داریم و به اهداف این طرح صهیونیستی واقف هستیم و جلوی آن ایستاده ایم.
وی با تشریح فعالیت‌های دیوان وقف سنی عراق در مقابله با طرح فتنه مذهبی به برنامه ها و اقدامات این دیوان در حوزه اصلاح منابع آموزشی مدارس دینی و همچنین آموزش و توجیه روحانیون و ائمه جماعت اشاره کرد.
رئیس دیوان وقف سنی عراق گفت در این زمینه با هر چیزی که اهانتی به مذاهب دیگر باشد یا نفرت پراکنی کند مقابله کرده‌ایم و موارد توهین آمیز و یا مشوق تروریسم را از کتابهای درسی مدارس علمیه خود حذف کرده‌ایم.
شیخ عبداللطیف آگاه کردن مردم از طریق تریبون‌های دینی نسبت به عواقب و خسارات تندروی و تروریسم را بزرگترین مساله ای دانست که علمای اسلامی در همه نقاط جهان باید انجام دهند.
وی کمک و مداخله دیوان وقف سنی برای تقویت آشتی اجتماعی و حل و فصل مشکلات و درگیری های عشایری و قبیله ای در استان های مختلف عراق را از دیگر اقدامات این دیوان دانست.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط میان نهادهای دینی، علمی و حوزوی ایران و عراق و نیز همه کشورهای اسلامی در این جهت توسعه یابد.

** صالحی: ایران و عراق دو شاخه از یک ریشه تاریخی و فرهنگی هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت عراق برای ایرانی ها تنها یکی از کشورهای همسایه نیست بلکه یک کشور برادر است که رابطه تاریخی عمیقی قبل و بعد از اسلام با آن دارد و در واقع ایران و عراق دوشاخه از یک ریشه هستند.
صالحی گفت در بازدیدی که از موزه ملی عراق داشتم از نزدیک مشترکات فراوان تاریخی و ریشه های مشترک میان دو ملت ایران و عراق را مشاهده کردم. 
وی افزود دشمنان جهان اسلام برای خاورمیانه نقشه های خاصی را طراحی کرده‌اند و علیه ملت ها و کشورهای اسلامی برنامه دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیدایش رژیم صهیونیستی در دهه چهل میلادی و نیز فتنه تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه در یک دهه گذشته را از مصادیق اقدام برای ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی بین کشورهای منطقه و پاره پاره کردن آنها ارزیابی کرد.
صالحی گفت در عراق طرحی وسیعی طراحی کردند تا این کشور کانون فتنه مذهبی باشد اما هوشیاری مردم عراق و علما و رهبران مذهبی و سیاسی عراق این فتنه را خنثی کرد.
وی افزود تجربه عراق که همیاری ملی برای خاموش کردن فتنه بود می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد این تجربه هم در بخش مقاومت و جهاد نظامی بود و هم در بعد حرکت فرهنگی انجام شد و تلاش فکری گسترده ای برای مقابله با ریشه های فرهنگی و زمینه های پرورش تفکر افراطی صورت گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی با نگاه تقریب و ایجاد همدلی بین امت اسلامی حرکت می کند و امیدواریم تجربیات عراق و ایران موجب همکاری ها و تبادل های بیشتر در زمینه تقریب بین مذاهب و مقابله با فتنه های مذهبی شود و ایران در این زمینه آماده استفاده از تجربیات دیوان وقف سنی عراق و به طور کلی همه بخش های ذیربط در کشور عراق است.
صالحی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش های قابل توجه دیوان وقف سنی عراق در حوزه های مختلف برای مبارزه فکری و فرهنگی با افراط گرایی و درعین حال کمک عملی به مردم رنجدیده عراق برای کاهش آلام ناشی از تروریسم و آوارگی قدردانی کرد. 
وزیر ارشاد افزود: تلاش برای تقویت تفکر معتدل همراه با عقلانیت و به دور از افراط و تفریط از جمله اقدامات مهمی است که دیوان وقف سنی عراق انجام داده است و می تواند بستر مناسبی برای همکاری ها و تبادل تجربیات و همچنین تقویت تقریب بین مذاهب در سطح منطقه باشد. 
وی گفت: این همکاری ها می تواند نه تنها زمینه بازگشت تفکرات افراطی در عراق و همچنین در منطقه را از بین برد بلکه ریشه های آن را بخشکاند.
صالحی در جریان دیدار از دیوان وقف سنی همچنین از موزه اسلامی این دیوان حاوی اماکن و رویدادهای تاریخ صدر اسلام در قالب ماکت بازدید کرد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار