وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق و رییس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی گفت که عراق نباید محل تسویه حساب کشورهای منطقه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۹۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 19 April 2018

به گزارش تابناک : امیر سرتیپ 'امیر حاتمی' در گفت وگو با 'فالح الفیاض' تاکید کرد که 'اعتقاد راسخ داریم که کشور عراق نباید محل تسویه حساب کشورهای منطقه قرار گیرد.'
وی ادامه داد که به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی در شمال عراق را تایید نکرده و بر این باور است که به حاکمیت ملی همه کشورها به ویژه عراق باید احترام گذاشته شود.
امیر حاتمی به مجموع همکاری های دفاعی دو کشور در مبارزه با تروریسم اشاره و از آن به عنوان 'الگوی بسیار خوبی از همکاری های دو جانبه' یاد کرد و گفت که این الگوی موفق می تواند مورد بهره برداری سایر کشورهای منطقه قرار گیرد.
وزیر دفاع کشورمان با بیان اهمیت تشکیل 'کمیسیون عالی مشترک همکاری های دفاعی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق' تاکید کرد که ایران در کنار همکاری های دفاعی آماده ا است تا با سرعت در بازسازی کشور دوست و همسایه عراق شرکت کند.
امیر حاتمی تشکیل کمیته چهار جانبه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق، روسیه و سوریه را الگوی مناسب و تمام عیار در مبارزه با تروریسم در منطقه دانست و افزود: با نابودی کامل تروریست ها، این تعامل و هم افزایی می تواند مبنای یک همکاری روز افزون منطقه ای را ایجاد کند.
وی گفت که در دوره شرارت های گروه تروریستی داعش در خاک عراق جوانان ایران اسلامی با غیرت، شور و حرارتی وصف نشدنی داوطلبانه آماده اعزام به عراق برای مبارزه علیه گروه تروریستی داعش بودند.
وی افزود که در این راه مقدس، خون پاک جوانان ما در راه آرمان های والا و مقدس در کنار برادران عراقی بر زمین ریخت تا بالاخره توانستند این شجره خبیثه را شکست دهند. 
وی با بیان این که امنیت منطقه دارای مولفه های پیچیده و پیوسته ای است تاکید کرد: 'مفتخریم که کشورمان با تمام وجود در مبارزه با داعش در کنار ملت و دولت عراق ایستاد و این ایستادگی و حمایت، با کمک ایران تا ریشه کن شدن این گروه جنایتکار ادامه می یابد.
وزیر دفاع ایران گفت: مبارزه با داعش نشان داد که دو ملت بزرگ ایران و عراق از هم جداشدنی نیستند و همواره در تنگناها و دشواری ها یار و یاور همدیگر هستند. 
به گفته وی، همچنان شاهد اقدامات غیر مسوولانه و جنایتکارانه کشورهای غربی و مدعی خقوق بشر در منطقه هستیم و حملات موشکی اخیر سه کشور آمریکا انگلس و فرانسه به سوریه نماینگر ادامه دخالت های بیگانگان در تعیین سرنوشت کشورهای منطقه است. 
امیر حاتمی با استناد به بیان حکیمانه مقام معظم رهبری در رابطه با این اقدام غیر انسانی و غیر اصولی سه کشور غربی علیه سوریه، آن را یک جنایت آشکار و ناقض قواعد و قوانین بین المللی و حقوق بشر دانست.
مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور وزیر دفاع کشورمان در عراق اظهار امیدواری کرد که مذاکرات و گفت وگو های صورت گرفته بستر تعامل و همکاری های فنی، تخصصی و دفاعی هرچه بیشتر بین دو کشور را فراهم کند.
فالح الفیاض گفت: روابط دو کشور دوست و برادر عراق و ایران از استحکام قوی و خاصی برخوردار است و اجازه دخالت به هیچ کشور و قدرتی در جهت خدشه دار کردن این روابط راهبردی نخواهیم داد. 
وی روابط دو کشور را در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی ریشه دار و حائز اهمیت دانست و افزود که این روابط به هیچ وجه تحت تاثیر شیطنت های مداخله جویانه قرار نخواهد گرفت.
الفیاض با اشاره به تجربه های گرانسنگ دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست و اظهار امیدواری کرد که دولت عراق به بهترین شکل از این تجربیات استفاده کند.
الفیاض همچنین با تقدیر از سیاست اصولی و راهبردی ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت از مردم عراق و سوریه گفت: اگر حمایت های ایران از کشورهای عراق و سوریه نبود وضعیت این کشورها امروز بسیار پیچیده و غیر قابل باور بود.
امیر سرتیپ امیر حاتمی صبح دیرروز چهارشنبه در سفری دو روزه، وارد بغداد شده و با تعدادی از مقامات لشکری و کشوری عراق پیرامون همکاری های دو جانبه دفاعی و امنیتی و تحولات منطقه بحث و گفت وگو کرد.
با حضور وزیر دفاع ایران امروز پنجشنبه نشست کمیته چهارجانبه با حضور نمایندگان ایران، عراق، روسیه و سوریه در بغداد بر گزار می شود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار