تعدیل خشکسالی در زمین های کشاورزی ، مدیریت و تقویت منابع آب زیرزمینی در مکان‌های مناسب از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شد.
کد خبر: ۵۹۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴ 21 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد، با اشاره به این‌که مرمت و نگهداري مستمر طرح‌های انجام شده برای افزایش کارایی، ضروری است، گفت: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی راهکار تعدیل در خشکسالی‌هاست .
رضا باقری افزود: تغذیه مصنوعی ، عملیاتی است که در راستای نفوذ آب حاصل از بارندگی به داخل سفره‌های آب زیرزمینی انجام می‌شود .
وی هدف از انجام این فعالیت را مدیریت و تقویت منابع آب زیرزمینی در مکان‌های مناسب و آبخوان‌های دارای آب با کیفیت، عنوان کرد و افزود: برای این گونه اقدامات اصلاح آبخوانداری نیز به کار می برند .
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد، داشتن بارندگی دارای توان تولید رواناب، جریانات سطحی حداقل یک یا 2 بار در سال و تبخیر کم را از جمله شرایط مناطق مستعد برای انجام طرح‌های تغذیه مصنوعی نام برد و افزود: شیب مناسب زمین، وجود سازه‌های با کیفیت زمین شناسی و وجود آبخوان ها با شرایط تخلخل مناسب از دیگر شرایط لازم برای انجام این طرح‌ها است .
وی به طرح‌های سیستم پخش سیلاب، چاه‌های تغذیه، بندهای خاکی و گوراب‌ها اشاره کرد و گفت: موارد نام برده از طرح‌های شاخص در تغذیه مصنوعی است .
باقری، با بیان این‌که در استان یزد در مجموع 170 گوراب، 32 پخش سیلاب و 329 بند خاکی صورت گرفته است، گفت : این طرح‌ با هدف کنترل سیلاب، کاهش خسارت سیل، افزایش زمان تمرکز سیل، کنترل فرسایش، رسوب گیری و تغذیه مصنوعی نیز انجام  می شود .

 
 
//خبرگزاری صداسیما
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار