5 و 6 اردیبهشت
دبیر اجرایی همایش ملی حکیم تهران گفت: همایش ملی «حکیم طهران» در روز نخست در تهران، تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و روز پنجشنبه در قم، تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۹۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 21 April 2018

به گزارش تابناک قم، محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی همایش ملی حکیم طهران در نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام حسین(ع) عنوان کرد: همایش ملی حکیم تهران با هدف نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم مؤسس) به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری 22 مرکز علمی، فرهنگی و اجرایی کشور در 5 و 6 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و قم برگزار می‌شود.

وی افزود: آقاعلی مدرس زنوزی از حکما و اندیشمندان بزرگ ایرانی بود که بعد از ملاصدرا جزء تأثیرگذارترین حکمای ایرانی و شیعی شناخته شده‌اند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: فضای آشنایی به فلسفه تطبیقی از عصر آقاعلی مدرس زنوزی آغاز شده، غربی‌ها شناخت خوبی نسبت به شخصیت آقاعلی مدرس زنوزی داشتند.

خراسانی بیان کرد: آقاعلی مدرس زنوزی در عصر جاقار می‌زیسته و مدرسه سپهسالار قدیم که جنب مدرسه مروی قرار دارد برای وی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه برخی علت ملقب کردنآقاعلی مدرس زنوزی به حکیم مؤسس را نوآوری‌های خاص وی در زمینه حکمت و فلسفه می‌دانند اضافه کرد: برخی دیگر نیز به اوج رسیدن حوزه فلسفی تهران را علت ملقب ساختن آقاعلی مدرس زنوزی به عنوان حکیم مؤسس می‌دانند.

دبیر اجرایی همایش ملی حکیم تهران اذعان کرد: از سال 1392 دبیرخانه همایش «حکیم طهران» را فعال شده است؛ تا کنون 16 پیش‌نشست در شهرهای مختلف ایران در ارتباط با این همایش برگزار شده است که مباحث مطرح شده در این پیش‌نشست‌ها در قالب یک جلد کتاب آماده شده و در روز همایش رونمایی می‌شود.

خراسانی ادامه داد: فراخوان مقاله‌ای پیرامون 5 محور در کمیته علمی همایش ملی حکیم تهران تهیه و به مراکز و شخصیت‌های فرهنگی ابلاغ شد که حدود 50 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید و پس از ارزیابی 37 مقاله منتخب شد؛ مقالات منتخب در این بخش در قالب دو جلد کتاب آماده شده است و در روز همایش رونمایی می‌شود.

وی عنوان کرد: از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای تصحیح آثار به دست آمده برای چاپ استفاده شده است.

دبیر اجرایی همایش ملی حکیم تهران با اشاره به اینکه مرقد آقاعلی مدرس زنوزی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) قرار دارد افزود: همایش در روز نخست در تهران، تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از ساعت 9 الی 17 با سخنرانی شخصیت‌های برجسته علمی به همراه قرائت پیام ویژه آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

خراسانی ادامه داد: آیت‌الله مصطفوی، دکتر مهدی محقق، دکتر دینانی، آیت‌الله رشاد و دکتر لک‌زایی از جمله سخنرانان برنامه افتتاحیه این همایش ملی در تهران هستند.

وی بیان کرد: سردیس آقاعلی مدرس زنوزی نیز توسط شهرداری تهران تهیه شده است و در برنامه تهران رونمایی می‌شود.

دبیر اجرایی همایش ملی حکیم تهران اضافه کرد: همایش ملی حکیم تهران در قم روز پنج‌شنبه از ساعت 8 الی 13 در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در محدوده میدان جهاد برگزار می‌شود؛ آیت‌الله سبحانی سخنران ویژه برنامه اختتامیه است.

خراسانی با بیان اینکه رونمایی از آثار همایش و آثار آقاعلی مدرس زنوزی در قالب 8 جلد و همچنین رونمایی از تمبر یادبود مراسم و آقاعلی مدرس زنوزی از جمله برنامه‌های اختتامیه است افزود: برخی از آثار آقاعلی مدرس زنوزی به خارج از کشور منتقل شده بود مثلا برخی از آثار در موزه فرانسه نگهداری می‌شود که با پیگیری‌های به عمل آمده مستندی از این آثار به نوعی جمع‌آوری شد.

وی عنوان کرد: سوم اردیبهشت ماه سال جاری دست‌اندرکاران برگزاری این همایش با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار