مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر موجب نگرانی بیشتر مردم و مسئولان شده است، گفت: آب آشامیدنی 330روستا از یکهزار و 200 روستای استان با تانکرهای سیار تامین می شود.
کد خبر: ۵۹۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 25 April 2018

اطلاعات مربوط به میزان بارندگی ها در هفت ماهه سال آبی 97- 96 در استانها که از سوی مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور منتشر شد، یزد با 36.2 میلیمتر در جایگاه سوم از لحاظ کاهش بارندگی قرار دارد. 
بر اساس آمارها در این مدت کرمان و سیستان و بلوچستان از لحاظ کاهش بارندگی به ترتیب با 23.2 میلیمتر و 35.8میلیمتر در جایگاه اول و دوم در میان 31 استان قرار دارند. 
آمارها نشان می دهد میزان بارندگی در استان یزد سال گذشته 39.3 میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت (79.7 میلیمتر) ، 50.7 درصد کاهش دارد. 
امسال کاهش بارندگی ادامه دارد و نسبت به سال گذشته بازهم شاهد کاهش 7.8 میلی متری خواهیم بود. 
هادی هادی نسب روز سه شنبه در نشست ستاد بحران شهرستان ابرکوه افزود: با توجه به برنامه‌ ریزی ها مقرر شد ، آب شرب مورد نیاز مردم با استفاده از امکانات بخش دولتی و خصوصی از طریق تانکرهای ثابت و سیار تامین شود.
وی کم آبی را مشکل اساسی استان عنوان کرد و افزود: تأمین آب شرب مردم بویژه روستاییان ، اولویت‌ اصلی مجموعه مدیریت بحران استان در سال 97 است.
هادی نسب ادامه داد: با وجود حوادث غیر مترقبه در استان، اعتبار خوبی از محل ماده 10و 12در نظر گرفته شد ، مسئولان دستگاههای اجرایی نسبت به جذب اعتبار ملی با ارائه طرح های لازم به وزراتخانه ها اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به آب انتقالی به استان تاکید کرد: با توجه به تداوم خشکسالی، فرهنگ مصرف این ماده حیاتی با ارزش بالای اقتصادی باید به جد دنبال شود.
فرماندار ابرکوه هم با بیان مشکلات ناشی از بحران های طبیعی گفت: بحرانی که نزدیک به 2 دهه با آن مواجه هستیم، کم آبی و تداوم خشکسالی است .
محمد کاظمی نسب با بیان اینکه ابرکوه شهر صنعتی نیست، بحران بی آبی و کم آبی در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها آشکارتر است، تصریح کرد: مسئولان استان یزد این شهرستان را بیشتر مورد توجه قرار دهند. 
وی ادامه داد: برای رفع مشکل فرسودگی شبکه های توزیع آب شرب بخش بهمن، تامین اعتبارات لازم در دستور کار مسئولان باشد.
فرماندار ابرکوه با اشاره به اینکه با بحران بی آبی روبرو هستیم، بر برداشت و مصرف درست آب در بخش کشاورزی با روشهای نوین آبیاری تاکید کرد.
کاظمی نسب در ادامه با توجه به شرایط بحرانی و تدوام خشکسالی از مسئولان خواست نسبت به تمدید سر رسید وام های کشاورزان ناشی از حوادث غیر مترقبه اقدام کنند.
همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه بحران کم آبی بخش کشاورزی این شهرستان را تهدید می کند، افزود: این بخش به دلیل تداوم خشکسالی با مشکل کمبود آب روبروست .
مهدی غیب الهی ادامه داد: بر اثر تداوم 2دهه پدیده خشکسالی و بروز حوادث غیر مترقبه نظیر توفان و افزایش دمای هوا به سه هزار هکتار محصول پسته خسارت وارد شد که زیان وارده 900 میلیارد ریال برآورد شده است .
وی یکی از مشکلات شهرستان را افت سطح آبهای زیرزمینی و برداشت بی رویه آب در حوزه شمال استان فارس که حوزه آبریز ابرکوه است، بیان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: در دهه 50 این شهرستان 100 رشته قنات داشت که امروز به 13 رشته کاهش یافت و سه رشته قنات نیز در شرایط بحرانی و خشک شدن قرار دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار