از مدت‌ها پيش از فرارسيدن روزهاي پاياني سال كه ناگهان ٣ استيضاح وزراي كار، راه و كشاورزي اعلام وصول و كمتر از ١٠ روز بعد هم در دستوركار صحن علني مجلس قرار گرفت، زمزمه‌هايي از استيضاح يكي ديگر از وزراي كابينه حسن روحاني به گوش مي‌رسيد؛ عبدالرضا رحماني‌فضلي اعتدالي وزير كشور دولت يازدهم و دوازدهم.
کد خبر: ۵۹۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 26 April 2018
به گزارش تابناک : استيضاحي كه باوجود عطف توجه به برخي مهمات سياسي همچون عدم اجراي صحيح قانون احزاب و انتخابات، برخي انتصابات در سطح استانداران و عدم نظارت بر عملكرد شهرداري‌ها، اما مهم‌ترين محورش به اعتراف طراحان استيضاح، موضوعي اجتماعي-اقتصادي بود و نمايندگان معترض بودند كه چرا وزارت كشور بعد از سپري شدن چندين سال، توجهي به مشكلات سهامگذاران پديده شانديز ندارد.
 
چپ و راست موافق استيضاح رحماني
 
شايد مهم‌ترين ويژگي اين استيضاح آن بود كه طراحان و امضاكنندگان اصلي استيضاح، به‌نحوي معنادار نمايندگان دو سر جناحين سياسي كشور را شامل مي‌شد و در شرايطي كه اصلاح‌طلباني از جمله كواكبيان، خدري، بنيادي و ساري بخشي از بار استيضاح را برعهده گرفتند كه كار رسانه‌اي را برعهده گرفت و اخبار جمع‌آوري امضاها را اعلام مي‌كرد، اصولگرايان نزديك به جبهه پايداري و نمايندگاني از طيف تندروتر اين جريان همچون ابطحي، قاضي‌پور و خادمي بخشي ديگر از بار استيضاح را به دوش داشتند؛ بخشي از كار كه احتمالا قرار بود به اتكاي توانايي اين طيف سياسي در بسيج بي‌سروصداي آراي صحن، پايه‌هاي صندلي وزير را متزلزل سازد. اما زمانه اين‌بار هم وفق مراد رحماني بود و هر دو طيف سياسي به ‌دلايلي نامعلوم بار استيضاح را زمين گذاشته و به تعطيلات نوروز رفتند.
 
مطهري؛ علت و باني استيضاح رحماني
 
رحماني فضلي اما آنچنان كه گفتيم، پيش از اين و بيش از اين، انديشه در استيضاح داشت و اين نوبت، حتي چندان به صرافت رايزني با متقاضيان استيضاح هم نيفتاد. او روزهاي سختي را در ماه‌هاي پاياني مجلس نهم، در ماجراي انتصاب استاندار جديد فارس پشت سرگذاشته بود. زماني كه همه نمايندگان عمدتا اصولگراي آن زمان اين استان در اعتراض به گزينه اصلاح‌طلب دولت كه ازقضا همين محمدعلي افشاني يكي از گزينه‌هاي اصلي تصدي شهرداري تهران در روزهاي آينده است، تهديد به استعفا و متعاقبا استيضاح رحماني كردند اما وزير كشور پا پس نكشيد و افشاني را به‌جاي سيدمحمد احمدي، استاندار قبلي كه درپي فشار سياسي ناشي از حمله به علي مطهري در شيراز كناره‌گيري كرده بود، به عنوان استاندار جديد فارس منصوب كرد. از قضا همين علي مطهري محور يكي ديگر از استيضاح‌هاي رحماني بود؛ وقتي مينو خالقي به‌حكم شوراي نگهبان از ورود به مجلس دهم بازماندو مطهري خواستار استيضاح رحماني به‌دليل عقب‌نشيني وزارت كشور شد و باز هم وقت عمل كه رسيد، استيضاح رحماني به صحن نرسيد. در اين نوبت آخر اما هنوز ماجرا به پايان نرسيد كه كواكبيان و خدري تاكيد كردند، صحبتي از «مختومه شدن» استيضاح نيست؛ اشاره‌اي به اظهارات چندي پيش پروانه سلحشوري كه باوجود حمايت از اين استيضاح، گفته بود اين سومين بار است كه بحث استيضاح رحماني مطرح شده اما به‌دليل پس گرفتن امضاها فعلا نبايد منتظر باشيم.
 
تكذيب خبر كاهش امضاهاي استيضاح رحماني
 
محمدجواد كوليوند، رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور اما اين موضوع را رد كرده و از طي شدن روال قانوني آن در هيات رييسه خبر داده است. اين نماينده اصولگراي كرج در اين رابطه به «اعتماد» گفته است: البته هنوز استيضاح به دست ما نرسيده و به محض آنكه به‌ دست‌مان برسد، اقدام مي‌كنيم. كوليوند در پاسخ به اين پرسش كه آيا تعداد امضاهاي استيضاح كاهش يافته است، مي‌گويد: تعداد امضاها در حد نصاب است و طرح، وصول شده اما هيات‌رييسه براي هر استيضاحي ابتدا، با وزير و استيضاح‌كنندگان جلسه مي‌گذارد و اگر نمايندگان قانع نشوند، به كميسيون ارجاع مي‌شود.
 
هيات رييسه بي‌خبر؛ فراكسيون اميد، مراعا
 
استيضاح وزرا اگرچه در آيين‌نامه بسيار سهل است، در عمل با دشواري‌هاي بسياري روبه‌روست. علاوه بر جلسه‌ مورد اشاره كوليوند و جلسات ديگري از اين دست، مشكلات ديگري نيز پيش‌روي نمايندگان بوده و هست. مصايبي كه شايد نمونه آن را در جريان همان ٣ استيضاح روزهاي پاياني امسال ديديم؛ آنجا كه برخي استيضاح‌كنندگان پيرو تعهد فراكسيوني، از نطق دست كشيدند و حالا فراكسيون اميد از تصويب پروتكلي در ٦ تا ٧ ماده براي حل اين مشكل خبر داده است. در شرايطي كه وكيلي و اميرآبادي ٢ عضو هيات رييسه در پاسخ به پيگيري‌هاي «اعتماد»، از آخرين وضعيت استيضاح رحماني اظهار بي‌اطلاعي كرده و چند نفري از اميدي‌ها نيز درمواجهه با پرسش «اعتماد»، صرفا ٢ نام به زبان آورده و گفتند از «خدري» بپرسيد و «كواكبيان»، خدري دو روز پيش در پاسخ به «اعتماد» به دو كلام اكتفا كرد: «مراعا... مراعا!»
 
استارت استيضاح؛ هفته آينده
 
مصطفي كواكبيان اما يك روز بعدبه «اعتماد» گفت: «فكر مي‌كنم بعد از يك هفته تعطيلات مجلس استارت بزنيم.» او معتقد است: «وزير كشور بسيار فعال است و افراد بسياري دارد و مهم‌ترين هنرش، روابطش با هيات رييسه و شخص رييس محترم است. تا به حال در چندگام اخير، استيضاح رحماني بي‌نتيجه مانده اما اميدوارم بعد از تعطيلات به نتيجه برسيم.» مجلس هفته آينده براي سركشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه تعطيل است و بعد، روز از نو، روزي از نو. يك هفته براي اينكه ببينيم رحماني، استيضاح مي‌شود يا استيضاح، اين‌بار هم با رحماني كنار مي‌آيد، زمان كمي است. رحماني سال‌هاست درآستانه استيضاح است.
 
 
 
منبع : روزنامه اعتماد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار