کد خبر: ۵۹۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 29 April 2018

پس از قلع و قمع درختان کهنسال پارک ملت زابل این بار شهرداری این شهر بدون اجازه و هماهنگی با هیئت امنای قبور شهدای گمنام اقدام به تخریب مقبره شهدا در این پارک کرد که انتقاد شدید فرماندار، فرمانده سپاه این شهرستان و خانواده شهدا را در پی داشت.

یک ماه از انتشار گزارش قلع و قمع درختان کهنسال پارک ملت توسط شهرداری زابل در این خبرگزاری نمی‌گذرد که این شهرداری دوباره در اقدامی تأمل‌برانگیز مقبره شهدای گمنام این پارک را نیز تخریب کرد.

به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل این اقدام بدون هماهنگی با هیئت امنای قبور شهدای گمنام که به ریاست فرماندار است انجام شده و هیئت امنا هیچ‌گونه مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است بنابراین شهردار و شورای شهر زابل باید نسبت به این موضوع توضیحات لازم را ارائه و در اسرع وقت نسبت به ساخت مجدد این مکان مقدس اقدام کنند.

هوشنگ ناظری در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تخریب بخش‌هایی از قبور شهدای گمنام پارک ملت زابل به‌وسیله شهرداری غیرقانونی و خلاف است. چهارشنبه گذشته از تخریب قبور شهدا مطلع شدیم و اکنون موضوع به‌وسیله اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زابل در حال بررسی است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل بابیان اینکه با درخواست اعضای هیئت‌امنا امروز جلسه "فوق‌العاده" برای این موضوع تشکیل می‌شود، تا جزئیات کار روشن شود، افزود: شهرداری نباید بدون اجازه این کار را انجام می‌داد اکنون نیز باید در اسرع وقت این قبور مطهر را بازسازی کند.

وی ادامه داد: دلیل نمی‌شود که چون مقبره شهدا در پارک ملت قرارگرفته شهرداری اجازه دخل و تصرف در آن را داشته باشد.

ناظری با اشاره به موضوع قلع و قمع درختان این پارک گفت: این موضوع نیز به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار خواهد گرفت و بحث نوسازی پارک و برنامه‌های مربوط به آن به شهرداری مربوط می‌شود ولی موضوع قبور شهدای گمنام سازوکار و تصمیم گیران مخصوص به خود را دارد که شهرداری باید با تائید آن‌ها در این رابطه اقدام می‌کرد.

رئیس شورای تأمین شهرستان زابل درباره بخش‌های تخریب شده نیز گفت: به ظاهر شهرداری هم‌راستا با نوسازی و توسعه پارک ملت برای این قبور مطهر نیز برنامه‌هایی داشته که بدون اطلاع هیئت‌امنا و دریافت مجوز بعضی از اجزای این مرقد را کاهش داده و پلکان‌ها و بخش‌هایی از این مکان مقدس را تخریب کرده است.

وی ادامه داد: قصد شهرداری از این کار مرمت و نوسازی بوده ولی نفس کار با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانین موجود خلاف بوده و باید از ابتدا موضوع را در هیئت‌امنا مطرح و پیگیری می‌کرده است.

ناظری تصریح کرد: قبور شهدای گمنام هیئت‌امنایی با اعضای مشخص دارد که هرگونه اقدام درباره قبور این عزیزان به‌وسیله تصمیم این اعضا قابل‌اجرا است. همان‌طور که این هیئت از ابتدای دفن پیکر شهدا تصمیم‌گیری می‌کند .

سرهنگ علی ثمره حسینی و عضو هیئت‌امنای گلزار شهدای گمنام زابل نیز با انتقاد از تخریب قبور شهدای گمنام زابل گفته است: هیچ‌کس بدون حق تعیین تکلیف و حتی بهسازی قبور شهدا را بدون هماهنگی با اعضای هیئت‌امنا ندارد و شهرداری زابل باید پاسخگوی این اقدام باشد.

وی بابیان اینکه تاکنون هیچ جلسه‌ای برای تغییرات و بهسازی مکان مقبره در پارک ملت زابل برگزار نشده است، افزود: هرگونه تغییر در گلزار شهدا منوط به موافقت اعضا هیئت‌امنای قبور شهدای گمنام و دستگاه‌های متولی این بخش است.

براساس اعلام منابع محلی دادستانی زابل نیز گروهی را برای پیگیری موضوع به محل قبور تخریب‌شده شهدای گمنام زابل اعزام کرده و جانشین دادستان در ضرب‌الاجلی به شهرداری زابل 48 ساعت مهلت داده تا نسبت به بازسازی و بهسازی این مکان مقدس اقدام کند.

براساس این گزارش مقررشده تا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع گزارش این اتفاق را برای پیگیری‌های قضایی به دادسرا ارائه کند.

پس از انتقاد فرماندار و فرمانده سپاه شهرستان زابل خانواده شهدای زابل نیز با صدور بیانیه‌ای به تخریب مقبره شهدای گمنام پارک ملت این شهر واکنش نشان دادند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: انجام این‌گونه اعمال غیر کارشناسانه و دور از موازین اسلامى که با اعتقادات مردم سروکار دارد، آن هم در خفا و دور از چشم مردم، رسانه ها و خانواده شهدا نشان مى‌دهد که برخى مسئولان تصور کرده‌اند شاید شهداى گمنام در سیستان غریب و تنها هستند و یاریگرى ندارند در صورتى که این چنین نیست و تک تک این مردم پدر و مادر و خواهر و برادر این شهدا هستند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: اگر چه این شهدا در غربت دفن شده‌اند اما چشم و چراغ و ولی نعمت ما هستند و خیل عظیم ادامه دهندگان راهشان اماده دفاع از حریم شهید و شهادت در سیستان هستند.

سیستان و بلوچستان| تعمیرات پرحاشیه پارک ملت زابل و افزایش انتقادها

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
خدا لعنتتون کنه که نفس شهرو گرفتین، خدا نفستون رو بگیره، ما چی داشتیم تو این شهر خاک گرفته که شما همین چهار تا درختم ازمون گرفتین ، ازتون نمیگذریم خدا از (برخی) مسئولای احمق و دزد نگذره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار