مدیر پایگاه میراث فرهنگی و تاریخی توس گفت: از سال 1310 تا 1345 بنای آرامگاه حکیم فردوسی تغییرات زیادی کرد و در دهه 40 بنای فعلی ایجاد شد.
کد خبر: ۵۹۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 30 April 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ احسان زهره‌وندی، اظهار کرد: ساخت بنای مقبره فردوسی سال 1310 آغاز شد، طرح اولیه به دلیل آن که با فرهنگ و نمادهای ایرانی هماهنگ نبود مورد توافق قرار نگرفت، در ادامه بنای آرامگاه نشست کرد و انجمن آثار ملی ایران بنایی که در حال حاضر وجود دارد را ساخت.

وی بیان کرد: از سال 1310 تا 1345 به طور دائم مقبره حکیم فردوسی تغییر کرد و این تغییرات در سه مرحله انجام شد، اما در سال 1343 تا 1345 انجمن آثار ملی ایران به این تغییرات خاتمه داد و بنای فعلی را ایجاد کرد، همچنین نصب نقش‌برجسته‌های دیوار بنا نیز مربوط به همان سال‌‎هاست.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و تاریخی توس با اشاره به اینکه چندی پیش پیشخوان آرامگاه فردوسی به شهرداری مشهد واگذار شد، افزود: این منطقه تاریخی دارای طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

وی با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری مشهد امضاء شد، بازپیرایی پیشخوان آرامگاه انجام می‌گیرد، ادامه داد: این طرح درحد فاز صفر و طرح اولیه است که هم اکنون در مرحله انتخاب مشاور طرح قرار داریم.

زهره‌وندی تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال انتخاب مشاور درخور شان این آرامگاه هستیم که در این زمینه سابقه و تجربه لازم را دارا باشد و هیچ اختلاف نظری با شهرداری مشهد در این زمینه نداریم.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار