مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد:
مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به اینکه عملیات الی بیت‌المقدس یکی از سرنوشت‌سازترین عملیات ها در دوران دفاع مقدس بود، گفت: استان یزد 134 شهید در این عملیات تقدیم انقلاب کرد.
کد خبر: ۵۹۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ 01 May 2018

محمدمهدی فرهنگ‌دوست با اشاره به نقش عملیات الی بیت المقدی در دوران دفاع مقدس، گفت: نتیجه عملیات الی بیت‌المقدس آزادسازی بیش از پنج هزار و 400 کیلومترمربع از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: آزادسازی شهر مهم و راهبردی خرمشهر در چهار مرحله انجام شد و اولین مرحله آن در تاریخ دهم اردیبهشت 1361 شروع شد و آخرین مرحله آن در تاریخ سوم خرداد 1361 بود که منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد رمز این عملیات را یا علی ابن ابیطالب و رمز مرحله آزادسازی خرمشهر را یا رسول‌الله دانست و تصریح کرد: این عملیات در محورهای مختلفی ازجمله در محورهای غرب کارون، رودخانه کرخه نور و جاده اهواز خرمشهر انجام شد.

فرهنگ‌دوست بابیان اینکه در این عملیات قرارگاه اصلی، قرارگاه کربلا بود، اظهار داشت: فرماندهی قرارگاه کربلا به عهده شهید علی صیاد شیرازی و سرلشکر پاسدار محسن رضایی، قرارگاه قدس به فرماندهی برادر احمد غلام پور در منطقه شمالی، قرارگاه فتح در جبهه میانی به فرماندهی برادر رشید، قرارگاه نصر به فرماندهی شهید حسن باقری در جبهه جنوبی و قرارگاه فجر که تک پشتیبانی بود به فرماندهی شهید مجید بقایی که در منطقه عملیاتی فتح المبین بود، انجام شد.

این مقام مسئول اهداف این عملیات را آزادسازی مناطقِ در اختیار دشمن، شهر هویزه، پادگان حمید، شهر خرمشهر، پاسگاه‌های جُفیر و شهابی برشمرد و عنوان کرد: الحمدالله در این عملیات به همه اهدافی که در نظر گرفته‌شده بود رسیدیم و در این عملیات مجموعاً 95 گردان از سپاه و 39 گردان از ارتش بودند که بیشتر منطقه به‌صورت ادغامی بودند.

وی اذعان داشت: فرمانده کل عملیات قرارگاه مشترک سپاه و ارتش به عهده شهید علی صیاد شیرازی و برادر محسن رضایی بود و با توجه به اینکه هنوز تیپ مستقل 18 الغدیر تشکیل نشده بود یک گردان بنام گردان امام علی (ع) بود که فرماندهی آن به عهده شهید ذبیح‌الله عاصی زاده بود.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد بیان کرد: یک گردان در تیپ کربلا به فرماندهی شهید اصغر انتظاری و یک گردان در تیپ 17 قم به فرماندهی شهید دلاک نیز داشتیم.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به اینکه در این عملیات نیروهای ایرانی صد در صد به اهداف خود دست پیداکردند، ابراز داشت: در این عملیات مجموعاً استان یزد 134 شهید تقدیم انقلاب کرد که 77 شهید از یزد، هشت شهید از شهرستان ابرکوه، 14 شهید از شهرستان اردکان، پنج شهید از شهرستان اشکذر، شهرستان‌های بافق و بهاباد هفت شهید، شهرستان تفت هفت شهید، شهرستان مهریز هشت شهید و هشت شهید هم از شهرستان میبد بوده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه 150 تا 200 نفر از استان یزد در این عملیات مجروح شدند، خاطرنشان کرد: در این عملیات 19 هزار نفر از عراقی‌ها اسیر و بیش از 15 هزار نفر کشته و زخمی شدند.

وی عملیات الی بیت‌المقدس را یکی از سرنوشت‌سازترین عملیات های دفاع مقدس دانست و گفت: در این عملیات بود که دشمنان ما پی بردند که کشور جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کشور، نظام و اهداف خودش ایستاده و بسیار محکم با تبعیت از ولایت مطلقه فقیه در مقابل دشمنان خود می‌ایستد.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد تصریح کرد: قبل از عملیات بیت‌المقدس چندین برابر به عراق کمک کرده بودند تا نگذارند جمهوری اسلامی ایران به پیروزی برسد؛ اما درنهایت ما توانستیم دشمن را به‌زانو درآوریم.

فرهنگ دوست بابیان اینکه بنده در این عملیات به‌عنوان بسیجی و فرمانده تانک حضور داشتم، اظهار داشت: ما جزء سومین گروه و اولین گروه از بسیجیان استان یزد بودیم که آموزش زرهی می‌دیدیم که دو دوره قبل پاسداران آموزش‌دیده بودند و دوره سوم بسیجیان بودند که آموزش می‌دیدند و کسانی که آموزش می‌دادند دو عراقی شیعه بودند که به کشور ما پناهنده شده بودند و با توجه به اینکه این آموزش‌ها شش ماه به طول می‌انجامید ولی این دو نفر یک ماهه همه را آموزش دادند و ما هم توانستیم به نحو احسن این آموزش‌ها را کاربردی کنیم و در عملیات استفاده کنیم.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ایثارگران باید این روحیات و معنویتی که در دوران دفاع مقدس کسب کردند را در خود حفظ کنند و آن را نشر دهند و وظیفه مردم این است که آن روحیات ایثارگران را کسب کنند و آن را در زندگی خود جاری کنند و اصل آن توکل بر خدا، توسل به اهل‌بیت (ع) و تبعیت پذیری از ولایت مطلقه فقیه بود که باید در جامعه ما جاری شود و در این صورت مملکت ما بیمه خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار