آتش نشانی های خراسان شمالی در حالی از منع قانونی برای امدادرسانی به خارج از حریم شهر نگران هستند که هنوز وظیفه اطفای حریق خودروهای دچار آتش سوزی در جاده های استان به خوبی مشخص و روشن نیست.
کد خبر: ۶۰۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 03 May 2018

جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی اعلام کرده که اطفای حریق در جاده ها از وظایف این جمعیت نیست و البته تجهیزاتی نیز برای امداد رسانی در آتش سوزی های احتمالی ندارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در تازه ترین نشست خبری خود با بیان اینکه تکلیف این جمعیت، اموری همچون رهاسازی خودروها است گفت: این جمعیت وظیفه و تکلیفی برای اطفای حریق ندارد.
محسن نجات اظهار کرد: این جمعیت تجهیزات لازم بری اطفای حریق خودروها و امداد رسانی در حادثه های آتش سوزی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه ها و نهادهای مختلف همچون هلال احمر و راهداری، مکلف هستند خودروهای خود را به کپسول اطفای حریق مجهز کنند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزی خودروها، اقدام کنند و توانایی ما در امداد رسانی به حادثه های مزبور در حد داشتن کپسول اطفای حریق است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: این جمعیت تکلیف و وظیفه ای بیش از این برای خدمات رسانی به آتش سوزی در جاده ها ندارد.

*نگرانی از منع قانونی برای امدادرسانی به خارج حریم شهر
مدیرعامل آتش نشانی بجنورد نیز گفت: بر اساس قانون، آتش نشانی مجاز نیست در خارج از حریم شهر، خدمات رسانی داشته باشد و این امر دست ما را برای امدادرسانی در جاده ها بسته است.
مجید گریوانی اظهار کرد: با وجود منع قانونی برای امداد رسانی به خارج از حریم شهر، بعضا آتش نشانی، ناوگان خود را تا شعاع بیش از 30 و حتی 50 کیلومتر اعزام کرده است و در جاده ها خدمات رسانی داشته است.
وی افزود: در آستانه سال نو، از معاونت عمرانی استاندار درخواست کردیم تا تکلیف ما را برای خدمات رسانی به حادثه های احتمالی در جاده ها روشن کند و در پاسخ، اعلام شد که باید به قانون استناد کنیم.
مدیرعامل آتش نشانی بجنورد گفت: بر این اساس برای اعزام ماموریت های خارج از حریم شهر باید از فرمانداری استعلام بگیریم و در صورت موافقت فرمانداری، مجاز به خدمات رسانی به خارج از شهر هستیم.

*اطفای حریق در جاده ها تکلیف هلال احمر است
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی نیز گفت: وظیفه خدمات رسانی به خودروهای دچار آتش سوزی در حریم شهر بر عهده آتش نشانی و در جاده ها بر عهده جمعیت هلال احمر است.
علی اصغر شاکری مطلق اظهار کرد: تکلیف جمعیت هلال احمر در زمینه اطفای حریق خودروها در جاده ها به صراحت در آیین نامه ای که ابلاغ شده، مشخص است.
وی گفت: در حریم شهرها، امدادرسانی در حادثه های آتش سوزی بر عهده آتش نشانی ها است اما در خارج از حریم شهر، جمعیت هلال احمر باید امداد رسانی داشته باشد البته این جمعیت با مشکل کمبود تجهیزات و امکانات روبه رو است.
شاکری مطلق تصریح کرد: براساس مفاد قانون شهرداری، مسئولیت شهرداری ها برای اطفای آتش سوزی، تنها در محدوده و حریم شهرها است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بند سه ماده 16 آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی وظیفه جست وجو و نجات شامل اطفای آتش سوزی، امداد و نجات و رهاسازی در شهرها و حریم آن به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری محول شده و ارائه همین خدمات در محل های برون شهری طبق بند چهار ماده مذکور جزو وظایف سازمان امداد و نجات هلال احمر است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرداران استان در 22 شهر بر اساس قانون مکلف هستند برای خدمات رسانی به خارج از حریم شهر از فرمانداران مجوز دریافت کنند و در صورت موافقت فرمانداران مجاز به اعزام ماموریت ها هستند.
طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و 343 کیلومتر است که 1,54 درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده و از این لحاظ در رتبه 25 کشور قرار دارد.
اکنون 166 کیلومتر بزرگراه، 432 کیلومتر راه اصلی و 745 کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راه های روستایی استان هم 4 هزار و 654 کیلومتر است که 3,6 درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه 13 قرار دارد.
طول راه های شریانی استان 637 کیلومتر است که 1,8 از راه های شریانی کشور را دارد و در رتبه 23 قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار