مطابق آمار پزشکی قانونی در 16 سال گذشته تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده های خراسان رضوی به طور میانگین سالانه سه درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۰۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 03 May 2018

به گزارش تابناک : خراسان رضوی با 20 هزار و 574 کیلومتر راه برون شهری بعد از استان فارس رتبه دوم کشور را در این بخش دارد. این استان همچنین سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی است که 90 درصد آنها زمینی به این خطه سفر می کنند و از سویی حجم تردد در جاده های بین شهری، روستایی و فرعی استان به طور میانگین ماهانه حدود 10 میلیون فقره است. 
رتبه خراسان رضوی در کشور از نظر زیرساختهای حوزه راه قابل ملاحظه نیست به طوری که با 110 کیلومتر آزادراه رتبه نهم، با هزار و 72 کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، با هزار و 289 کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و با سه هزار و 950 کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم کشور را دارا است.

* نقش غیرقابل انکار آموزش در کاهش تلفات جاده ای 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به کاهش متوسط سه درصد تلفات جاده ای استان گفت: این کاهش از آن جهت دارای اهمیت است که میزان تردد و سفرهای جاده ای استان سالانه حدود 10 درصد رشد دارد و رسیدن به این آمار در سایه نظارت و آموزش اتفاق افتاده است.
ابراهیم نصری افزود: بر اساس آمار، تلفات جاده ای استان از سال 81 تا 96، کاهش داشته و خراسان رضوی در 16 سال اخیر، در سال 82 با هزار و 752 نفر و سال 95 با 731 نفر بیشترین و کمترین شمار قربانیان حوادث جاده ای را داشته است.
وی گفت: مهمترین اقدام برای کاهش این آمار استقرار دوربین های نظارت تصویری و کنترل سرعت در جاده های استان است که امکان رصد شبانه روزی جاده ها را ممکن ساخته است .
رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: 139سامانه ثبت تخلف سرعت در استان نصب شده که هم اکنون 103 سامانه آن در حال بهره برداری است.
ابوالفضل حسینی عشرت آباد افزود: آغاز نصب این سامانه ها در خراسان رضوی از سال 92 آغاز شد و تا سال گذشته 88 سامانه در استان مورد استفاده قرار گرفت.
وی گفت: هم اکنون 36 دوربین نظارت تصویری در سطح جاده های استان فعال است که این تعداد به 42 دستگاه افزایش خواهد یافت. خراسان رضوی در سال 90 اولین استان در کشور بود که دوربین های نظارتی در آن نصب شد. 
وی همچنین به بهره برداری از سامانه های ترددشمار القایی از سال 90 تا 96 در محورهای استان اشاره و بیان کرد: تعداد این سامانه ها در سال 97 به 118 مورد رسیده است.البته طرح آزمایشی نصب سامانه ترددشمار تصویری که قابلیت خواندن پلاک را نیز دارد در استان به اجرا در آمده و تا پایان امسال این سامانه با فناوری مذکور در سراسر آزادراه مشهد- باغچه نصب می شود. 
حسینی اظهار داشت: پیش از این یک باسکول توزین در حال حرکت خودروهای سنگین در راههای استان نصب شده که طی هفته های آینده جمع دستگاههای نصب شده در استان به سه مورد خواهد رسید.
وی قیمت این سامانه ها را 10 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این سامانه در کنار توزین حین حرکت تریلی ها و محاسبه اضافه بار آنها قابلیت ثبت سرعت و اتصال به سامانهای باربری را نیز دارد.

* آشکارسازی 67 نقطه خطرخیز جاده ای استان 
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در تشریح ایمن سازی راههای استان گفت: از 147 نقطه پرتصادف ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در راههای استان 87 نقطه دارای تصادف و 60 نقطه به عنوان پرتصادف شناسایی شده است که 67 محل پارسال با نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، آشکارسازی و آرام سازی شده است.
علیرضا خجسته افزود: از مجموع 167 محل، 9 مکان شامل رباط سفید، تونل رباط سفید، محدوده ویلاها، تپه های قره باغ، سه راهی ابویسان، تقاطع افچنگ، پیچ بفره، دوربرگردان توس و ویرانی با نصب نیوجرسی، گاردریل، نصب روشنایی و شیارهای لرزاننده طولی و عرضی ایمن سازی شده است. 
وی گفت: نقاطی مانند دوربرگردان حکیم آباد، دوربرگردان اخلمد، محدوده کارخانه گچ مشهد و سه راهی مهنه نیز از فهرست نقاط پرتصادف و دارای تصادف راههای استان حذف شده است .
معاون راهداری خراسان رضوی نیاز استان برای حذف و یا اصلاح 60 نقطه حادثه خیز جاده ای را 450 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: طرح هایی که نیازمند ساخت پل، تقاطع غیرهمسطح، جاده و مسیرهای جدید است توسط شرکت توسعه زیرساختهای وزارت راه و اصلاح مسیرها، نصب علائم و رفع حادثه خیزی نقاط نیز توسط اداره کل راهداری انجام می شود.

* ایمن سازی منازل و مدارس حاشیه جاده ها
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: اقدامات این اداره برای ارتقای ایمنی ساکنان و بویژه دانش آموزان ساکن حاشیه جاده در 2 بخش فرهنگی و فیزیکی انجام می شود که اقدامات اطلاع رسانی در مدارس و اجرای طرح های پیشگیری از تصادفات از جمله اقدامات فرهنگی است.
جواد وحدتی فرد، به فعالیت های فیزیکی این اداره اشاره و بیان کرد: پارسال محوطه مقابل 96 مدرسه حاشیه راههای استان ایمن سازی شده که این عملیات شامل خط کشی و نصب علائم و تجهیزات آشکارسازی، نصب شیارهای لرزاننده و سرعتکاه آسفالتی بوده است.
وی همچنین گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان و مسئولان فنی و مدیران شرکتهای حمل و نقل از دیگر اقداماتی است که به کاهش سوانح و تلفات رانندگی در استان منجر شده است به شکلی که در برخی موارد لازمه تمدید فعالیت رانندگان و شرکتهای حمل و نقل مشارکت فعال در این کلاسها است.

* وضعیت راههای روستایی همچنان نگران کننده
با وجود کاهش تلفات رانندگی در جاده های بین شهری خراسان رضوی، آنچه در سالهای اخیر همچنان نگران کننده است تلفات رو به رشد سوانح رانندگی در جاده های روستایی استان است.
جانشین فرمانده پلیس راه خراسان رضوی سهم تصادفات راههای روستایی استان از کل حوادث جاده ای این خطه را 43 درصد عنوان کرد و علت این سهم بالا از تصادفات را توسعه ناایمن راههای روستایی برشمرد.
سرهنگ محمدعلی احسان بخش اظهار کرد: این مساله چند سالی است به مشکل عمده و دغدغه پلیس راه استان تبدیل شده و در حال حاضر توان پلیس در خصوص حضور و ارائه خدمت در این محورها بیش از مقدار موجود نیست. 
وی افزود: حتی راهداری نیز در ارائه خدمات راهداری در مسیرهای روستایی با مشکل مواجه است و توان نگهداری از این محورها از عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز خارج است. 
وی در تشریح راههای ناایمن روستایی افزود: پس از سفارش مقامات مختلف مبنی بر ساخت یک راه روستایی، پیمانکار جاده نیمه تمام و ناایمن را به دلایل مختلف رها کرده و این محور ناخواسته زیر بار ترافیک می رود که حادثه ساز می شود. 
وی تاکید کرد: بهتر آن است که اگر نمی توانیم یک راه روستایی را به هر دلیلی بطور کامل و ایمن تحویل دهیم حداقل بخشی از آن را تحویل داده و بقیه را به شکل خاکی رها کنیم، چرا که سرعت در محور خاکی پایین است و تصادفات کمتری در آن اتفاق می افتد. 
خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است. 43 درصد تصادفات خراسان رضوی مربوط به راه های روستایی است و از این حیث این استان رتبه نخست را در کشور دارد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار