رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی اعلام کرد: در حال حاضر روز شیراز روزی نیست که بعد زیادی داشته باشد در حالی که باید برای بین المللی کردن آن تلاش کرد چون ظرفیت بین المللی شدن آن حداقل در گستره جهان اسلام وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 05 May 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:چنارهای سر به فلک کشیده خیابان قصردشت، یاس های آویزان از در و دیوار باغ ها و خانه های این محدوده، عطر بهار نارنج و هوای پاک در کنار جلوه های بیشمار طبیعی دیگر این شهر که شعرای زیادی را ازجمله حافظ به اوج شعر رسانده تا عاشقانه های بی بدیلی را بسرایند ،همه و همه اردیبهشت این شهر را دلفریب کرده است.
نیمه اردیبهشت که از حدود یک دهه پیش به نام روز و هفته شیراز نام گذاری شده فرصت بسیار مناسبی بوده و هست تا در این قالب علاوه بر فرآهم آوردن این روز بتواند جایگاه اقتصادی مناسب و ایجاد درآمد برای این شهر ،موقعیت ها و توانمندی های موجود در این دیار به عنوان کانون تمدن ایران زمین و قطب فرهنگی کشور بیش از پیش معرفی کند.
روزو هفته شیراز می تواند اقتصاد این خطه را که زخم خورده از خشکسالی و نبود کارخانه های صنعتی بزرگ است با رونق بیشتر گردشگری، جانی تازه دهد.
شیراز به واسطه فرهنگ دیرپا و پیشینه تاریخی غنی می تواند هر ساله با برپایی برنامه ریزی شده هفته شیراز و تداوم این مسیر از شهرهای فرهنگی منطقه و حتی جهان پیشی گیرد و با تکیه بر فرهنگ کهن ساکنان این خطه به مقصد اصلی گردشگران تبدیل شود.
اما در سالهای گذشته به گفته برخی افراد و مشاهدات،برنامه هایی که برای هفته شیراز در نظر گرفته شده تکراری و بدون دستاورد عمده و تهی از برنامه ای شاخص و همچنین فاقد برندسازی خاص و اغلب محدود بوده که از جمله این برنامه ها می توان به رایگان شدن بلیت اتوبوس ها و اماکن درون شهری، همایش بادبادک ها و پیاده روی خانوادگی اشاره کرد که هیچ کدام تاثیری زیادی در جذب گردشگر به شیراز نداشته و به معرفی این شهر در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی کمکی نکرده است.
البته شمار سخنرانی ها و شعرها و سخن سرایی در باره شیراز هم از برنامه های همیشگی این روز و هفته است.

**ظرفیت بین المللی شدن روز شیراز
رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیرازاعلام کرد: در حال حاضر روز شیراز روزی نیست که بعد زیادی داشته باشد در حالی که باید برای بین المللی کردن آن تلاش کرد چون ظرفیت بین المللی شدن آن حداقل در گستره جهان اسلام وجود دارد.
احمد تنوری با اشاره به اینکه شیراز یک شهر جهانی است و جهانیان ایران را با اقلیم پارس می‌شناسند،اظهار کرد: روز شیراز می تواند فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های این شهر به گردشگران و سرمایه گذاران باشد.
نماینده و ناظر شورا شهر در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز افزود: هفته شیراز می تواند فرصت مناسبی باشد تا ظرفیت‌ها و فرصت‌های این شهر را به نسل جوان کشور منتقل کرد.
تنوری گفت: برای برگزاری برنامه های روز شیراز متاسفانه با بنده به عنوان عضو ناظر شورا در سازمان فرهنگی شهرداری مشورت نشد و حتی جزئیات برنامه ها را نیز از طریق رسانه ها دریافتم که اگر طرف مشورت قرار می گرفتم قطعا پیشنهاد می کردم هزینه های روز شیراز بیشتر در سایر شهرهای ایران صرف شود.
عضو شورای شهر شیرازاظهار کرد:این مساله با اهمیتی است که اهالی شهرهایی که بیشتر برای سکونت دائم به شیراز مهاجرت می کنند بخصوص قومیت ها با فرهنگ شهری شیراز انس و الفت بیشتری پیدا کنند و بیش از گذشته خود را شیرازی بدانند.
تنوری بر اینکه روز شیراز باید در خارج از کشور با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شد تاکید کرد و گفت: برگزاری روز شیراز بخصوص در شهرهای با گستره زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بسیار ضروری است.
وی با بیان این که تاکنون هیچ گزارشی در زمینه تعامل با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوی شهرداری این شهر در مورد روز شیراز ارائه نشده اضافه کرد: اگر شهرداری شیراز مکاتبه ای در این زمینه انجام نداده باشد باید بگوید که چرا از این فرصت استفاده نکرده است. هنوز نمی دانم افراد بکار گرفته شده در شهرداری شیراز این ظرفیت ها را می شناسند و اقدام نمی کنند یا اساسا با این موضوع آشنا نیستند؟

** روز شیراز و فرصت ها
شهردار شیراز نیز معتقد است که روز شیراز باید با برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی به فرصتی برای معرفی شهر شیراز و ارتقای جایگاه آن تبدیل شود.
حیدر اسکندرپور پیشتر در صحن علنی شورای شهر شیراز گفته بود: آنچه می تواند روز شیراز را به فرصتی برای این شهر تبدیل کند برگزاری رویداد های متعدد است.
وی اظهار داشت: متأسفانه رویداد محوری در برگزاری برنامه های مختلف تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است که از سال آینده برنامه ریزی های برگزاری مراسم روز شیراز بر اساس رویداد محوری تدوین خواهد شد.
با نگاهی به برنامه های شهرداری به مناسبت روز شیراز سال 97 تفاوت چندانی با سالهای گذشته به چشم نمی خورد هرچند که باید توجه داشت معاونت فرهنگی شهرداری این شهر که مسئولیت برگزاری برنامه های این مناسبت را بر عهده دارد کمتر از دو ماه به این صندلی تکیه زده و شاید فرصت چندانی برای برنامه ریزی در این زمینه نداشته ولی با توجه به اینکه انسان محوری و توجه به ظرفیت های گردشگری شیراز از شعارهای شورای پنجم و شهردار این شهر بوده توقعی بیش از اقدامات انجام شده از آنها می رفت.

**28 برنامه برای روز و هفته شیراز
معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه به مناسبت هفته شیراز امسال، تاکنون تعدادی برنامه را اجرا کرده و یا در حال اجرا هستیم، گفت: ویژه برنامه شب های فیروزه ای با همکاری صداوسیما از شبکه پنج سراسری و جام جم نیز به مدت هشت شب اجرا می شود که از شنبه گذشته هشتم ازدییهشت به مناسبت هفته شیراز و با هدف معرفی ظرفیت های این شهر آغاز شده است.
ابراهیم گرشاسبی راد افزود:یکشنبه گذشته نهم اردیبهشت نیز گلباران حرم مطهر شاهچراغ (ع) و حرم میر محمد موسی الکاظم و شهید آیت الله دستغیب انجام شده است.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته مراسم هایی در باغ هنر اجرا و همچنین غرفه هایی که به منظور معرفی ارکان مختلف شهرداری دایر شده،اظهار کرد:از چهارشنبه گذشته نیز خیابان انوری برای تشویق شهروندان به ورزش و زندگی پیاده در شهر به پیاده راه تبدیل شده است.
گرشاسبی راد ادامه داد: تلاش خواهد شد که هفته شیراز در آینده رویداد محور باشد و لازمه این کار نیز برنامه ریزی حداقل یکساله است که با توجه به آغاز دوران فعالیت تیم جدید شهرداری در حوزه فرهنگی از کمتر از دو ماه گذشته، تحقق این هدف در سال جاری مقدور نبود اما برنامه ریزی ها برای سال 98 انجام شده که بصورت جشنواره ای و رویداد محور هفته شیراز برگزار شود.
وی اضافه کرد: 28 برنامه در هفته شیراز امسال در قالب مراسم فرهنگی، ورزشی ، ادبی،هنری،شب شعر،معماری،نقد و اکران فیلم،افتتاح سرای محله،برگزاری نمایشگاه و جشن محلات، تورهای شیراز گردی،رونمایی از کتاب،برگزاری برنامه هفته شیراز در جزیره قشم،جشنواره های مختلف و .... در این شهر اجرا می شود.
وی جشنواره بهار نمایش شیراز را یکی از برنامه های رویداد محور دانست که در سال آینده برگزار می شود و امسال نیز پوستر این جشنواره رونمایی خواهد شد.

**روز شیراز سال 98 در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود
معاون فرهنگی شهرداری شیراز در ادامه گفت: برگزاری جشنواره آواها و نواها در سطح ملی ، جشنواره ادبی در سطح بین المللی و بهار نمایش در سطح استانی از برنامه های پیش بینی شده برای هفته شیراز سال آینده است.
وی بیان کرد: برگزاری برنامه های هفته شیراز امسال تقریبا مثل سالهای گذشته است با این تفاوت که جشن ها و برنامه ها غیرمتمرکز تر از سالهای قبل برگزار خواهد شد .
گشتاسبی راد گفت: برنامه ای به نام «برگ ها بسیاراند، ریشه یکی» امسال در محلات به خصوص حاشیه ای شهر شیراز برگزار می شود که برنامه ای جشن محور است که اخلاق شهروندی و آشنایی مردم با این شهر در قالب مسابقه و نمایش به شهروندان محلات حاشیه ای آموزش داده می شود که تاکنون مردم از این برنامه نیز استقبال خوبی داشته اند.
وی بیان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب بتوان از هفته شیراز سال آینده بهره برداری بیشتری کنیم بگونه ای که بعضی جشنواره ها در سالهای آینده به طور مرتب در شیراز به این مناسبت برگزار و نام این شهر در سطح ملی و بین المللی بلند آوازه تر از گذشته شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار