رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) :
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: هماش ملی آمایش علم و فناوری 19 اردیبهشت ماه جاری به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.
کد خبر: ۶۰۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 05 May 2018

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،سیدابوالحسن نائینی روز شنبه در نشست خبری این همایش، افزود: اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران در این همایش با ارائه نظرات تخصصی خود در باره آمایش علم و فناوری، ابعاد، زمینه ها، آثار و پیامدهای آن می پردازند.


وی برگزاری این همایش را با توجه به نیاز قزوین و سایر استان های کشور به آمایش سرزمینی ضروری دانست و ادامه داد: آمایش علم فناوری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین برگزار و اجرای آن یکی از مسئولیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها است تا براساس برنامه های دانش محوری چنین همایش هایی را برگزار کنند.


نائینی اضافه کرد: تغییرات سریع و گسترده محیطی، نظام های سنتی برنامه ریزی و مدیریت را با چالش های فراوانی مواجه کرده و برنامه ریزی مبتنی بر آمایش به عنوان راهی برای غلبه بر این چالش ها و بیرون کشیدن فرصت ها از دل تهدیدها شناخته می شود.


وی با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی به دلیل انعطاف پذیری با استقبال روز افزونی از سوی دولت ها و سازمان ها رو به رو شده، گفت: امروزه یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرایی هر کشور با مبانی و مطالعات آمایشی است.


نائینی، آمایش را نوعی برنامه ریزی بلند مدت با هدف سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی دانست که زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت و ارائه چیدمان منطقی و مناسب فعالیت ها در عرصه سرزمین را فراهم می کند.


وی بیان کرد: آمایش علم و فناوری دارای ماهیت میان رشته ای بوده و در آن از مفاهیم رشته های مختلف از جمله آمایش سرزمین، مدیریت راهبردی، آینده پژوهی، برنامه ریزی آموزش عالی، سیاستگذاری علم و فناوری، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت پژوهشی استفاده می شود.


به گفته وی، برای توسعه علم و فناوری هرگونه برنامه ریزی باید در چارچوب سند آمایش علم و فناوری و براساس نیاز و توانایی های منطقه ای انجام شود.


رئیس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه و دبیر این همایش در این نشست گفت: با فراخوان همایش آمایش علم و فناوری 75 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که با داوری های صورت گرفته در نهایت 61 مقاله پذیرفته شد.
حاکم قاسمی افزود: 20 مقاله این همایش به صورت شفاهی در پنل های تخصصی ارائه و 14مقاله نیز به شکل پوستر ارائه می شود.


وی بخشی از این همایش را علمی و بخش دیگر را اجرایی دانست و اضافه کرد: این همایش همچنین برای کمک به تبیین و اجرایی شدن اسناد بالادستی است.


این مسئول، ادامه داد: در این راستا قزوین سند آمایش علم و فناوری را تدوین کرده اما در چارچوب نقشی که به دانشگاه ها داده شده باید از توانمندی های علمی کل کشور استفاده شود تا به راهکارهای الگویی و چارچوب های سند برای توسعه استان ها برسیم.


وی ادامه داد: علم و فناوری در سرنوشت کشور بسیار تاثیرگذار بوده و برگزاری این همایش که با مشارکت شخصیت های علمی و دانشگاهی برگزار می شود رویداد مهمی است که نتایج آن مسیر درستی را برای آینده علمی استان در زمینه علم و فناوری ترسیم خواهد کرد.


قاسمی بیان کرد: برپایی همایش ملی آمایش علم و فناوری در قزوین می تواند به یک الگوی کشوری تبدیل شود و نتایج ارزشمندی را نیز برای بخش های مختلف استان به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار