نشست خبری رئیس جمهور در مشهد:
دکتر حسن روحانی در نشست خبری و دیدار با خبرنگاران خراسان رضوی گفت: کمک به شهرداری مشهد را ادامه می دهیم و حاشیه مشهد و بافت فرسوده پیرامون حرم از دغدغه های ماست.
کد خبر: ۶۰۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶ 07 May 2018

به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست خبری پایانی سفر به استان خراسان‌رضوی حضور یافت و به ایراد سخنرانی و پاسخ به سئوالات اصحاب رسانه پرداخت. 

وی در این نشست اظهار داشت:‌ ایران امروز بعد از نفت و گاز و پتروشیمی، یکی از هنرمندی‌هاش در زمینه صنایع معدنی و مخصوصا فولاد است. ظرفیت همه زنجیره فولاد را حساب کنیم، یک ظرفیت بسیار بالایی است که ایجاد شده و حدود 200 میلیون تن در ایران به وجود آمده است. خراسان نیز یک نقش بسیار مهمی در این زنجیره دارد. اینجا همه زنجیره‌اش موجود است از معدن بزرگ سنگ آهن در سنگان گرفته تا بقیه زنجیره فولاد.
وی با بیان اینکه مشکل آب مشکل بزرگی برای کل کشور و از جمله خراسان‌رضوی است، افزود: یکی از خواسته‌های من نسبت به همه مسئولان تلاش بیشتر برای تامین آب و مقابله با کم آبی است. اولین قدم در تامین آب استفاده بهینه از آب، صرفه‌جویی و بهره‌وری صحیح است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در سامانه نوین آبیاری قدم‌های خوبی برداشته شده است. امروز از سوی وزیر کشاورزی اعلام شد که طراحی ما 28 هزار هکتار دیگر در زمینه سامانه نوین آبیاری است. بازچرخانی آب، در مسئله تصفیه فاضلاب دیگر قدمی است که باید در زمینه مشکل آب برداشته شود. اینکه از دریا آب را شیرین کنیم، جاهایی که مسیر راه طولانی است باید از لحاظ اقتصادی درست محاسبه شود. یکی از طرح‌های مهم برای استان خراسان‌رضوی در دولت دوازدهم مسئله آب و تامین آب و ادامه فعالیت صنعتی و بخش گردشگری که بسیار اهمیت دارد.
روحانی تصریح کرد: نکته‌ای که در سفرهای قبلی مطرح شد بافت فرسوده است در این استان که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد. امیدواریم با تلاش استاندار خراسان‌رضوی، فرمانداران،‌شهرداران همه شهرها به ویژه مشهد تلاش کنیم در بافت فرسوده تحولی ایجاد کنیم. اولا به همه شهرداری ها و استانداری ها اعلام کردیم که زمین مناسبی مربوط به دولت است در شهرها دولت آن را در اختیار خواهد گذاشت برای نوآفرینی و بازآفرینی در شهرها و بافت فرسوده. خوشحالم که در این سفر شاهد 4 هزار میلیاردتومان طرح و پروژه‌ای بودیم که افتتاح شده و میلیاردها تومان پروژه‌ای که اغاز شده و انشاالله طرح‌هایی که در این سفر مدنظر قرار دادیم در سال‌های آینده بتوانیم در دولت دوازدهم اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در استان خراسان‌رضوی که هم مرز با آسیای میانه و افغانستان هم مرز است و یکی از مسیرهای صادراتی نه تنها خراسان‌رضوی بلکه استان‌های همجوار است، روابط ما با کشورهای آسیای میانه روابط خوبی است. در سفر اخیر در عشق‌آباد توافقات بسیاری خوبی انجام دادیم. در مسئله ترانزیت برق و روابط تجاری و تسهیلاتی که باید انجام می‌گرفت و امروز هم یکی از افتتاح‌ها مربوط به پل سرخس بود. همچنین راه‌آهن ما به هرات وصل می‌شود که قدم مهمی در صادرات به افغانستان است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از خواسته‌های استاندار و نمایندگان این است که منطقه آزادی در سرخس به وجود آید که الان منطقه ویژه است که اگر آزاد شود تحول بهتری در زمینه صادارات به وجود می‌آورد. البته قبلا لایحه‌ای به مجلس دادیم که هنوز باقی مانده و دولت آماده است همه تلاش‌های لازم را انجام دهد برای ارتباط بیشتر خراسان بزرگ با کشورهای همجوار. سیاست ما تعامل نزدیک‌تر با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است. اخیرا دنبال طرح تجارت آزاد با اوراسیا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند.
روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خراسان پیرامون موضوع حاشیه‌شهر مشهد اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از مشکلاتی است که شهرهای بزرگ ما به آن مبتلا هستند. مشهد یک شرایط ویژه‌ای دارد و همانطور که اشاره شد اقدامات بیشتری را برای تحول در آن باید انجام گیرد. ما در مشهد در زمینه بافت فرسوده با طرح جدیدی که دولت دارد، حاشیه‌نشینی را هم جزء همین می‌دانیم. دولت یازدهم کمک‌های بسیار خوبی کرد برای این معضل در شهرها؛ گزارشات آقای نوبخت در دولت نشان دهنده کمک های بسیار خوبی است.
وی افزود: استاندار خراسان‌رضوی هم اعلام کردند که بیش از 1000 میلیارد تومان هزینه شده در دولت یازدهم؛ پس قدم‌های خوبی در دولت برداشته شده است و در دولت دوازدهم هم این قدم‌ها را بر می‌داریم. حاشیه‌نشینی مشهد و مخصوصا بافت فرسوده اطراف حرم رضوی جزو دغدغه‌های ماست.
رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایرنا پیرامون حمایت از بخش خصوصی و در زمینه صادرات گفت: دیروز در 2 مرکزی که رفتیم شکایت دپوشدن کالا را نداشتیم اما در خیلی جاها این طور هست. کارآفرینان و بخش اقتصادی و کارخانجات فعال است اما بخش تقاضا بسیار مهم است. باید 2 کار را انجام دهیم. اولا تشویق کنیم مردم را برای خرید کالای ایرانی و سال هم به این نام است که بسیار مهم است.
وی ادامه داد:‌نگذاریم کالای مصرفی به صورت قاچاق وارد شود که طرح اخیر برای ارز یکی از اقدامات است که قاچاق را با مشکلات بسیاری ایجاد کرده و ادامه طرح جلوی قاچاق را می‌گیرد. مسئله دیگر صادارات است که برای همه تولیدکنندگان باید بازار صادراتی ایجاد کنیم. بنابراین تشویق صادرات است. مبارزه با قاچاق و بالابردن کیفیت تولیدات داخلی تا بتوانیم به رونق برسیم و جزو اهداف دولت است که در سال جاری نیز قدم‌های خوبی را برخواهیم داشت و امسال برای تشویق صادرات بودجه ویژه را مدنظر داریم.
روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه شهرآرا پیرامون وعده‌های وی به مردم مشهد از جمله کشف‌رود، بدهی 3 هزار میلیاردتومانی دولت به شهرداری و روحیه امید در فضای مشهد گفت:‌ نسبت به نکته اول که شهرداری مشهد بود. سخن متفاوتی را از شهرداری شنیدیم. که پرسیدم شهرداری چقدر کار کرده در مترو و دولت چقدر کمک کرده که دولت 500 میلیارد تومان برای این طرح گذاشته و در طرح‌های دیگر هم سازمان برنامه و دولت همکاری کامل با ما دارد. باید این سئوال را از شهردار کنید که الان چگونه است مسائل ما با شهرداری؛ ایشان خیلی خوشحال بود از اعتباراتی که اخیرا به مشهد داده شده و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.
وی افزود: اما اینکه فضای مشهد باید تلطیف شود و فضای پرنشاط باشد نمی دانم مقصود چیست. مشهد با شهرهای دیگر فرق ندارد. اینکه می گویند مشهد شهر امام رضاست دقیق نیست این صحبت بلکه ایران کشور امام رضاست و مشهد هم استان خراسان‌رضوی هم افتخار می کنند تحت لوای امام رضا(ع) هستند. اگر چیزی حلال است برای همه حلال و اگر چیزی حرام است برای همه حرام است. مشهد با دیگر شهرهای کشور متفاوت نیست و ما یک قانون داریم و باید در سراسر کشور یک قانون اجرا شود. همه باید تلاش کنند اگر مشکلاتی هست مشکلات رفع شود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایسنا پیرامون عدم موضع‌گیری مسئولان در استان خراسان رضوی نسبت به انتقادات گفت: در سراسر کشور آنهایی که انتقاد می‌کنند به دولت به نظر ما مشکلی نداریم و حق مردم انتقاد از دولت است. اما اینکه خوب نیست مسئله تخریب است نادرست است و به نفع هیچ جناحی نیست. باید واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم. باید خدماتی که انجام می‌گیرد و طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، مترو را دیدیم که 50 درصد مخارج را دولت پرداخته کرده است. خدماتی که دولت می‌کند باید شفاف بیان شود. اما تخریب خوب نیست، نه خوب نیست بلکه خلاف قانون و شرع است و برای ما مفید نیست.
وی اظهار داشت: به ویژه در شرایط امروز باید وحدت و اتحاد بیشتری باشد. شرایط امروز شرایطی است که باید رفاقت بیشتری شاهد باشیم. اما اینکه مسئولین دولتی در تبلیغات حضور ندارند همه مسئولان کشور باید واقعیت‌ها را برای مردم بگویند. در مسئله تخریب که خوب نیست، یکی از مسائل این است که واقعیت جامعه و واقعیت تاریخی درست معرفی نمی شود یا معکوس برای مردم معرفی می‌شود. اگر واقعیتی را تحریف کنیم یا واژگونه تعریف کنیم به امید و امید به آینده و مردم ظلم کردیم.
روحانی خاطرنشان کرد: ما از فراز و نشیب‌های بسیار سختی در 40 سال گذشته عبور کردیم و از فراز و نشیب‌های آینده هم عبور خواهیم کرد. از همه مسئولان دولتی از جمله در استان خراسان‌رضوی می‌خواهم که برای مردم بیشتر واقعیت‌ها را توضیح دهند و در برابر تخریب‌هایی که گاهی صورت می‌گیرد سکوت نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار