با فرمان ترامپ, تحریم های آمریکا باز می گردد و آگاهان می دانند ماندن یا رفتن اروپایی ها فرق چندانی در تبعات اقتصادی آن برای ایران ندارد. در دوگانه دشواری قرار داریم:
 
۱- اگر از برجام خارج شویم, در شدیدترین انزوای جهانی و محاصره اقتصادی خواهیم بود.
2- اگر در برجام بمانیم, با افزایش تدریجی فشار تحریم های اقتصادی و کاهش صادرات نفت, یک زجر فرسایشی را متحمل می شویم. این دفعه, تشدید تحریم ها با تمام توان توسط آمریکا به سبب انزوای بیشتر ایران, تنبیه به عنوان عامل بی ثباتی و بازیگر بد منطقه به خواست اسرائیل و عربستان, و نهایتا تحقق آرزوی تغییر رژیم  خواهد بود!
 
راهکار چیست؟
 
گزینه ایده آل (و در حال حاضر غیر ممکن) این که فعالیت هسته ای به سرعت و با تمام توان آغاز شود و به توان بازدارنده هسته‌ای دست یابیم. ظاهرا از نقطه فعلی ۳-۶ ماه زمان می برد. آن وقت در جایگاهی مشابه وضعیت فعلی کره شمالی قرار می گیریم. موضع اقتدار و دست بالا در مذاکرات. در مقابل واگذاری بازدارنده هسته ای, رفع تمامی تحریم های اقتصادی و هر گونه تهدید نظامی توسط آمریکا, کره جنوبی و ژاپن را به دست می آورد. ما هم با آن دُرّ گران بها, نه تنها رفع تمامی تحریم ها, بلکه خلع سلاح هسته ای اسرائیل را مطالبه می کنیم تا توازن قدرت نظامی در خاورمیانه برقرار شود.
 
چگونه این ایده ال را به واقعیت برسانیم؟
 
انزوا و محاصره شدید اقتصادی آن مدت لازم برای به سرانجام رساندن بازدارنده هسته ای, نیازمند مقاوم بودن اقتصاد و همراهی مردم است. رضایتمندی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال حاضر در شرایط مطلوبی نیست. مدتی در برجام بمانیم و با فوریت و انسجام و همکاری تمامی ارکان نظام شرایط اقتصادی و اجتماعی را سامان دهیم. سپس با همراهی و پشتوانه مردمی برای تحمل سختی کوتاه مدت, با ترک برجام به توان بازدارنده هسته ای دست یابیم, و توافقی بزرگ و پایدار برای خلاصی از تحریم ها و تهدیدها را رقم بزنیم.
 
اگر تمامی ارکان نظام ملزم و به راه شوند, شرایط حیاتی کشور را درک کنند و دست از رقابت های مخرب جناحی بردارند, اقدامات فوری فراوان که در کوتاه مدت نتایج ملموس به همراه دارد, برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و رضایتمندی و امیدواری مردم ممکن است:
 
-مقررات زدایی از کسب و کار مردم و تسهیل کارآفرینی 
-ابطال تمامی انحصارهای واردات و فعالیت اقتصادی
-خروج نهادهای حکومتی از فضای کسب و کار مردم 
-اصلاحات ساختاری برای توقف موازی کاری های مخرب 
-برخورد با باندهای کارشکن و فاسد در نظام بوروکراسی کشور (و اطلاع رسانی آن) 
-مدارا و تساهل در برخورد با مردم و احترام به سبک زندگی و سلیقه های متنوع 
-محاکمه شفاف مفاسد اقتصادی از همه جناح ها 
 
این قبیل اقدامات که نشان از زدودن غبار فساد و ناکارآمدی از نظام است, مردم را امیدوار و همراه می کند تا به آن گشایش بزرگ برای رفع تمامی تحریم ها علیه کشور و نظام دست یابیم.