عضو کمیسیون قضایی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر ادامه برجام با خروج آمریکا آورده است: ادامه برجام مطابق قانون و شروط رهبری غیر قانونی است.
کد خبر: ۶۰۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 12 May 2018

به گزارش تابناک : اعلام رسمی ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام واکنش‌هایی را در ایران و جهان به دنبال داشت و حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز در واکنش به این مسئله مذاکره با سه کشور اروپایی را بعد از خروج آمریکا مطرح کرد و تصمیم‌گیری نهایی را به بعد از این مذاکرات موکول کرد.

بر این اساس، محمد دهقان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در نامه سرگشاده‌ به روحانی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب حجت‌الاسلام روحانی رئیس محترم جمهور

با سلام

1- همان‌گونه که استحضار دارید، مطابق قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران بر اجرای برجام مصوب 21/4/1394 مجلس شورای اسلامی به ویژه مواد 2 و 3 این قانون در صورتی که هر یک از اعضای گروه 1+5 اقدام به بازگرداندن تحریم‌های لغو شده نماید یا تحت هر عنوان تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند دولت موظف است اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت انجام داده و همکاری داوطلبانه را با آن کشورها متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد (ماده 3) همچنین مطابق قانون مذکور هر گونه اقدام طرف مقابل مبنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای، دولت را مکلف می‌کند اقدامات متقابل انجام دهد (ماده 2).

2- جنابعالی می‌دانید مطابق اصل 176 قانون اساسی نفوذ تصمیمات شورای عالی امنیت ملی موکول به تأیید رهبر معظم انقلاب است. ایشان طی نامه تاریخی خود به تاریخ 29/7/1394 مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام را همراه با درج شروطی به تأیید رساندند که این تأییدیه مبنای اصلی مشروعیت عمل دولت در خصوص برجام است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از آن نامه تاریخی مرقوم فرمودند که وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقص برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.

با توجه به موارد فوق و از آنجا که آمریکا رسماً با اعلام خروج خود از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها عملاً کشتی برجام را غرق کرده است، لذا اعلام جنابعالی در پایبندی یک‌سویه دولت جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای با قوانین موضوعه ناسازگار است.

3- اینکه جنابعالی در مواضع اخیر خود خروج آمریکا از برجام را مایه خوشحالی دانسته‌اید و آن را به عنوان خروج یک مزاحم از برجام تلقی کرده‌اید، فارغ از اینکه با مواضع سابق جنابعالی مبنی بر بی‌فایده بودن مذاکره با آمریکا و تلاش‌های جنابعالی و تیم همراه برای مذاکره رودررو با آمریکایی‌ها تفاوت فاحش دارد با توجه به موارد ذیل رویکرد جنابعالی و برخی دولتمردان و سیاستمداران در دولت و مجلس جهت تداوم مذاکره هسته‌ای با اروپا فاقد وجاهت قانونی بوده و مصالح ملت ایران را نیز تأمین نمی‌کند.

1-3- همان‌گونه که در بندهای 1 و 2 تصریح شد، مطابق نص فرمان رهبری و مواد 2 و 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت بر اجرای برجام با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دولت موظف است، اقدام متناسب و متقابل انجام و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را در دستور کار قرار دهد. اینکه جنابعالی و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اجرای مصوبه مجلس و مصوبه شورای عالی امنیت ملی را مقید و منوط به انجام مذاکرات با کشورهای اروپایی نمایید با قانون مغایر است.

2-3- از جنابعالی به عنوان فردی با سابقه امنیتی بعید است ندانید آنچه بین آمریکا و اروپا در این چند سال گذشته و در روزها و هفته‌های اخیر در خصوص جمهوری اسلامی ایران گذشته است نه تنها تقابل و تعارض نبوده است بلکه آنها برای مهار ایران و واداشتن این کشور به عقب‌نشینی‌های پی‌درپی نوعی تقسیم کار را در دستور کار خود داشته‌اند؛ توجه به سخنان رئیس جمهور آمریکا و مسؤولان سه کشور اروپایی به خوبی این هماهنگی و تقسیم کار را برملا می‌سازد؛ هدف آمریکا و اروپا این است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر متوقف نگه داشتن فعالیت هسته‌ای در زمانی نامحدود، فعالیت موشکی خود را نیز متوقف و در مسائل منطقه‌ای به تبعیت از سیاست‌های آمریکایی صهیونیستی تن در دهد. این اهداف هم در سخنان رئیس جمهور آمریکا آمده است و هم رؤسای سه کشور اروپایی به صورت انفرادی این خواسته را مطرح کرده‌اند و هم در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی دقیقاً بر خواسته‌های مذکور تأکید شده است.

بنابراین به خوبی روشن است که خروج آمریکا از برجام برای فشار بیشتر بر ایران و باقی ماندن سه کشور اروپایی برای چانه‌زنی برای رسیدن به نتیجه واحد است.

از جنابعالی بعید است که از پذیرش این مسأله روشن ابا کنید و همچنان به پیمودن راه خطای گذشته اصرار داشته باشید.

3-3- فارغ از اینکه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ستون فقرات این توافق شکسته است و تبدیل کردن توافق ایران با 5+1 به توافق ایران با 4+1 بدون تغییر مصوبه مجلس شورای اسلامی و تغییر مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اعلام موافقت رهبری از اختیارات دولت نمی‌باشد و از طرفی اصرار بر پیمودن مسیر خطای گذشته نوعی تعصب زیان‌بار یا ساده‌اندیشی به شمار می‌آید، لازم می‌دانم به این نکته کلیدی نیز اشاره کنم هرگاه بر اساس تصمیم نظام جمهوری اسلامی بنا باشد بار دیگر مذاکره‌ای در خصوص فعالیت هسته‌ای و مسائلی از این دست صورت گیرد کشور نیازمند آماده کردن تیمی جدید با ابتکارات و روحیات جدید است. «من جرّب‌المجرب/ حلت به‌الندامه»

مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

محمد دهقان

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی

 

 

منبع : فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار