نیشابور در حالی سال گذشته پایتخت کتاب ایران بود که هنوز مهمترین وعده ارائه شده به این شهرستان که به این لقب مفتخر شد، محقق نشده است.
کد خبر: ۶۰۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 12 May 2018

به گزارش تابناک رضوی، با گذشت 2 سال از انتخاب شهرستان نیشابور به عنوان «پایتخت کتاب ایران»، به دنبال بررسی میزان تحقق اهداف و برکات این انتخاب به سراغ مسئولان فرهنگی شهرستان نیشابور رفتیم.

طرح « پایتخت کتاب ایران» چند سالی است که با الهام از طرح جهانی یونسکو در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی به یک شهر از شهرهای ایران تعلق می‌گیرد. در طرح‌های پایتختی کتاب، هر شهر موظف است برنامه‌هایی پیشنهاد دهد تا آن طرح بتواند در گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی درمیان مردم قابل اجرا باشد. این برنامه با فراهم‌آوردن زمینه رقابت فرهنگی شهرهای مختلف کشور در حوزه مطالعه و کتابخوانی به افزایش سرانه آن کمک می‌کند.

نیشابور « پایتخت کتاب ایران» در سال 94

در این طرح، هر شهر برای انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب سال ایران باید مجموعه پیشنهادات و طرح‌های خود در راستای ایده‌های خلاقانه و برنامه‌های جذاب و مردمی در موضوع کتاب و کتابخوانی برای طرح "پایتخت کتاب ایران" را آماده کند تا بتواند این عنوان را از آن خود کند.

شهر نیشابور نیز با تشکیل کارگروهی در اداره فرهنگ و ارشاد این شهر با جدیت پیگیر شرکت در این مسابقه فرهنگی بود. این شهر در سال 93 در مرحله نهایی انتخاب در رقابت با اهواز موفق به کسب این عنوان نشد. در 17 اسفندماه 1394 در نهایت با جدیت مسئولان فرهنگی وقت موفق شد عنوان پایتخت فرهنگی کتاب کشور را کسب کند.

مسئولان فرهنگی در آن زمان مهمترین دستاوردهای این انتخاب را پرداخت تسهیلات مناسب برای تأسیس یک باب کتابخانه، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی توسط بانک و بنیاد ملت و 20 میلیارد ریال اعتبار فرهنگی از سوی استانداری خراسان رضوی به نیشابور اعلام کردند.

مهمترین ثمره این انتخاب در هاله ابهام

سعید شیبانی؛ فرماندار شهرستان نیشابور پیرامون ثمرات انتخاب شهرستان نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران اظهار داشت: یکی از مهمترین امتیازات این انتخاب احداث کتابخانه مرکزی شهرستان با کمک یک بنیاد خصوصی بوده که برعهده این بنیاد بوده اما متاسفانه تا امروز هیچ قدمی در این حوزه برداشته نشده است.

پیگیری این موضوع البته در حدود اختیارات نمایندگان شهرستان در مجلس بوده که تا آن‌جا که مطلع هستم مکاتبات و پیگیری‌های زیادی از جانب ایشان صورت گرفت اما به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی بانک وعده احداث کتابخانه مورد نظر با بودجه حدودی 2 میلیارد تومان در حرف باقی مانده است.

فرماندار شهرستان نیشابور با اشاره به نامه‌ای که درباره این موضوع به وزیر ارشاد نوشته شده و دستور ایشان افزود: تخصیص بودجه این کتابخانه از امتیازات پایتختی کتاب بوده و تاخیر در تخصیص آن جایز نیست. در همین زمینه به گفته نمایندگان دستور وزیر ارشاد روزنه‌هایی را باز کرده هرچند تا امروز به جایی نرسیده است.

شیبانی می‌افزاید: معتقدیم در اعطای این امتیاز به نیشابور کم لطفی شده و انجام تعهدات در بوروکراسی اداری گم شده است. حداقل امید ما این است رسانه‌های استان با پیگیری امکان عملیاتی شدن این زیرساخت فرهنگی را در نیشابور فراهم کنند. تحقق این مطالبه همیاری مسئولان شهرستان و نیز نگاه ویژه‌تر مسئولان فرهنگی را می‌طلبد.

فرماندار شهرستان نیشابور با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده به تشکیل انجمن‌ها و سمن‌های فرهنگی و کتابخانه در شهرستان بیان کرد: یکی از رویکردهای معنوی این عنوان، تشکیل 10 انجمن کتابخوانی در شهرستان و روستاهای اطراف است که فعالیت آن تا امروز نیز پابرجا بوده و مشغول فعالیت هستند. این انجمن‌ها اقدام به یارگیری و برگزاری جلسات منظم کتابخوانی کرده و حتی علاقه‌مندان جوان و نوجوان را از روستاهای اطراف به نیشابور می‌کشانند.

خلف وعده بنیاد ملت

حمید گرمابی؛ نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس نیز در واکنش به عدم اجرایی‌شدن وعده ساخت کتابخانه مرکزی نیشابور اظهار داشت: مهمترین امتیاز زیرساختی این انتخاب همین بودجه دو میلیاردی ساخت و تجهیز کتابخانه بزرگ نیشابور بوده که تا امروز با وجود پیگیری‌های ما از بانک ملت به دلیل منحل شدن بنیاد خیریه ملت که متولی ساخت این کتابخانه بوده است؛ در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود زمین مورد نیاز برای ساخت این کتابخانه در شهرستان نیشابور آماده تحویل به این بنیاد است. البته در دیدارهای اخیر با مدیران بانک ملت ایشان بر تعهد این بنیاد پابرجا بوده‌اند اما تا امروز گام عملی در این راستا برداشته نشده است. البته ما پیگیری‌های خود را از وزیر ارشاد نیز انجام داده‌ایم. با توجه به محقق‌شدن این موضوع برای دیگر شهرهای برگزیده به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته، خواسته ما این است این موضوع برای نیشابور نیز لحاظ شود.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار