آشنایی با شهر اسفراین
کد خبر: ۶۰۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 12 May 2018

شهرستان اسفراین در جنوب و جنوب شرقی با وسعت 5019 کیلو متر مربع ، بین مدار جغرافیای36,34َ تا 37,18َ عرض شمالی از خط استوا و 56,53َ تا 58,08َ طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است .

این شهرستان در دامنة جنوبی کوههای آلاداغ و جنوب و غرب کوه شاه جهان قرار گرفته است. از شمال به شهرستانهای بجنورد و شیروان ، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان سبزوار و جوین ، از شرق به شهرستانهای قوچان و سبزوار و از غرب به شهرستان بجنورد و جاجرم محدود است و ارتفاع آن در بلندترین نقطه 32-3 متر (قله شاه جهان ) و در پست ترین نقطه حدودد 1000 متر (خروجی دشت آبادی سرخ چشمه ) از سطح دریا می باشد .


تا قبل از سال 1369 همسایه شرقی اسفراین ، شهرستانهای قوچان و نیشابور بودند . دراین سال آن قسمت ازنیشابور که با اسفراین هم مرز بود به شهرستان سبزوار داده شد و در نتیجه شهرستان سبزوار با اسفراین هم مرز شد .

مرکز شهرستان ،« شهر اسفراین» است که بر سر راه بجنورد – سبزوار قرار گرفته است . ارتفاع از سطح دریا 1260 متر می باشد .

 


شهر اسفراین از شمال به ارتفاعات شور یا سیاه خانه که از انشعابات بینالود است ، از جنوب به روستای های کوشکی و جوشقان و فرطان تازه و کهنه از شرق به اراضی نوشیروان و کوه شاه جهان و از غرب به روستای های کبوترخانه و برج محدود می شود . شیب عمومی شهر از شمال به جنوب کاهش می یابد و در قسمتهای جنوبی شهر شیب ملایم می شود .

 

این شهرستان دارای دو بخش به نام های مرکزی ، بام و صفی آباد است که دارای دو نقطه شهری به نام های شهر اسفراین و شهر صفی آباد و هفت دهستان که 5 دهستان آن از بخش مرکزی : آذری ، دامنکوه ، روئین ، زرق آباد و میلانلو -- 2 دهستان آن از بخش بام و صفی آباد : بام ، صفی آباد می باشد .

جمعیت این منطقه طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، 127هزار و 012 نفر گزارش شده که از این عده 60372هزار نفر در شهراسفراین ، 3527 هزار نفر در شهر صفی آباد و بقیه در روستاها ساکن هستند .

جاذبه های گردشگری

پارک ملی ساریگل:

منطقه ساریگل با وسعتی معادل 28000 هکتار در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است. این پارک در فاصله 8 کیلومتری اسفراین و 90 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل از نظر شکل پستی و بلندیها و منابع آب نسبتاً فراوان از تنوع جانوری قابل توجهی مخصوصاً در گروه پرندگان برخوردار است.
پستانداران این زیست بوم نیز اگر چه جزو گونه های استثنائی محسوب نمی شوند اما از تنوع نسبتاً خوبی برخوردارند. از جمله مهمترین پستانداران و پرندگان ساریگل می توان به ، پلنگ، کفتار، گرگ، روباه، گربه وحشی، قوچ اوریال، بز، آهو و کپک اشاره کرد.
همچنین این منطقه حفاظت شده با بیش از 200 گونه گیاهی و 95گونه جانوری (در کل کشور 150 گونه وجود دارد) از تنوع خوبی برخوردار است که قسمت عمده گیاهان منطقه را گونه های گلدار تشکیل می دهد.

پارک ملی سالوک:

 

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک با وسعتی حدود 17000 هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان خراسان شمالی 30 کیلومتر است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک تنوع جانوری و گیاهی بسیار خوبی دارد( گونه گیاهی :250 و گونه جانوری :105 عدد میباشد) و یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده ایران از نظر زندگی جانوری است. شرایط توپوگرافی دشتی- کوهستانی منطقه باعث شده است که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی ایران به حساب آید.
قسمت شمالی پارک سالوک کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب زیست حیوانات نواحی دشت زی می باشد. همچنین در کف دره های این پارک گونه های درختی و درختچه ای زرشک، بید، انجیر و گردو و در مناطق مرتفع گونه های ارس بصورت پراکنده و انبوه دیده می شود.
روستای رویین:

این روستا در 27 کیلوتری شمال اسفراین واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان های معتدل است. آب فراوان باغ های این روستا را پر رونق ساخته بطوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است.
از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است.
در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند بطوریکه پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است.
همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درختهای چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصر به فردی بخشیده است.
مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد.
هنر زنان روستا چادر شب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است.
سوغات محلی این روستا چادر شب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگیهای خاص برخوردار است.
این روستا جزء روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

آبشار روستای ایزی:

 این آبشار در میان کوه های بلند و در داخل دره ای نسبتاً طولانی و باز قرار گرفته است. این آبشار زیبا که یکی از جاذبه های گردشگری منطقه اسفراین محسوب می شود مشکل از چندین پلکان بلند است و آب آن که آن از میان کوه های بلند و معروف شاه جهان سرچشمه می گیرد.

 

جاذبه های گردشگری"تاریخی " شهرستان اسفراین


شهر قدیمی بلقیس

 کهندژ بلقیس اسفراین که به شهر بلقیس معروف شده در 3 کیلومتری جنوب شرقی اسفراین کنونی واقع شده است. وسعت این شهر کهن در حدود 130 هکتار و ساخت ارگ (کهندژ) حدود 5 هکتار است.

 
آرامگاه امامزاده احمد بن علی موسی (ع) کوران


آرامگاه این امامزاده در دهستان زرق آباد در 35 کیلومتری غرب اسفراین و 7 کیلومتری جنوب غربی روستای کوران واقع شده است.
صاحب این بقعه احمد بن موسی الکاظم (ع) برادر امام رضا (ع) است.

شاهزاده زید توی

بنای تاریخی امامزاده شاهزاده زید توی که در غرب شهرستان اسفراین، در فاصله 300 متری شمال روستای توی واقع شده.



امامزاده بابا حسین معروف به بابا قدرت


این بنا در دهستان بام از بخش بام وصفی آباد و در فاصله 35 کیلومتری از اسفراین قرار دارد
به اعتقاد مردم و اهالی روستاها ی مجاور این بنا : مرقد مطهر یکی از نوادگان امام محمد تقی به نام بابا حسین معروف به بابا قدرت میباشد.

آرامگاه امامزاده حمزه بن موسی (دهنه شیرین)


این آرامگاه در روستای دهنه شیرین در 75 کیلومتری شرق شهر اسفراین و 10 کیلومتری شرق شهر صفی آباد واقع شده است.

آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد


این آرامگاه در داخل روستای باغشجرد 18 کیلومتری شمال شرقی صفی آباد و 69 کیلومتری شرق شهرستان اسفراین در کنار حمام و قنات قدیمی واقع شده است.

آرامگاه شیخ رضی الدین علی لالا ادکانی
در روستای ادکان واقع در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در حاشیه سمت راست جاده ای که به جوین می رود بنایی قرار دارد که در بین مردم عامه مردم ادکان به امامزاده معروف است ولی در اصل این بنا آرامگاه عارف بزرگ و عالیقدر قرن 7 هجری قمری شیخ رضی الدین علی لالا ادکانی است.

آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی


روستای بیدواز از توابع دهستان میلانلو شهرستان اسفراین شمال شرقی اسفراین در فاصله 25 کیلومتری واقع شده است بیدواز با آب و هوای معتدل کوهستانی در دره زیبای میلانلو قرار دارد. نام این روستا به صورت بید آواز و بندواز نیز در برخی از کتب تاریخی قید شده است. این روستا به دلیل واقع شدن در کناره رودخانه از نوع روستاهای خطی است و در امتداد رودخانه شکل گرفته است.
مقبره شیخ رشید الدین محمد بیدوازی از مشهور ترین عرفا و شعرادر این روستا قرار دارد.

آرامگاه شیخ احمد ذاکر گورپانی
شیخ جمال الدین ذاکرجورفانی (گورپانی) از عرفای بزرگ قرن هفتم هـ .ق و اقطاب سلسله کبرویه است.

کاروانسرای راونیز

 
در فاصله یک کیلومتری شمال شهر صفی آباد و در شرق نوروز تپه خرابه های یک کاروانسرا به چشم می خورد که به رباط راونیز یا کهنه رباط مشهور است. مساحت این کاروانسرا1600 متر مربع و دو دروازه شمالی و جنوبی داشته است.

 

محوطه توی
قدمت: هزاره پنجم تا دوره اسلامی

در فاصله حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر اسفراین و در فاصله 500 متری جنوب روستای توی دو محوطه بزرگ باستانی در نزدیکی هم واقع شده که بقایای استقرار بشری در دشت اسفراین از قدیمی ترین ادوار پیش از تاریخ ( هزاره پنجم ق . م ) تا دوره اسلامی را در بر دارند. در هر دو محوطه بقایای قلعه های نظامی بزرگ دوره تاریخی وجود دارد که در امتداد شاخه ای از راه ابریشم قرار داشته و احتمالاٌ نقش مهمی در کنترل شریانهای تجاری ایفا می کرده اند.

محوطه تاریخی توی(1):
که در غرب شهرستان اسفراین، در فاصله 300 متری جنوب روستای توی واقع شده یکی از جالب­ترین محوطه ­های این شهرستان است که بقایای فرهنگی مربوط به دوره اشکانی- ساسانی تا قرون میانی دوره اسلامی را در خود جای داده است. این محوطه بقایای مربوط به قلعه­ای با پلان چهارگوش است که در اطراف آن برجهای دیده­بانی وجود داشته است.


محوطه تاریخی توی (2)
که در غرب شهرستان اسفراین، در فاصله 700 متری جنوب روستای توی واقع شده یکی از وسیع­ترین و کهن ترین محوطه­های این شهرستان و به طور کلی خراسان شمالی است که توالی فرهنگی از دوره پیش از تاریخ تا اواسط دوره تاریخی را در خود جای داده است.

 

غار انوشیروان :
این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرق اسفراین در نزدیکی روستای پرکانلو در رشته کوه گادتیغ واقع شده است. این غار از نوع طبیعی بوده و شکل دهانه آن عمودی است. این غار فاقد بقایای باستان شناختی است ولی در روایت های تاریخی از آن نام برده و مربوط به دوره ساسانی معرفی شده است.
ویژگی های این غار عبارتند از: سهولت و قابل دسترس بودن، در مسیر رودخانه واقع شده، همجواری با جاذبه های طبیعی و برخورداری از چشم انداز زیبا این غار است. در محدوده منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد.

غار نوروز تپه:
این غار در فاصله 1 کیلومتری شهر صفی آباد و 66 کیلومتری شهرستان اسفراین در دل کوهی از رشته کوه سنگاب واقع شده است.

تپه تاریخی چهل دختران:
دراین تپه تاریخی شاهد وجود تمدنهای پیش از تاریخ در هزاره ششم قبل از میلاد تا هزاره چهارم قبل از میلاد میباشیم که وجود سفالهای نخودی رنگ منقوش، دست ساز با خمیره دانه های شنی با نقوش هندسی و اثر انگشت اشاره با رنگ سیاه و قهوه ای تیره مؤید این مطلب است .

اماکن مذهبی شهرستان اسفراین



1- امامزاده جعفر (ع) –شهر اسفراین – خیابان امام خمینی (ره ) کوچه قند شکر

 

2- امامزاده احمد بن موسی (ع) معروف به امامزاده کوران –بخش مرکزی – روستای کوران

 

3- آرامگاه سید موسی (ع) –شهر اسفراین – خیابان نواب صفوی

 

4- آرمگاه شیخ باغها – شهر اسفراین – خیابان شهید مطهری

 

5- امامزاده ابراهیم (ع) معروف به نظر گاه – بخش مرکزی – روستای کبوتر خانه

 

6- آرامگاه شیخ آذری – بیرون شهر نزدیک شهر بلقیس

 

7- امامزاده اسحاق (ع) –بخش مرکزی – روستای روئین

 

8- امامزاده جعقر بن موسی (ع) –بخش مرکزی – روستای کوشکی

 

9- امامزاده سید موسی (ع)–بخش مرکزی – روستای گورپان

 

10- امامزاده حسین (ع) –بخش مرکزی – روستای گرمه خوش

 

11- امامزاده قاسم (ع) –بخش مرکزی – روستای دهک

 

12- امامزاده عبدالله (ع) –بخش مرکزی – روستای امام عبدالله

 

13- امامزاده سید سلطان مظفر(ع) –بخش مرکزی – روستای چهار برج

 

14- امامزاده زید بن علی (ع) –بخش مرکزی – روستای توی

 

15- امامزاده حسین (ع) –بخش مرکزی – روستای فریمان

 

16- امامزاده رضی الدین علی لالا (ع) –بخش مرکزی – روستای ادکان

 

17- آرامگاه شیخ رشید الدین بیدوازی –بخش مرکزی – روستای بیدواز

 

18- امامزاده ضامن مسکین (ع) –بخش مرکزی – روستای در پرچین

 

19- آرامگاه شیخ جلال الدین احمد جوزقانی–بخش مرکزی – گورپان

 

20- امامزاده حسین (ع) معروف به بابا قدرت –بخش بام و صفی آباد – روستای دهنه اجاق

 

21- امامزاده مصیب(ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای بام

 

22- امامزاده محمد (ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای باغشجرد

 

23- امامزاده سید نعمت الله (ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای بکر آباد

 

24- امامزاده سلطان مصیب (ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای اردین

 

25- امامزاده علی بن حسین و حسین بن موسی الرضا (ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای جهان

 

26- امامزاده حمزه(ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای دهنه شیرین

 

27- امامزاده پیر (ع) –بخش بام و صفی آباد – روستای فیروز آباد

 

28- امامزاده بابا گلی –بخش بام و صفی آباد – روستای فتح آباد

 

29- امامزاده چهل امامی – بخش بام و صفی آباد – روستای الست علیا

 

30- شاهزاد طلحه –بخش بام و صفی آباد – روستای قره چاه

 

31- آرامگاه شیخ برهان – بخش بام و صفی آباد – روستای دستجرد

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار